Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-01, 01:06
  #109
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laozhu
Herregud är du efterbliven på riktigt?
Det är ju du som pissat på de anhöriga.
Nej, det är du som pissar på de anhöriga eftersom du anser att treåringar ska sitta fastlåsta i vagnen. Du tyckte ju att jag ska anmälas till soc för att jag inte låst fast mina barn i vagnen. Sköt du ditt, men enligt min åsikt är det fel om de anhöriga skulle ha låst fast barnet.
Citera
2018-12-01, 01:13
  #110
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Du får ursäkta, men detta var det dummaste jag läst på länge.

Så lite barnsvinn är sånt man får räkna med i ute trafiken? Typ: "Oj! Nu blev ännu ett barn överkört av en buss eller ett t-banetåg. Men skyll inte på oss vuxna, vi gjorde inte fel."

Klart att det var den vuxnes fel! Därmed inte sagt att det är ok att kasta skit på personen eller föräldrarna.
Men människa, titta dig omkring. Du kommer att se mängder av treåringar som går med egna ben på trottoarena. Inte ett smack konstigt. Självklart räknar inte dessa föräldrar, dagispersonal eljer dagmammor med något barnsvinn.
Citera
2018-12-01, 15:56
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Nej, det är du som pissar på de anhöriga eftersom du anser att treåringar ska sitta fastlåsta i vagnen. Du tyckte ju att jag ska anmälas till soc för att jag inte låst fast mina barn i vagnen. Sköt du ditt, men enligt min åsikt är det fel om de anhöriga skulle ha låst fast barnet.

Nejdå, jag har inte sagt något om att man ska låsa fast ungar i vagnen. Det är bara du som inte förstår, men det är för att du är svagbegåvad så bara be om ursäkt nu för att du pissar på de anhöriga.
Citera
2018-12-01, 16:34
  #112
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laozhu
Nejdå, jag har inte sagt något om att man ska låsa fast ungar i vagnen. Det är bara du som inte förstår, men det är för att du är svagbegåvad så bara be om ursäkt nu för att du pissar på de anhöriga.

Jo, det har du, du motsatte dig att man istället för att låsa fast barnet i vagn skulle göra klart för barnet att vägar är big no-no.
Jag svarade på personen som alltid låste fast sin son i sulkyn tills han inte fick plats i den.
Du tyckte att jag skulle anmälas till soc för att jag talade om för mina barn att vägar är big no-no och att jag inte ville låsa fast dem i barnvagn.
Barnet som sprang ut från affären satt inte fastlåst i en barnvagn, alltså pissar du på anhöriga.
__________________
Senast redigerad av Geggamoja 2018-12-01 kl. 16:41.
Citera
2018-12-01, 17:45
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Jo, det har du, du motsatte dig att man istället för att låsa fast barnet i vagn skulle göra klart för barnet att vägar är big no-no.
Jag svarade på personen som alltid låste fast sin son i sulkyn tills han inte fick plats i den.
Du tyckte att jag skulle anmälas till soc för att jag talade om för mina barn att vägar är big no-no och att jag inte ville låsa fast dem i barnvagn.
Barnet som sprang ut från affären satt inte fastlåst i en barnvagn, alltså pissar du på anhöriga.

Jag motsatte mig att det räcker att säga åt en treåring att vägar är farliga. Du kan ju låta din treåring leka ute själv bredvid gatan om du vill då. Men det är nog bättre att du lämnar in ungen till soc.

Du säger indirekt att föräldrarna glömt att säga att vägar är ett big no-no och därför är barnet dött. Du kan säga att vägar är ett big no-no tiotusengånger till en treåring, det kommer inte fastna. Det hade du vetat om du haft egna barn. Så be om ursäkt nu ditt miffo. Jag skriver inget mer till dig innan dess.
Citera
2018-12-01, 18:39
  #114
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laozhu
Jag motsatte mig att det räcker att säga åt en treåring att vägar är farliga. Du kan ju låta din treåring leka ute själv bredvid gatan om du vill då. Men det är nog bättre att du lämnar in ungen till soc.

Du säger indirekt att föräldrarna glömt att säga att vägar är ett big no-no och därför är barnet dött. Du kan säga att vägar är ett big no-no tiotusengånger till en treåring, det kommer inte fastna. Det hade du vetat om du haft egna barn. Så be om ursäkt nu ditt miffo. Jag skriver inget mer till dig innan dess.
Ditt sätt att uttrycka dig visar vilken nivå av människa du tillhör.

Likaså förstår du inte skriven text. Jag skrev att man inte bör hålla barnet fastlåst i en vagn, man bör istället prata med barnet om att vägar är big no-no. Självklart gör man även genom handling barnet uppmärksamt på att hen ska hålla sig på trottoaren.
Självklart förstår treåringar relativt väl att vägar är farliga, annars skulle ingen låta dem gå på trottoarer. Som sagt, titta dig omkring där du bor, eller du bor kanske i en grotta eller djupt inne i en skog.
Jag har inte påstått att föräldrarna glömt att säga till barnet att vägar är big no-no. Jag vände mig till idioten som påstod att barn ska hållas fast i en sulky.

Jag har aldrig påstått att barnen ska leka intill en gata utan uppsikt. Var får du allt ifrån? Självklart kan treåringar gå på en trottoar utan att sitta fastlåst i en sulky. Du tror att de är fullständigt nollställda tydligen. Man uppfostrar barnen hela tiden om vad de får göra eller inte göra. Man låser inte fast dem i en sulky.
Självklart finns det barn som förolyckas ändå. Barn som springer ut i gatan för att hämta en boll, eller ser en ring på gatan, går ut i gatan framför en skolbuss, ser en häst eller vad som helst på andra sidan, eller springer ut ifrån en affär i detta fall.
__________________
Senast redigerad av Geggamoja 2018-12-01 kl. 19:02.
Citera
2018-12-06, 14:21
  #115
Medlem
Tycker att så många av er är äckliga, vidriga, rasistiska människor och så har jag skapat konto bara att skriva här.

Bakgrund: Jag bor på Söderberga allé var Ginea blev påkörd och mamma till två döttrar, 8 och 2, och vet precis hur det är i området och jag förstår hur det är med barn ibland. Jag också är från utomlands, men beskrivas ofta av typer som AutDisceAutDiscede "immigranter som vi vill få i Sverige" för att jag är av vitt, europeiskt ursprung och från ett land att svenskarna tar mycket (för mycket tycker jag) kultur av medan detsamma talar om att bevara svensk kultur medan de äter tacos och tittar på amerikanska filmer. Jag talar svenska obehindrat även om jag har ingen formell SFI, och firar svenska traditioner som Midsommar, jul, Lucia....precis som er.

Innan jag blev mamma, var jag också "perfekt" förälder som ska aldrig tillåta mina barn att springa iväg. Verkligheten ofta blir annat. Många av er är löjliga och tydliga har inga barn (mest troligt) eller har barn som är inte livfull, nyfiken, eller enveten. Personlighet är annorlunda med varje barn, med olika utmaningar, och vad funkar för ett, funkar inte för ett annat barn. Faktiskt är att många föräldrar få en lättare uppdrag med ett barn och tycker att de är duktiga. Då efter får dem andra barnet som är helt olika och förstår det var bara helt ren tur första gången.

Mest troligt för ni som är faktiskt föräldrar har ni barn som inte testa begränsningar lika mycket eller ofta. Det kanske är också tur, för att typ som tycker att man kan rationalisera med ett 2-3 årig barn påvisar att de har en bristande förståelse och uppfattning av typiskt barnutveckling. "Perfekta" föräldrar? Nej, trots din självgoda ställning är ni inte alls. Det tar bara ett ögonblick för en tragisk olycka som tog Ginea. Ni är också den typiska människor som bedömer föräldrar som använder ryggsäck med koppel för barn som gillar att springa iväg och inte lyssnar. Ni behöver titta ner näsan för att må bättre om din bristande själv.

De som sitter här så självgoda och bedömer Gineas anhöriga med talande om invandrarna (eller invandrarna från Asien) som en grupp som inte bryr sig om sina barn. Ni visar vilka otäcka rasister ni är med ingen intellektuell plats för att tänka på folk som bara individuella människor. Vad lata tänkande som bekräftar er fördomsfull syn att alla anständiga folk anklagar dig om och kollar rasistisk! Det är ni faktiskt.

Verkligheten är faktiskt väldigt annorlunda. Mer ofta är det svenskarna som tillåter barnen ut för att gå på tunnelbanan eller cykla runt området, det har vi inte uppvuxen med. Flesta av oss har ingen annan familj i Sverige-- kan inte ropa efter mormor eller farmor att hjälpa oss eller stödja familjen som ni kan. Det betyder att vi har högre risk för stress och press och att göra misstag. Ni har familj stöd att immigranter kan bara drömma om, bara att ni hade tur att vinna födelselotto. Det är inte hur och var man föddes som är indikation av värde. Har du inte något sätt att du har gjort eller utvecklat att vara stolt i? Är enda saken att många svenskar kan vara stolt över att var dina föräldrar knullade och mamma har skitit ut dig? Det säger mycket om er.

Det är dina personliga val som bestämmer värde. Invandrar som Gineas familj påvisar ren kurage och kunnighet för att flytta till en ny kultur för att förbättra liv för sig själv och familjen. Att inte vara rädd av en annan kultur och språk. Det är vad jag själv har gjort tre gånger i Sverige. Jag ser i Gineas familj att de talar svenska bra (pappa utryckte sig bra i film att tala om sin lilla flickas död) och de har sin egen restaurang, jobbar hårt, och gör vad behövs att inte leva av välfärden. Det betyder att de bor i en liten lägenhet trots att de är många. Var jag kommer från är det något att vi peka på och beundrar i våra förfäder. Folk som kommer till ett nytt land och gör vad de kan, lära språket, fatta svåra beslut. De gör sin del av social avtalet. Men integration går i två riktningar. Därför har vi integrationsproblem i Sverige. Faktiskt är det inte deras ansträngningar som saknas och har absolut inget att göra att de inte anpassa sig tillräckligt till Sverige. För dem som inte försöka lika mycket, har jag komplett och sympatisk förståelse för att de ofta ses att det aldrig kommer att räcka. Även om de föddes här, talar svenska obehindrat...de fick höra att de inte räcker som svenskar från barndom. De har inte fel, faktiskt. Och det är inte en social cancer som de inte är ansvarig. Den cancer finns här i tråden som ständigt flyttar "svensk" målstolparna.

Det är bara att många av er tycker inte om folk som ser inte ut precis som er. Tough shit, tycker jag.
Citera
2018-12-06, 15:06
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Jag har ingen som helst aning om hur det ser ut vid butiken eller kring olycksplatsen, men jag inbillar mig att det borde ha varit en hel del folk som rörde sig där i omgivningarna när olyckan inträffade. Folk som gick ut och in ur butiken, folk som gick utanför på trottoaren och folk som stod och väntade på eller hoppade av bussen. Man kan ju tycka att någon av dessa personer borde ha "ingripit" när de såg en ensam treåring komma gående/springande mot gatan/trafiken. Visst kan det gå snabbt när en tre-åring knatar iväg och visst är det lätt att säga detta i efterhand, men jag tycker ändå att någon borde ha kunnat förhindra olyckan genom att ingripa. Om det nu inte var folktomt på platsen vid den aktuella tiden vill säga...

Blekingebon, jag vill bara säga att din villighet för att tänka med lite mer introspektion och inte bara reagera med "fragility" säger mycket om dig och behövs mer i Sverige. Du pekar fingret helt rätt att det finns något lite ruttet i samhället och tråden har bevisar mina följande tänker var jag delar mina egna upplevelser i samma butik med min yngste som tycker att det är lek att springa iväg och gömma sig.

När Gineas faster Chanida uppgav i en artikel, "Någon borde ha sett när hon sprang ut själv," jag förstått henne direkt. För att minst tre gånger har jag haft samma upplevelse att jag försöker att hålla koll på en dotter medan jag försöka packa mina matvaror (medan jag ofta får dömande blickar för att skynda mig från kunder bakom mig). Medan jag kämpar på för att slutföra denna uppgift, har min dotter 3 gånger gått genom dörrarna till parkering. Reaktion av den andra kunder (de som står vid kassan och dem som kommer i affären) bara tittar efter och tillåter henne gå. Med det har jag direkt övergiven allt, väskan och varor, och fångade henne. Jag bryr mig inte om vad andra kunder tycker som påvisar att de inte bryr sig att ett barn är i fara eller att en stressad förälder skulle erbjuds hjälp på första sätt så det inte ske. Jag undviker att köpa mat med barn så mycket möjligt men det är inte alltid möjligt. Så är det.

Jag skulle inte tänka något mycket om det om det var bara en gång, men det har hänt till mig tre gånger och min man också har haft samma upplevelse. Aldrig skulle de ske i mitt hemland var vi talar regelbundet med främlingar.

Många av mina internationella (från Nord Amerika, Europa, och hela världen faktiskt) vänner rapportera väldigt liknande upplevelser. Vad beskrevs är vidriga, demoraliserande, och vi även ofta misstänker rasism och främlingsfientlighet. (När man läser här, med tydligt bra anledning.)

Jag absolut tror på vad Chanida uttrycker och idag jag även sitter här och undrar även om det skulle har skett annorlunda när Ginea sprang ut om hon var blont med blå ögon istället. Jag är ledsen och faktiskt arg på dem som var troligtvis på plats och gjorde absolut inget. Nu en tre-årig är död och hennes familj köper en kista och begravning istället att handla julklappar för henne. Vi i området har insamlat 7000 SEK för att stödja dem.

Det finns ett ordspråk på engelska att "It takes a village to raise a child." Man skulle vilja tänka att ett land som jag beundrar så mycket på många sätt (men särskilt om hur barnfamiljer i Sverige stöttas av staten) ska tänka samma, men måste jag uttrycka att jag sällan har upplevt det direkt från svenska folket efter fem år (den här gång). Faktiskt under min mammaledighet var det typisk att personer med utländsk bakgrund hjälper mig med barnvagn från bussen, oftast män med arabiskt ursprung. Jag är tacksamma att de finns.

Har ni sett filmen av STHLM Panda som heter "Våld i hissen?" Googla. Ingen förvåning att det var en engelsktalande utlänning som har gjort något. När jag frågar svenskfödd om min inblick får jag svar: det är inte svensk att bjuda hjälp till främlingar eller komma emellan. De ser inget fel. Och att känna sig självgoda (titta på dem som skriver här) och automatisk defensiv därför förlorar chansen att växa lite. Efter de tittade på filmen kunde inte de tror att det är inte någon typ fusk för att det är inte hur de ser Sverige. Jag kan bara skratta, det är faktiskt en daglig upplevelse.

Till dem som känner lika, jag undrar är dess något att ni är stolt i?" nu med särskilt reflektion om stackars Ginea?

Kan några av er tänker på vad man moralisk borde göra? Och när ni läsa den här vara inte så bräckliga att få kritik så att en bättre samhället få komma? Inget land är perfekt. Den här en stor del varför integrationen och arbetsmarknaden för oss sker så dåligt i Sverige även om man anpassar sig och är från västerländsk kultur. Ännu sämre upplevelser om man har mörkare hud eller inte är västerländsk. Man måste vara 2-3-4 gånger bättre att få samma grund som bara förklaras av ursprung. Annars ser jag att många svenskar är väldigt ensamma och situationen som beskrivs är en bra förklaring.

Immigranter accepterar helt våra ansvar att lära språket och kultur, att hitta jobb och följer svensk lag. Men medkänslans roll från folket jag beskriver är faktiskt en viktig del av det sociala kontraktet och det driver många problem utöver hur det påverkar utrikesfödd (och även många föddes i Sverige) i det svenska samhället.

Jag ser fram emot dagen att många som finns här (utöver dig) ta en titt utanför din komfortzon och omfattar äntligen att ALLA i landet har sin roll i Sveriges framtid och framgång när det gäller integration och social kunskap och slutar vara så självupptagen och liten.
Citera
2018-12-06, 15:55
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisBatikhexan
Det är väl därför man har föräldrar eller? Nä, just det , de var på andra sidan jorden och lämna över ansvaret till nån annan och nu vill du skyffla det över vidare till gemene man: Nej du, vi andra har absolut INGET ANSVAR att se över idioters ungar. Nån jävla måtta får det va...

Detta är ett klassiskt fall av Darwinism. Kan inte eller vill inte ta hand om sin avkomma? --> Avkomman går under. Naturen är rå och brutal ibland men så är det.

En klok person håller tyst när de vet inte alla omständigheter i området. Det har varit en ständig problem att folk köra för fort i området. Vi vill ha fartgupp men på grund av Bromma sjukhus ambulanserna har kommun bestämt att det vi kan inte få. Tycker du kanske att vi som bor här förstår situationen lite bättre? Skulle jag bedömer din polis vardagsrutiner utan alla informationen?

Beckomberga har växt JÄTTE mycket i bara den 4 åren som jag har varit bosatt i grannheten. Efter massiv ombyggnings projekten har befolkning gått upp kräftigt mycket med många barn familjer i området, och många förskolor finns. Grundskolan byggas om men behovs ännu mer i nästa flera år. Andra typisk invånare är mycket gamla pensionär som finnas sig här på grund av områdets historia med Beckomberga sjukhus och på grund att det finns Bromma sjukhus som är en geriatrisk mottagning i området var de kan gå för vård och omsorg medan de väntar på plats på en av flera äldreboende som finns också i området. Också Beckomberga simhallen är specifik betecknade till de som har funktionnedsättning i Stockholms kommun. Därför finns en stor behov för kollektiv traffik också och omkring den här tiden finns där många folk med bussar som kommer värje 10-15 minuter. Många av dem handlar mat vid ICA Nära innan de går hem.

På grund av MYCKET byggnadsarbeta som började omkring 2011 (och bara slutade i augusti 2018) med Follingbogatans totalt återuppbyggandet finns där stor behov att utreda trafiksituationen för att gata målning saknas (särskilt med övergångsställen), belysning saknas, och det finns mer bilar nu på grund av den stor inflyttande. De entreprenörer som har planerat Beckis också gjorde en stor misstag med busshållplats som vi är missnöjda om.

https://mitti.se/nyheter/busshallplatsen-ingen-anvanda/

Också ICA Nära ofta har reklam skyltar som ligger med gatan. Väldigt troligt för ett små barn att titta ut bakom en för snabbt för föraren att återverka. På grund av situationen med bussplats har vi en tillfällig bussplats men det är en utmaning för bussförare att vända runt sig och hålla till tidtabellen. Det kan förklara stress på stackars föraren som såg inte flickan när han hade bråttom var belysningen är bristande.

Att du har så dålig och bristande en snyn om den 25 procent av Sveriges invånare som har "utlandsk bakgrund" med två utrikesfödd föräldrar eller är själv född utomlands-- en statistik som växer till en tredje av Sveriges befolkning när man räcker befolkningen med en förälder född utomlands, gör mig väldigt glad att du är inte polis för mig och min familj och jag tycker det är dags för dig att gå i pension sedan du tydligt har inte förmåga att tjäna och bevara objektivt hela samhället som är din primär arbetsplikt.
Citera
2018-12-06, 16:11
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Föräldrarna var inte där, det var fastern som hämtade henne från förskolan och på väg hem så skulle det handlas. Fastern är den som borde haft koll. När jag var 3 sprang jag inte runt och gjorde som jag ville, jag satt i min sulkyvagn oftast. Speciellt när man skulle in i affärer.

Den butiken är ganska lite och har trånga mittgångar och det går inte att handla med barnvagn när det är helt full med kunder under sina mest hektiska öppettider. När det finns färre kunder, personalen oftast packa ur nya varor och kartonger finnas i mittgångarna. Ofta man har inget val men att lämna sin barnvagn utanför.

Thanks for playing.
__________________
Senast redigerad av Beckabor 2018-12-06 kl. 16:13.
Citera
2018-12-07, 18:39
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckabor
Den butiken är ganska lite och har trånga mittgångar och det går inte att handla med barnvagn när det är helt full med kunder under sina mest hektiska öppettider. När det finns färre kunder, personalen oftast packa ur nya varor och kartonger finnas i mittgångarna. Ofta man har inget val men att lämna sin barnvagn utanför.

Thanks for playing.

Enligt artikeln är det inte så det gått till... Ungen var med i butiken men när hon skulle packa ner så har ungen sprungit iväg.

Still not dead.
Citera
2018-12-11, 23:03
  #120
Medlem
Poängen är att din påstående att hon skulle har använt barnvagn med fastspänd barn så hon kan inte springa bort fungerar inte här för att det är för trångt i butiken under den tid. 16-17 är när butiken är mest besökt under hela dagen och man kan inte ta in barnvagnen för att handla med så många i butiken.

På slutet hon har försökt att packa upp varorna och barnen plotsligt spräng iväg, och mormor kunde inte efter i tid.

Jag såg henne dagen efter med Gineas gråtande familj vid olyckseplatsen. Man är inte lika fort som i yngre år och man kan inte alltid förklara allt till en tre-årig flicka som är stark-villig. Ren tragedi.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback