Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-27, 13:59
  #1
Medlem
Hej, jag har en volvo 240 A traktor som jag ska besikta med dubbla växellådor.
Jag har allt förutom kardan, en av mina kompisar har en kortad kardan till 740. Jag är osäker om 740 kardan passar på 240 bakaxel. Någon som vet? 240n är från 87 med m47 låda orginal
Citera
2018-11-28, 11:09
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honda.mt5-91
Hej, jag har en volvo 240 A traktor som jag ska besikta med dubbla växellådor.
Jag har allt förutom kardan, en av mina kompisar har en kortad kardan till 740. Jag är osäker om 740 kardan passar på 240 bakaxel. Någon som vet? 240n är från 87 med m47 låda orginal

Är väl bara och prova, ni A traktorägare brukar ju vara skruvkåta.
Så nu har du någon timme räddad! Men tror inte den passar.
Citera
2018-12-14, 20:42
  #3
Medlem
Har du inte kvar orginal?

Montera den isf i en svarv och ta av den med ett rakt snitt. Gör sedan en hylsa av ämnesrör(tjockt gods) som går precis in i båda kvarvarande delar. Gör hylsan en lagom bit så du har lite att spela på. Lägg dig sen under bilen och montera upp axeln. När den är på plats så punktar du båda lösa delar till hylsan och monterar ner för att helsvetsa den. Sen har du en så perfekt anpassad kardan att risken för vibrationer påverkat av den blir minimala. Och det blir dessutom allra enklast istället för att gissa dig fram och svetsa nå snedkapat halvjackigt spalt i en tunnväggig kardanaxel.

Behöver du hjälp så kan jag garantera att närmaste industriverkstad kan svarva isär kardanen och göra en hylsa för nån hundralapp svart. =)
Citera
2018-12-22, 18:47
  #4
Medlem
SkoterBengts avatar
Mot bakaxeln är det inga problem. Är väl främst att få det att passa i splinesskarven vid stödlagret. Då det är bara främre delen av kardan du behöver korta vid montering av dubbla lådor.
Vad jag minns så finns det två olika tjocklekar på kardan till 2/700 och det är 44 eller 50mm.
Sen 3 olika knutkors. Och en drös olika medbringare och hardyskivor. Lättast är då att ta orginalkardan och korta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback