Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-27, 14:42
  #1
Medlem
Förr känns det som det alltid var en viss temperatur en viss månad, i Februari kunde man tex förvänta sig -25 på nätterna ända ner till -35.
I Mars började dagarna bli varmare och tempen kunde närma sig 0 mitt på dagen. Januari var bara kall och snörik.

Men det känns som vissa temperaturer håller på att försvinna, framförallt dom extremt kalla temperaturerna runt -30 och -35 eller lägre. Kommer ihåg vintrarna som barn då man hade -30 på morgonen men ändå gick till skolbussen som vanligt, bara för ca 10 år sedan hade vi temperaturer ner mot -30 i Västernorrland men dessa temperaturer har vi inte varit nära på länge, inte ens förra vintern då det var rekordsnö. Just att det var närmare 2m snö är också extremt ovanligt och hör till det onormala förhållandet i klimatet.

Även tycker jag mig att vissa värmetemperaturer börjar försvinna, tänker på att det är sällan 10-15 grader och sol numera, när solen väl skiner så är det +20 grader direkt eller mer, det kan vara 20 grader redan i Mars, det var ju helt otänkbart på 80 talet. Detta året hade vi även +25-30 grader i Maj, sjukt.

Så har vi allt kortare vintrar, det är knappt 3 månader vinter i norra Sverige numera, hösten och våren är dock mycket längre, förr räknades det som vinter redan i mitten av Oktober och det var inte ovanligt med första snöfallet redan i början av Oktober.

November är knappt en vintermånad längre, undantaget ifjol då snön kom redan i mitten på månaden men sista åren plus detta året har det varit snöfattigt och bara halka och is och plusgrader på dagarna.

Vi ser ut att gå mot ännu en snöfattig vinter i norr och temperaturer som vi inte är vana vid så här års. Så fort det kommer moln så blir det varmt.

Är klimatet redan förstört ?
Tänker att det sällan är dom temperaturer vi är vana vid längre och extrema nederbörds och värmerekord som vi redan fått uppleva under 2018.

Vi i Västernorrland upplevde den varmaste sommaren och den snörikaste vintern i manna-minne under 2018. Något är iaf klart galet med vädret/klimatet.
Citera
2018-11-27, 14:52
  #2
Medlem
antiprofeminists avatar
Vi har ju mätvärden från ca 200 år bakåt och jorden är ca 4 miljarder år gammal. Vi har inte varken sett något början eller slut på något. We ain't seen shit!

Forskare tror sig kunna förutså vad som komma skall men varför kan de inte klura ut ekonomin, som ändå är ett mäskligt påfund?
Citera
2018-11-27, 14:54
  #3
Medlem
YP4XQs avatar
Det är inte bara minnesbilderna som spökar?

Kolla statistiken och se om den går att utröna något ifrån. Jag minns ju alla suuuperlånga och suuupervarma somrar, alltid, varje sommarlov. Men som nu inte alls är så varma och sköna likadant med vintrarna, då var det alltid kyligt och snö i luften men som inte alls är så längre. Vet inte om det faktiskt är så här eller om minnet sätter ko på isen.
Citera
2018-11-27, 14:56
  #4
Medlem
Bulkninjas avatar
Glassarna var dubbelt så stora när man var liten!

Det finns inget vetenskapligt stöd för att temperatur lokalt eller globalt påverkats av någon klimatförändring. Finns ingen som tror detta inom vetenskap, och FNs klimatråd påstår inte heller detta.
Hör du någon som säger att detta är faller så är det en politiker som säger det eller miljömupp.

Däremot så finns teorier om att temperaturer i framtiden kan påverkas av koldioxidutsläpp som människor tillför.

Att du upplever kortare eller längre vintrar beror 100% på naturliga variationer.
Citera
2018-11-27, 15:41
  #5
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Glassarna var dubbelt så stora när man var liten!

Det finns inget vetenskapligt stöd för att temperatur lokalt eller globalt påverkats av någon klimatförändring. Finns ingen som tror detta inom vetenskap, och FNs klimatråd påstår inte heller detta.
Hör du någon som säger att detta är faller så är det en politiker som säger det eller miljömupp.

Däremot så finns teorier om att temperaturer i framtiden kan påverkas av koldioxidutsläpp som människor tillför.

Att du upplever kortare eller längre vintrar beror 100% på naturliga variationer.

Jag sökte lite baserat på att jag skrev tidigare i tråden och fann detta:
http://www.smhi.se/klimatdata/meteor...peratur-1.2430
Dock har de skrivit så här också på ovan sida:
Citat:
Temperaturvariationerna i Sverige från år 1860 liknar de globala förändringarna och är i linje med följderna av en ökning av växthuseffekten.

Sverige framtida klimat på SMHI:
http://www.smhi.se/klimat/framtidens...&seas=ar&var=t
__________________
Senast redigerad av YP4XQ 2018-11-27 kl. 15:43.
Citera
2018-11-27, 15:48
  #6
Medlem
Fanndiss avatar
Vad vintrarna beträffar, så tycker jag att vi fått lite kallare vintrar och snörikare igen, jämfört med för 10-15 år sedan.
Under min barn/ungdomstid på 2000-talets första decennium så tyckte jag att det var många milda vintrar. Det kunde snöa några dagar, sen regnade det bort, sen blev det is, sen kunde det komma lite blötsnö igen.
Riktiga köldknäppar inträffade ett par gånger per vinter, och de varade kanske två, tre dagar.
Så, normal vinter för mig är runt nollan och lite blötsnö och slask.

Att det varit runt 25 minus konstant i en månad har jag aldrig upplevt, borde prata med äldre bekanta om detta.
Får man fråga hur längesen det var du upplevde dessa temperaturer?
Okej, i inre Lappland kan jag föreställa mig något dylikt, men inte i Västergötland.

Jag har förresten för mig att den kallaste temperatur jag upplevt var 28 minus en gång för kanske fem år sedan, och det var fruktansvärt. Jag har i vuxen ålder blivit känsligare för kyla, när jag var femton klarade jag att åka moped i minusgrader. I dagsläget skulle jag få ont i leder och händer ganska snabbt. Så...fram för fler milda vintrar, tack!
Citera
2018-11-27, 15:57
  #7
Medlem
Problemet som mormor beskrev, då hon varje morgon i 30 är skrivit i almenackan vilket väder det varit.

Så ja en viss förskjutning har hänt enstaka år men istort samma väder och temperaturer.
Jul är snarare ett barndomsminne att det alltid är snö vilket det inte är.

Just ja. Hon påpekade också att de bilder med mycket snö är tagna just för att det var mycket snö. Där av formade sig mitt minne med mycket snö runt så dessa bilder hänger i trappen.

(inget åvan är bevis, bara reflektion)
Citera
2018-11-27, 16:25
  #8
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Glassarna var dubbelt så stora när man var liten!

Det finns inget vetenskapligt stöd för att temperatur lokalt eller globalt påverkats av någon klimatförändring. Finns ingen som tror detta inom vetenskap, och FNs klimatråd påstår inte heller detta.
Hör du någon som säger att detta är faller så är det en politiker som säger det eller miljömupp.

Däremot så finns teorier om att temperaturer i framtiden kan påverkas av koldioxidutsläpp som människor tillför.

Att du upplever kortare eller längre vintrar beror 100% på naturliga variationer.

Tvärt emot så var det till och med varmare förut. Fan - till och med romarna odlade ju vindruvor och oliver ända uppe i norra Skottland. Under bronsåldern var det tropiskt klimat i norra Europa.

Dessutom var havet bögigt mycket högre än vad det är idag - man har hittat vikingaskepp långt inåt land vid Norges kust - 1,5 kilometer in från havet. Stora skepp som knappast har släpats in för hand. Anledningen till att de ligger så långt inåt land idag - är att havsytan var 4,5 meter högre för drygt tusen år sedan - än vad den är idag. Uppenbarligen så fanns det djävligt mycket mindre is på nordpolen och glaciärerna då. 4500cm / 1000 år = 4,5cm sänkning av havsytan per år. Sug på det - miljöpartister som tjatar om stigande hav!

Så på länge sikt har klimatet blivit markant kallare "idag" än vad det var förut.

Det måste med andra ord ha varit stenåldersmänniskorna som eldade så förbannat med kol och olja så det blev global uppvärmning redan för 5000 år sedan
Citera
2018-11-27, 16:28
  #9
Medlem
Det känns som att det ligger något i det du säger. När jag var en liten barnröv så var det alltid snö på julafton. Vet inte om det har vart det på 15 år
Citera
2018-11-27, 17:01
  #10
Medlem
Fappy11s avatar
Har nog hänt nåt, här i Nv-skåne förekommer snö knappt alls längre
Citera
2018-11-27, 17:52
  #11
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jag sökte lite baserat på att jag skrev tidigare i tråden och fann detta:
http://www.smhi.se/klimatdata/meteor...peratur-1.2430
Dock har de skrivit så här också på ovan sida:


Sverige framtida klimat på SMHI:
http://www.smhi.se/klimat/framtidens...&seas=ar&var=t

De där klimatscenariorna eller klimatmodellen som nämns i länken, och som alla hängde sitt liv på 2006 när Al Gores film kom.
Den modellen säger även att ALLA glaciärer skulle vara borta år 2018.
Ingenting som dessa klimatmodeller sagt ska hända har ju inträffat.
Så man ändrade ståndpunkt ungefär 2014. Så det man hör nu är:

Varmare vintrar = bevis för växthuseffekten
Kallare vintrar = bevis för växthuseffekten
Kallare somrar = bevis för växthuseffekten
Varmare somrar = bevis för växthuseffekten
Vindstilla = bevis för växthuseffekten
Stormar = bevis för växthuseffekten
Mindre glassar = bevis för växthuseffekten
Vanligt normalt väder = oj så här vanligt har vädret aldrig varit tidigare, det måste vara växthuseffekten

Det går inte förutspå klimat lika lite som man kan ha en 100 dagars väderprognos.
Klimatet beror till 99.99% på havstemperaturer och havsströmmar.

Men man hör inte så ofta någon kliva i i en bastu och säga "oj så varma dessa stenar blivit av den varma luften" Det måste beror på ledlampan som lyser på vår utandningsluft som gjort detta.

Jag säger inte att det är dumt att begränsa fossila bränslen. Och att vara sparsam med energi. Men det är för att bristen på energi kommer orsaka 3e 4e & 5e världskriget när det blir bristvara.

Vi kommer under vår livstid att se folk beredda att kriga för olja eftersom den kommer blir så värdefull. Så att tro att någon självmant skulle sluta pumpa upp olja är ganska naivt. Givetvis så kommer den oljan som existerar att användas.
__________________
Senast redigerad av Bulkninja 2018-11-27 kl. 18:22.
Citera
2018-11-27, 17:57
  #12
Medlem
GoldTalons avatar
Runt 1992-1994 snöade det i slutet av maj i Stockholm!

Människan har noll koll hur många eller hur långa alla cykler är.

4-5 år sen i Stockholm var det snö som gick upp på låren och halt överallt.
Stod då på jobbet och sade till folk
"fan, men känner verkligen av den där globala uppvärmningen"
__________________
Senast redigerad av GoldTalon 2018-11-27 kl. 17:59. Anledning: Har bytt plats på två ord
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback