Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-12-15, 06:12
  #37
Medlem
Vasterass avatar
Varför är det en jävla massa judestjärnor på Västerås tågstation? Hade det varit hakkors så hade det blivit ett jävla liv. Har judarna och liknande tagit över nu eller?
Citera
2018-12-16, 23:44
  #38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Om Västerås inte utvecklar sina centrala delar på rätt sätt skulle utvecklingen av hela stan kunna påverkas negativt. Man lägger mycket fokus på pendling till Stockholm men det känns kortsiktigt. Det borde vara mycket intressantare för Västerås att försöka tona ner Stockholms dominans i regionen, genom att själv satsa på bra lägen för arbetsplatser och en bra station nära de arbetsplatserna.

Det blir obalans i Mälardalen om den västra delen blir så pass beroende av pendling för typiska tjänstemannajobb, vilka i många fall aldrig behövt etableras i Stockholm överhuvudtaget med tanke på bostadssituationen mm.
Västerås kommun har bara begränsat inflytande över om jobben finns i Stockholm eller Västerås. De som pendlar till Stockholm jobbar till stor del i det privata näringslivet, i företag som ser Stockholm som sitt primära område. Där behöver man vara för att ha nära till kunder, ha goda möjligheter att rekrytera etc.

Vill Västerås försöka locka till sig företag ska man nog bl a fundera på att bygga en snabb förbindelse till Arlanda. Nu finns väl enbart buss som tar 1,5 tim.
Citera
2018-12-17, 13:41
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Västerås kommun har bara begränsat inflytande över om jobben finns i Stockholm eller Västerås. De som pendlar till Stockholm jobbar till stor del i det privata näringslivet, i företag som ser Stockholm som sitt primära område. Där behöver man vara för att ha nära till kunder, ha goda möjligheter att rekrytera etc.

Vill Västerås försöka locka till sig företag ska man nog bl a fundera på att bygga en snabb förbindelse till Arlanda. Nu finns väl enbart buss som tar 1,5 tim.

Västerås befinner sig mitt i den här diskussionen med sitt resecentrum och varför, men har varit stad i 900 år och ligger centralt i ett relativt tättbefolkat område.

Man får gå lite utöver det där om att alla kunder finns i Stockholm eller att all kompetens finns (eller vill vara) där. Det är helt enkelt diskutabelt eller på ren svenska en väletablerad lögn. Det kan ligga lika gärna i Uppsala, Linköping eller Malmö och det gör det också i många fall. Teknikkluster säger sig ibland behöva en miljonbefolkning eller mer, kanske i vissa fall sant och i andra fall överdrivet.

Varje gurka man köper gynnar livsmedelskedjornas huvudkontor i Solna. Inklusive Ica, som förknippas med Västerås.

Så med det resonemanget kan inte nya regioner utvecklas, speciellt om de ligger bara 1-2 timmar bort.

De hamnar liksom i skuggan och det är inte alltid önskvärt eller ens nödvändigt. De regionerna blir mer sårbara om de förlitar sig för mycket på utpendling och just Västerås, Eskilstuna, Borås mm är väl några typiska exempel.

Vill man bryta mönstret måste storregionen Mälardalen inte bara ha bra tåg/vägförbindelser, det måste finnas något som stärker olika delar av regionen. Det skulle i hög grad kunna vara just bättre kommunikationer till Arlanda. En annan fråga är till exempel järnväg mellan Västerås och Uppsala.
__________________
Senast redigerad av storkvitter 2018-12-17 kl. 14:18.
Citera
2018-12-17, 17:43
  #40
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Man får gå lite utöver det där om att alla kunder finns i Stockholm eller att all kompetens finns (eller vill vara) där. Det är helt enkelt diskutabelt eller på ren svenska en väletablerad lögn. Det kan ligga lika gärna i Uppsala, Linköping eller Malmö och det gör det också i många fall. Teknikkluster säger sig ibland behöva en miljonbefolkning eller mer, kanske i vissa fall sant och i andra fall överdrivet.

Så med det resonemanget kan inte nya regioner utvecklas, speciellt om de ligger bara 1-2 timmar bort.

De hamnar liksom i skuggan och det är inte alltid önskvärt eller ens nödvändigt. De regionerna blir mer sårbara om de förlitar sig för mycket på utpendling och just Västerås, Eskilstuna, Borås mm är väl några typiska exempel.

Vill man bryta mönstret måste storregionen Mälardalen inte bara ha bra tåg/vägförbindelser, det måste finnas något som stärker olika delar av regionen. Det skulle i hög grad kunna vara just bättre kommunikationer till Arlanda. En annan fråga är till exempel järnväg mellan Västerås och Uppsala.
Håller helt med dig om att man måste bryta mönstret. Det lär kräva att man tänker outside the box:

Det fetade; allt eftersom näringslivet graviterar mot allt större befolkningscentra kommer det att bli svårare att etablera och utveckla regioner som ligger utanför större befolkningscentra.

Idag går det litet knackigt för många städer som har 100.000 invånare eller mindre, medan Storstockholm går bra. Men man ser redan tendenser att företag och arbetstillfällen flyttar från Stockholmsregionen till större befolkningscentra i framför allt EU.

Sedan ABB bildades har Västeråsregionen förlorat väldigt många jobb jämfört med om ASEA hade förblivit självständigt. Något annat storföretag lär inte plötsligt placera tusentals jobb i en stad av Västerås typ. Så man är beroende av mindre och nya företag.

För att locka sådana krävs nog det du beskriver i form av kommunikationer. Men det lär t ex också krävas någon form av lokala teknikkluster med stark högskoleanknytning och gott om internationella kontakter. Inom två-fyra områden med goda framtidsutsikter.

Har kommunfolket förstått detta? Jag känner att det finns en klar risk att Västerås i huvudsak blir en mycket stor pendlarstad som riskerar att hamna i bakvatten den dag tiderna blir sämre och Stockholm får det tuffare.
Citera
2018-12-27, 11:57
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Håller helt med dig om att man måste bryta mönstret. Det lär kräva att man tänker outside the box:

Det fetade; allt eftersom näringslivet graviterar mot allt större befolkningscentra kommer det att bli svårare att etablera och utveckla regioner som ligger utanför större befolkningscentra.

Idag går det litet knackigt för många städer som har 100.000 invånare eller mindre, medan Storstockholm går bra. Men man ser redan tendenser att företag och arbetstillfällen flyttar från Stockholmsregionen till större befolkningscentra i framför allt EU.

Sedan ABB bildades har Västeråsregionen förlorat väldigt många jobb jämfört med om ASEA hade förblivit självständigt. Något annat storföretag lär inte plötsligt placera tusentals jobb i en stad av Västerås typ. Så man är beroende av mindre och nya företag.

För att locka sådana krävs nog det du beskriver i form av kommunikationer. Men det lär t ex också krävas någon form av lokala teknikkluster med stark högskoleanknytning och gott om internationella kontakter. Inom två-fyra områden med goda framtidsutsikter.

Har kommunfolket förstått detta? Jag känner att det finns en klar risk att Västerås i huvudsak blir en mycket stor pendlarstad som riskerar att hamna i bakvatten den dag tiderna blir sämre och Stockholm får det tuffare.

När jag tänker på högskoleutbildning i Västerås tänker jag på den amerikanska kvinna som stämde Mälardalens Högskola för dålig kvalitet på utbildningen.

Man har en del kvar innan trekanten Västerås/Eskilstuna/Örebro blir ett mer konkurrenskraftigt kluster för vetenskap och teknologi. Man kunde börja med att bestämma sig för vad det ska kosta att pendla mellan orterna och vilken restid det bör vara. Då får man ett större befolkningsunderlag, men om 3-4 mellanstora orter klarar av att samarbeta med varandra för jobbtillväxt eller om de mer konkurrerar om jobben är svårare att säga.
Citera
2018-12-30, 02:26
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Visst, men jag ser ingen anledning till att blanda in Stockholm i det hela.

Helt utan koll på Västerås, men antagandes att många ska tåga till Stockholm: Bygg ny centralstation nordväst om staden i anslutning till spårkorsningen söder om Hökåsen. Nuvarande centralstation ersätts av ett passerande dubbelspår som sänks ner mellan ca Pilgatan och Hamngatan. Där placeras också, nedsänkt, en station för pendeltåg med en mittplattform med plats för två genomgående spår och två Stockholmsriktade säckspår. Senare kan man då dra ett passerande spår norr om staden mot Hallstahammar.

Hökåsen är ett finare villaområde i Västerås och dom vill garanterat inte ha en knutpunkt för tiggare där.

I övrigt är de en arbetarstad ( för de som redan jobbar där), där väldigt många pendlar i 1-2h enkel resa till Stockholm varje dag med och de funkar ändå bra i säg enligt dem
__________________
Senast redigerad av Tuningofroslagen 2018-12-30 kl. 02:29.
Citera
2018-12-31, 11:40
  #43
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuningofroslagen
Hökåsen är ett finare villaområde i Västerås och dom vill garanterat inte ha en knutpunkt för tiggare där.

I övrigt är de en arbetarstad ( för de som redan jobbar där), där väldigt många pendlar i 1-2h enkel resa till Stockholm varje dag med och de funkar ändå bra i säg enligt dem
Jag känner som sagt inte till staden, men i finare villaområden brukar det bo folk som vet hur man klagar om så behövs.
Att något enligt vissa "funkar bra" tycker jag inte att man ska ta på för stort allvar. Det kan ju vara så att pendlingstrafiken fungerar bra eftersom den önskade fjärrtågstrafiken inte får plats.
Citera
2018-12-31, 13:13
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag känner som sagt inte till staden, men i finare villaområden brukar det bo folk som vet hur man klagar om så behövs.
Att något enligt vissa "funkar bra" tycker jag inte att man ska ta på för stort allvar. Det kan ju vara så att pendlingstrafiken fungerar bra eftersom den önskade fjärrtågstrafiken inte får plats.

Tja, fast det som slår en om man kommer utifrån till Västerås är den extrema prägeln av pragmatism och praktisk tillämpning. De som bor i villorna är nog till stor del lösningsorienterade ingenjörstyper.
Oändliga "varför ska den stå där"-diskussioner som brukar underhålla på andra håll i landet upplevde jag inte så mycket av under min tid i Västerås. Man ser snarare ofta det större perspektivet.

Men det är ju bara min enskilda upplevelse.
Citera
2018-12-31, 17:30
  #45
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mejdejmejdej
Tja, han syftade väl på följande:


Har ingen aning om var han hämtat de siffrorna... Men, det blir ju fler boende och bilar (och trafik) oavsett, enligt den aktuella plan som nu diskuteras (på allvar).

Desto mer intressant (tycker jag) blir ju förslaget när man läser om ”Oslo-Sthlm 2.55: Ny järnväg redan 2030”.
Citerar Skynda långsamt med stationsområdet – Konstfrämjandets Leif Jonsson vill att vi lär av historien när Västerås nya resecentrum ska byggas:

Jag tror absolut inte att detta är något alternativ som kommer bli av, men jag gillar tanken på en ny förbifart för E18 norr om stan och att ett resecentrum, inte i city, skulle radera "barriären" totalt och öppna upp för ett mycket trevligare City mot mälaren...


Vidare, fick jag detta på mail för en liten stund sedan:
Klart att Thomas Betong flyttar från Mälarportsområdet.

De borde satsa på att gräva ner spåren vid centrum och bygga även en station vid Kopparlunden, som ligger bra till och ger närmare avstånd till olika områden, sjukhuset etc. Då behöver de inte bygga en lika stor centralstation.
Citera
2019-02-09, 12:04
  #46
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag tycker det kan bli ganska bra det hela:

https://www.vasteras.se/kommun-och-p...secentrum.html

Men för att få fler i Västerås att använda kollektivtrafiken så måste priserna sänkas. Jag bor några kilometer nordväst om centrum och det kostar mig 27 kronor som lägst att åka enkel resa vilket är helt orimligt kan man tycka.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback