Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-27, 14:39
  #1
Medlem

Svenska tiggare som behövde runt 2.000kr per dag för att stilla sitt heroinmissbruk


Mina erfarenheter som nu har några år på nacken. Missbrukare som man med ett rutinerat öga kan se att de lever det slitsamma livet. Mannen eller kvinnan som fortfarande har kvar sitt jobb och ser ut som vilken välbemedlad medborgare som helst berör inte texten nedan. De finns ju de men men det är en annan story.

- i (Stockholmsområdet) kunde göra det genom att från morgon till kväll åka fram och tillbaka på några av de pendel- och tunnelbanelinjer som finns. Det jag skriver är förstahandsuppgifter från en s.k. heroinmissbrukare. Han hävdade vidare att folk var givmildare mot honom är utlänningar just för att han var svensk. Pengarna skulle naturligtvis gå till mat och den som gav en tjugosedel kunde nog aldrig föreställa sig att X drog in 2.000kr per dag.

Att leva som missbrukare är kämpigt men det går. När klockan börjar bli eftermiddag är det dags att börja fundera på vilket härbärge man skall försöka få plats på över natten. Missbrukare av det kvinnliga könet drar regelbundet in pengar till heroin genom att sälja sig. 400kr för en avsugning är ingen big deal för dem, de stänger bara av sina känslor för begäret till drogen är så stort att inget är större.
Butiksstölder är också väldigt vanligt förekommande men där riskerar man att i sämsta fall hamna i arresten så länge att abstinensen börjar komma krypandes. Inte då först och främst den fysiska utan den psykiska. Många missbrukare har varit helt vanliga medborgare men jobb och hela köret. Många har barn som är utplacerade i familjehem.

Heroinet dämpar också sorgen och saknaden av barnen.

Det är inte bara att bestämma sig för att ge upp knarkandet vilken minut som helst. Det kommer tillfällen för nästan alla då känslorna är tillräckligt starka för att vilja kliva av sitt missbruk. Det som ändå gör att många missar de tillfällen som dyker upp är konstigt nog gemenskapen och empatin för andra människor, i detta fall till 99% andra narkomaner.

Man får ofta höra att det aldrig går att lita på en missbrukare. Det stämmer inte. Många med missbruksproblematik kan ha medfödda störningar i hjärnan som gör det svårare att känna empati och det är de personerna som även rensar de få tusenlappar som finnes på deras egna barns konton.

Att gå över lik för att komma åt heroinet stämmer inte in ens på hälften av alla opiattorskar/heroinmissbrukare. De blir ändå dömda på förhand att vara individer som inte kan hålla fingrarna i styr. En person med mångårigt missbruk har ofta varit med och räddat livet på heroinmissbrukande vänner. Hjärtmassage och mun mot mun-mot-metoden. I vissa fall har det varit förgäves och man har sett en nära vän gått under.

Jag är själv inte missbrukare men jag har av olika händelser och tillfälligheter rätt många gånger träffat på människor men vad många skulle kalla tunga missbruk. Några av dem jag träffat har sådan heder att jag skulle kunna be dem vakta en igenklistrat kuvert innehållandes (för dem ovetandes) 10.000 kr och efter en vecka hämta tillbaka kuvertet oöppnat och bevakat med omsorg.

Anledningen till att jag vill förmedla detta är för att fler ska förstå att tunga missbrukare per automatik inte är empatilösa galningar även om det finns en hel del såna bland dem. De mest hederliga som inte skulle svika ett förtroende överträder lagar ofta ändå. Själva inköpet och bruket är olagligt. De hederliga stjäl även dem i butiker varor som är lätta att snabbt sälja iväg för en bråkdel eller i bästa fall upp till 50% av varans prislapp.

I den här "storyn" har jag valt att fokusera på opiatmissbrukare. Ett opiatmissbruk som för eller senare leder till den s.k. jungfrusilen.

Att diskutera:

1.Stämmer den bild jag personligen fått genom insikt i egenskap av vanlig medmänniska med din bild kring det hela?

2.Varifrån kommer vanföreställningen att alla missbrukare är skrupelfria?

3. Vilket försörjningssätt tror du ökat i takt med att gemene man i lägre utsträckning bär kontanter med sig?
__________________
Senast redigerad av mercifultoyou 2018-11-27 kl. 14:46.
Citera
2018-11-27, 16:45
  #2
Medlem
Väldigt bra skrivet. Har inget att tillföra diskussionen mer än att jag har flera polare som dött i överdoser/självmord.

De var definitivt inga snyltare. De mådde så oerhört dåligt att man själv som aldrig missbrukat i sin fantasi kunna förstå.

Jag hjäpte några

Det är en fruktansvärd smärta, psykiskt och fysiskt.

TESTA FÖR FAN ALDRIG OPIATER!
__________________
Senast redigerad av deliciousdelux 2018-11-27 kl. 16:48.
Citera
2018-11-27, 17:15
  #3
Medlem
Många opiattorskar är ofta överkänsliga och överempatiska personer enligt min erfarenhet. Sedan kan givetvis hjärnan få en att agera mot detta, men det är ofta grundinställningen.
Citera
2018-11-27, 17:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Väldigt bra skrivet. Har inget att tillföra diskussionen mer än att jag har flera polare som dött i överdoser/självmord.

De var definitivt inga snyltare. De mådde så oerhört dåligt att man själv som aldrig missbrukat i sin fantasi kunna förstå.

Jag hjäpte några

Det är en fruktansvärd smärta, psykiskt och fysiskt.

TESTA FÖR FAN ALDRIG OPIATER!

Beklagar dina vänners frånfällen.

Tack för att du även håller med mig om att missbruk inte är lika med opålitlig. Denna generalisering har fått ett sådant fäste bland människor som inte är insatta. De får höra det och så adopterar det som en oemotsäglig sanning.
Alla människor har fördomar för det har vi. Tror inte det finns en endaste människa på jorden med fungerande hjärna som inte har en fördom. Hör man något som låter vettigt av någon man litar på är ett ifrågasättande inte det första man gör.

För att vara på den säkra sidan så kan man förutsätta att det inte går att lita på missbrukare för det stämmer in på många men då är man väldigt rationell i sitt tänkande. Jag levde själv i tron om att missbrukare inte gick att lita på till det att jag p.g.a. egna erfarenheter insåg att det inte stämde fullt ut.

Håller med dig om att man bör hålla sig borta från opiater om det inte är av nöd. Vissa tillstånd kräver opiater från medicinskt håll. Man bör låta bli dem om det bara är för att man är nyfiken på dem. Det är helt enkelt inte värt att ta några som helst risker med opioider/opiater.
Citera
2018-11-27, 17:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercifultoyou
Beklagar dina vänners frånfällen.

Tack för att du även håller med mig om att missbruk inte är lika med opålitlig. Denna generalisering har fått ett sådant fäste bland människor som inte är insatta. De får höra det och så adopterar det som en oemotsäglig sanning.
Alla människor har fördomar för det har vi. Tror inte det finns en endaste människa på jorden med fungerande hjärna som inte har en fördom. Hör man något som låter vettigt av någon man litar på är ett ifrågasättande inte det första man gör.

För att vara på den säkra sidan så kan man förutsätta att det inte går att lita på missbrukare för det stämmer in på många men då är man väldigt rationell i sitt tänkande. Jag levde själv i tron om att missbrukare inte gick att lita på till det att jag p.g.a. egna erfarenheter insåg att det inte stämde fullt ut.

Håller med dig om att man bör hålla sig borta från opiater om det inte är av nöd. Vissa tillstånd kräver opiater från medicinskt håll. Man bör låta bli dem om det bara är för att man är nyfiken på dem. Det är helt enkelt inte värt att ta några som helst risker med opioider/opiater.


Givetvis har vi fördomar, det är genetiskt fixat! Det är ju därför inga normalt funtade vill umgås med såväl heroinister/pundare som araber/negrer.

Sällan något gemensamt.

Folk som får tram eller oxy mot svår smärta är en helt annan historia.

Men där börjar den ofta.
Citera
2018-11-28, 14:54
  #6
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercifultoyou
Beklagar dina vänners frånfällen.

Tack för att du även håller med mig om att missbruk inte är lika med opålitlig. Denna generalisering har fått ett sådant fäste bland människor som inte är insatta. De får höra det och så adopterar det som en oemotsäglig sanning.
Alla människor har fördomar för det har vi. Tror inte det finns en endaste människa på jorden med fungerande hjärna som inte har en fördom. Hör man något som låter vettigt av någon man litar på är ett ifrågasättande inte det första man gör.

För att vara på den säkra sidan så kan man förutsätta att det inte går att lita på missbrukare för det stämmer in på många men då är man väldigt rationell i sitt tänkande. Jag levde själv i tron om att missbrukare inte gick att lita på till det att jag p.g.a. egna erfarenheter insåg att det inte stämde fullt ut.

Håller med dig om att man bör hålla sig borta från opiater om det inte är av nöd. Vissa tillstånd kräver opiater från medicinskt håll. Man bör låta bli dem om det bara är för att man är nyfiken på dem. Det är helt enkelt inte värt att ta några som helst risker med opioider/opiater.

Jag vet inte, av alla "missbrukare" jag känner så finns det en definitivt högre andel opålitliga än genomsnittet i samhället, folk som är mina "vänner" och inte tvekar på att lura mig på massor av pengar. Men det är ändå fler pålitliga än opålitliga.
Citera
2018-11-28, 15:35
  #7
Medlem
svampen211s avatar
Tycker du har helt rätt i vad du säger. Jag är inte hemlös eller så men jag känner ingen som är opålitlig eller så. Jag har vänner som lånat ut 1000 tals kronor varje månad utan minsta oro till mig. Har alltid betalat tillbaka, har även gett för mycket pengar till horsare som säljer om jag inte haft växel och sen fått tillbaka det när jag handlar igen. Sen finns det ju folk som blåser allt och alla men dem är absolut inte omtyckta i den kretsen häller och kommer bli ensamma och tvungna att klara sig på egen hand. Sen har jag ju vänner som vänt ryggen till mig när dem fått reda på att man kört H eller så, även fast man är exakt samma person som innan. Rentav på grund av fördomar och okunskap, men ja det finns många som opiater triggar igång deras "dåliga" sida, men som sagt dem personerna vill ingen va runt inte ens missbrukare.
Citera
2018-11-28, 17:40
  #8
Medlem
Du säger att kvinnliga opiatmissbrukare regelbundet suger av folk för 400kr och "Man får ofta höra att det aldrig går att lita på en missbrukare. Det stämmer inte."

Jag skulle säga att det är tvärt om, de flesta kvinnliga missbrukare horar inte men de flesta missbrukare går inte att lita på.




När livet bara går ut på heroin så får man se jävligt mycket sjuka saker och träffa riktigt sjuka människor. Innan dess är det nog lite lugnare
__________________
Senast redigerad av LiteKetaTack 2018-11-28 kl. 17:50.
Citera
2018-11-28, 19:44
  #9
Medlem
svampen211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Du säger att kvinnliga opiatmissbrukare regelbundet suger av folk för 400kr och "Man får ofta höra att det aldrig går att lita på en missbrukare. Det stämmer inte."

Jag skulle säga att det är tvärt om, de flesta kvinnliga missbrukare horar inte men de flesta missbrukare går inte att lita på.




När livet bara går ut på heroin så får man se jävligt mycket sjuka saker och träffa riktigt sjuka människor. Innan dess är det nog lite lugnare

Pratar du ur egna erfarenheter eller som de flesta i Sverige genom fördomar vad du tror är verkligheten men är så långt ifrån det bara går. I Sverige målar man upp det som att det vore en underjordisk värld där det är vilda western och ingen bryr sig om någon, bästa vänner hugger polarn i ryggen för en 5a weed, jag skojjar inte folk tror faktiskt att det är så. Jag har då aldrig stött på den världen och jag tog min första opiat när jag var kanske 15-16. Vem vill leva med folk som bara blåser och snackar skit? Dem människorna som blåser och ljuger har inget med just opiat missbrukare det är ruttna människor oavsett drog. Jag har sett folk som spårar ur och skiter i ALLT för dem fått lite oxy av läkaren och tycker det var så bra att den säljer sig och skiter i alla förhållanden för att bara få tag i H, det krävs inte mycket för vissa personer att bli beroende, den personen jag tänker på var extremt anti alla droger innan också och tänkte precis som de flesta "svenssons". Det är tur att beroende vården har förbättrats i Sverige. Man blir inte en annan människa för man tar en drog, om du inte är lagd för psykoser vilket är ovanligt, annars är de flesta så innan dem ens tog någon drog och att börja skjuta H kommer inte göra dessa personer något gott kan man väl säga. Det är väldigt enkelt för okunniga människor att dra slutsatser man inte vet något om. Detta bidrar till att fler folk faller dit och att dem som sköter sig känner sig utanför samhället. Hade våra skolor lärt ut riktig information om droger tror jag Sverige hade sätt väldigt annorlunda ut. Vi hade troligen inte haft flest överdoser per capita i EU och ett av dem högsta antalet missbrukare i EU.
Citera
2018-11-28, 21:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampen211
Pratar du ur egna erfarenheter eller som de flesta i Sverige genom fördomar vad du tror är verkligheten men är så långt ifrån det bara går. I Sverige målar man upp det som att det vore en underjordisk värld där det är vilda western och ingen bryr sig om någon, bästa vänner hugger polarn i ryggen för en 5a weed, jag skojjar inte folk tror faktiskt att det är så. Jag har då aldrig stött på den världen och jag tog min första opiat när jag var kanske 15-16. Vem vill leva med folk som bara blåser och snackar skit? Dem människorna som blåser och ljuger har inget med just opiat missbrukare det är ruttna människor oavsett drog. Jag har sett folk som spårar ur och skiter i ALLT för dem fått lite oxy av läkaren och tycker det var så bra att den säljer sig och skiter i alla förhållanden för att bara få tag i H, det krävs inte mycket för vissa personer att bli beroende, den personen jag tänker på var extremt anti alla droger innan också och tänkte precis som de flesta "svenssons". Det är tur att beroende vården har förbättrats i Sverige. Man blir inte en annan människa för man tar en drog, om du inte är lagd för psykoser vilket är ovanligt, annars är de flesta så innan dem ens tog någon drog och att börja skjuta H kommer inte göra dessa personer något gott kan man väl säga. Det är väldigt enkelt för okunniga människor att dra slutsatser man inte vet något om. Detta bidrar till att fler folk faller dit och att dem som sköter sig känner sig utanför samhället. Hade våra skolor lärt ut riktig information om droger tror jag Sverige hade sätt väldigt annorlunda ut. Vi hade troligen inte haft flest överdoser per capita i EU och ett av dem högsta antalet missbrukare i EU.
Ja, egna erfarenheter. Har bup och flyttat från storstan nu.

Självklart umgås man inte med fittor som inte kan bete sig, men det går ju inte att undvika dem helt. Om man ska spontanhandla på plattan, sälja av en femma eller bli av med stöldgods så kommer man träffa minst sagt knepiga människor. Hänger man i missbrukskretsar, där alla lever sitt liv för sina droger och inte pysslar med något annat, så går det nog inte att bara träffa ärliga och schyssta människor. Självklart finns det schysst folk där också, men jag litade då sällan på någon helt och hållet.

Speciellt när hemlöshet kommer in i bilden, då brukar många tappa det.

Kanske skillnad på Stockholm och mindre städer, det vet jag ingenting om.
__________________
Senast redigerad av LiteKetaTack 2018-11-28 kl. 21:38.
Citera
2018-12-01, 22:30
  #11
Medlem
Knarkaren du ser mår bra på stan kanske just spenderat pengar till sin sista sil och vet att AT:n står och lurar bakom hörnet. Har denne någon nånstans att ta vägen kan det blir en helvetes vecka i nån kvart eller skyffe om det inte kommer en räddande ängel. Många opiatmissbrukare är väldigt måna om varandra. Dock blir det lite motsägelsefullt då nån kanske klarat av att tända av under 5-6 dygn (Har man ridit ut värsta stormen då?) och så kommer nån för att bjuda på något för att vara snäll.

Det finns horsare som är så himla anti-ego att de ger bort sin sista sil utan att veta om det kommer att ta dagar el. månader innan det finns chans att på nytt bli frisk. Det handlar mycket om att bli frisk. Har du AT är du sjuk på många sätt och vis. Du blir oförmögen till det mesta. Kanske kan du fag 5 el 6 bege dig ut för att söka efter en falska metta för x datum är det uppgjort från socialens sida att du ska ha umgänge med dina barn som är placerade i stabila hem. Då vill vederbörande vara frisk. Bara frisk. Vi talar inte pupiller som metallknappnålar här.

Alla som kan, håller borta från opiaterna. Iofs kan man till slut hamnat i ett Laro-team och då få sin "friskhet" gratis mot att du uppvisar en stabilitet i övrigt. Det dumma är att de som får sub lär sig sälja den dyrt för att kunna köpa H när de gått på programmet i ett halvår och uppvisat stabilitet.
Detta i sin tur är bland det mest tragiska i dagens drogsamhälle. Finns folk som tar landstingsfinansierad buprenorfin/Sub som sin första drog. Alltså direkt ned i diket.

Missbrukarvården måste bli mindre naiv. Den är nästan som medberoende i många fall.

Benzotorskarna har det värre på ett vis för där finns inga substitutionsprogram väl? Iofs är benzo förh. vis billigt till en början jämfört men t.ex. oxy.
En viktig målsättning inom narkotikapolitiken borde vara att få fram nåt substitut till benzo.

Blandmissbrukare har en större benägenhet att göra nästan vad som helst för att få ett lager som räcker i några dagar. Min fördom säger att de oftare lyfter på sig oxfilét än opiattorskarna.

Kul att det blev en intressant diskussion kring detta. Det finns heller inte många som klår en tillnyktrande alkoholist i självömkan -å det är så synd om dem..... ja, jo det är det, ett delirium väntar även om man blir inlagd. Can röka (gräs) ta en förbi delirium?

Helt klart är att det olika missbrukargrupperna gärna talar skit om de "där".... opiattorskar, haschpundare (ja, jag vet konstigt namn men ni vet vilka), tjackisar, benzoflummare, alkisar.. .

Fortsätter att lev i den tron att de som går på opiater ofta (individuellt) har mer heder i kroppen än andra missbrukargrupper. Jag må ha fel men då behöver jag rejäla motiveringar till varför det inte skulle stämma.
Citera
2018-12-02, 09:29
  #12
Medlem
Finns en serie nu på SVT play, 36 dagar på gatan tror jag den heter. Jag såg en del, mest för att se om jag kände igen någon.

Där får ni en inblick i hur det livet kan vara. Som jag skrev så finns det snälla människor men också mindre trevliga. Självklart är inte alla opiatmissbrukare hemlösa, men en del.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback