Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-27, 22:13
  #13
Medlem
Fanndiss avatar
En fråga på ämnet; stämmer det att sotning enligt lag skall utföras på alla hus med skorsten även om skorstenen inte längre är i bruk?
Vill minnas att jag hört om nån som hade bergvärme, och den gamla värmepannan var trasig och tagen ur bruk sen länge. Plötsligt en dag stod Chim-Chim-Cheree och knackade på dörren menade på att skorstenen måste sotas eftersom den fanns där.
Citera
Stockos avatar

Moderatormeddelande

Postat av Stocko 2018-11-27, 22:25
Medlem
Fysik, matematik och teknologi: allmänt --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
2018-11-27, 22:26
  #15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Sotar man nerifrån nu eller?

Fjärrvärme ger inte så mycket sot, åtminstone inte hos brukaren.
Citera
2018-11-27, 22:51
  #16
Medlem
Heltutanklasss avatar
Spinner vidare på ämnet lite då jag nyligen lagt om taket och gav fan i att sätta såna där steg upp som alla har.. undrar om man får ha så egentligen men eftersom jag inte har en skorsten förutom 2 avluftningspipor till ventilationen och 1 till köksfläkten borde det vara lungt va?
Citera
2018-11-27, 23:13
  #17
Medlem
Västkustskts avatar
Sotaren var hemma hos mig häromdagen och sotade, och han var på taket.
Citera
2018-11-28, 07:30
  #18
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Nej, det sotas som vanligt, och sotarna syns när de är på taken. De som eldar med ved som huvudsaklig värmekälla får besök rätt ofta, medan de som "myseldar" inte behöver sota lika ofta (inte säker på att det gäller alla distrikt). Det är nämligen väldigt vanligt att ha exempelvis fjärrvärme eller värmepump som huvudsaklig värmekälla numera, och dessa värmekällor bidrar inte till att det samlas sot i skorstenen.

Vad innebär "besök rätt ofta", och "besök mindre ofta"? Jag eldar med ved, och sotaren kommer 2 gånger om året. Tycker inte att det är rätt ofta.
Citera
2018-11-28, 07:40
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Vad innebär "besök rätt ofta", och "besök mindre ofta"? Jag eldar med ved, och sotaren kommer 2 gånger om året. Tycker inte att det är rätt ofta.

Tror det kan variera mellan olika sotningsdistrikt. Ett distrikt jag känner till kräver som mest 6 gånger per år, vilket jag betraktar som rätt ofta (även om man givetvis kan tycka olika saker), eller som minst vart tredje år, vilket är mindre ofta än 6 gånger per år. Intervallerna beror på typen av eldstad, och hur den används.
Citera
2018-11-28, 08:45
  #20
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
En fråga på ämnet; stämmer det att sotning enligt lag skall utföras på alla hus med skorsten även om skorstenen inte längre är i bruk?
Vill minnas att jag hört om nån som hade bergvärme, och den gamla värmepannan var trasig och tagen ur bruk sen länge. Plötsligt en dag stod Chim-Chim-Cheree och knackade på dörren menade på att skorstenen måste sotas eftersom den fanns där.
Nej det stämmer inte. Sotningsplikten upphör om man anmäler att man upphört med eldning och har inte med skorstenens existens att göra. Skorstenen är ju ofta till för rumsventilation och inte bara rökkanal.

Citat:
Ursprungligen postat av Heltutanklass
Spinner vidare på ämnet lite då jag nyligen lagt om taket och gav fan i att sätta såna där steg upp som alla har.. undrar om man får ha så egentligen men eftersom jag inte har en skorsten förutom 2 avluftningspipor till ventilationen och 1 till köksfläkten borde det vara lungt va?
Då borde du slippa stege tycker jag. Det är ju ingen som med någon sorts regelbundenhet behöver upp till de rören.

Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Tror det kan variera mellan olika sotningsdistrikt. Ett distrikt jag känner till kräver som mest 6 gånger per år, vilket jag betraktar som rätt ofta (även om man givetvis kan tycka olika saker), eller som minst vart tredje år, vilket är mindre ofta än 6 gånger per år. Intervallerna beror på typen av eldstad, och hur den används.
Inte bara typen av eldstad utan det verkar variera mellan olika distrikt även för likvärdiga eldstäder. Där jag bor måste man sota två gånger per år om man som jag eldar pellets, detta eftersom det är ett fast bränsle (som ved) och intervallet därför satts samma som för vedeldning. I vissa distrikt har de fattat att pellets sotar oerhört mycket mindre än vedeldning och därför satt ettårsintervall för sotning hos pelletseldare vilket jag tycker är rimligare.

(Pannans inre måste jag dock "sota" betydligt oftare för att inte få försämrad värmeöverföring eller försämrat drag fast det är egentligen inte sot utan aska som jag borstar bort då.)
Citera
2018-11-29, 10:34
  #21
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Man ser visst sotare på taken.
Citera
2021-01-21, 14:37
  #22
Medlem
Branschen är väldigt drabbad nu i takt med att fler väljer jordvärme.
Citera
2021-01-22, 19:45
  #23
Moderator
Tystnads avatar
Som andra svarat så beror det på andra energialternativ dykt upp, fjärrvärme, värmepumpar etc. Men vad som kanske inte är så känt är att sotarna gör massor av jobb som inte har med sot att göra, bla rengöring av fett i utsugningskanaler i över stora Stekbord , imkanaler, rensning av ventilationssystem etc mycket av detta är lagkrav på efter OVK kontroller eller påpekande från Brandinspektörer men inte lika känt.
Citera
2021-01-22, 19:47
  #24
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Sotar man nerifrån nu eller?


Dom är väl såpass svartmuskiga, att dom inte syns ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback