Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-27, 12:33
  #1
Medlem
Hej
Är det någon som vet vart man kan köpa eller beställa bröd som man kan servera gryta eller liknande i ?!

Jag vill inte baka det själv då jag tyvärr inte har tid med det.
Citera
2018-11-27, 12:38
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Det är ju bara att gröpa ur en passande färskbrödslimpa från lokal ICA/COOPbutik alternativt fråga den lokala bagaren.
Citera
2018-11-27, 12:41
  #3
Medlem
Briasccas avatar
Bege dig till närmaste butik och köp pitabröd. Eller till din närmaste kebabhandlare med samma ärende. Du kan nog också be din favoritpizzabagare baka ofyllda pizzabullar.
Citera
2018-11-27, 12:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Det är ju bara att gröpa ur en passande färskbrödslimpa från lokal ICA/COOPbutik alternativt fråga den lokala bagaren.

Tyvärr så är det inte stabilt nog att hälla en gryta i utan att det rinner igenom.
Citera
2018-11-27, 12:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Bege dig till närmaste butik och köp pitabröd. Eller till din närmaste kebabhandlare med samma ärende. Du kan nog också be din favoritpizzabagare baka ofyllda pizzabullar.

Det är inte kebab jag ska äta utan en gryta, det blir svårt att hälla en gryta i ett pitabröd utan att det rinner överallt
Citera
2018-11-27, 13:00
  #6
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bublici0us
Tyvärr så är det inte stabilt nog att hälla en gryta i utan att det rinner igenom.

Har du verkligen provat alla sorter eller gissar du bara?

Vissa sorter har rätt gedigna skorpor, jag menar inte att du skulle köpa fabrikslimpor från skogaholm i plastpåse.
Citera
2018-11-27, 13:08
  #7
Medlem
Finns nog bara hos bagarn här. Saknar de för att gör crab/lobster bisque i, hittar ej i vanliga butiker, så brukar be lokala bagarn om en stor rund franska. Typ 35cm och rund brukar fungera bra.
Citera
2018-11-27, 13:13
  #8
Medlem
Det verkar vara det som kallas brödskålar du är ute efter. Jag har då använt surdegsbröd, de är lite fastar i konsistensen, det ska gärna vara någon dag gammalt. Det bör vara ett bröd per person, annars fungerar det inte så bra. Jag har använt runda inte alltför små bröd. De som är bakat i korg blir snyggt.
Citera
2018-11-27, 13:17
  #9
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Typ 35cm och rund brukar fungera bra.
Serverar man inte soppa i brödskålar som portionsrätter? Den känns som en portion med ett trettiofem centimeter stort bröd blir lite väl maffigt. Antar det är Ø.
Citera
2018-11-27, 13:44
  #10
Avstängd
Rotschildjugends avatar
Du kan ta ändarna på limpor, gröpa ur o vips så har du det du söker.

Spar det urgröpta o blanda i grytan så blir den mindre rinnig.

Ta mgn typ grekisk lantbröd som nästan är rund så har 2/bröd.
Citera
2018-11-27, 21:14
  #11
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotschildjugend
Du kan ta ändarna på limpor, gröpa ur o vips så har du det du söker.

Spar det urgröpta o blanda i grytan så blir den mindre rinnig.

Ta mgn typ grekisk lantbröd som nästan är rund så har 2/bröd.

Grekiskt lantbröd som de säljer i färskbrödshyllan är ett utmärkt förslag, hård skorpa på alla sidor och perfekt fluffighet för att suga i sig en massa sås utan att det blir "sörja" av allt
Citera
2018-11-27, 21:16
  #12
Avstängd
F.Hansens avatar
Du kan ju köpa tacosbåtar så kan folk lägga i sin gryta själv och tillbehör.

Det finns ju sånna av tortillabröd och hårda majsbåtar. Även softbuns skulle passa bra.

Förstår inte meningen med att ha ett enda stort bröd som en skål med en massa gryta i. Det brödet måste också vara ganska bra konstruerat för att hålla en antagligen het gryta. Det brödet kommer nog inte vara så gott att äta pga att det är hårt/segt.
__________________
Senast redigerad av F.Hansen 2018-11-27 kl. 21:19.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback