Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-27, 00:23
  #1
Medlem
Som frågan lyder i rubriken: Ska jag använda mobilen eller modem? Just nu har jag bra surf-kvalitet. Jag använder mobilen som hotspot. Jag har alltså satt in surf-SIM-kortet i mobilen. (och använder en annan mobil för telefon-SIM-kortet). Men jag har ju mycket på den där smarta fånen, så jag funderar på att skaffa ett modem.

Innan denna trådlösa hade jag ADSL, och det var ständigt nytt skräp som skulle rensas bort. Skräp som strömmade in via nätet. Nu är det lugnt - och vill fortsätta ha det så. Så min fundering är om jag ska fortsätta med smart-fånen som modem, eller rent av skaffa en annan smartfåne, eller om jag ska gå över till modem och router?

Jag vill inte ha spam och virus och trojaner och maskar och reklam och fan och hans moster.
Citera
2018-11-27, 00:27
  #2
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag vill inte ha spam och virus och trojaner och maskar och reklam och fan och hans moster.
Skulle vad du tankar hem skilja sig beroende på uppkoppling? Knappast.
Citera
2018-11-27, 00:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Skulle vad du tankar hem skilja sig beroende på uppkoppling? Knappast.
Alltså jag tankar knappt något längre. Bara säkra källor.
Citera
2018-11-27, 00:31
  #4
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Alltså jag tankar knappt något längre. Bara säkra källor.
Men oavsett, det spelar väl ingen roll vad du har för uppkoppling.

Man kunde få virus på modemtiden.
Citera
2018-11-27, 01:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men oavsett, det spelar väl ingen roll vad du har för uppkoppling.

Man kunde få virus på modemtiden.

Jo det är en jävla skillnad.
Citera
2018-11-27, 01:15
  #6
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jo det är en jävla skillnad.
På vilket sätt då?
Citera
2018-11-27, 01:16
  #7
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jo det är en jävla skillnad.
Din uppkoppling handlar om vilken hastighet du skickar och tar emot data med, inte vad du skickar och tar emot.
Citera
2018-11-27, 10:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
På vilket sätt då?

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Din uppkoppling handlar om vilken hastighet du skickar och tar emot data med, inte vad du skickar och tar emot.

Jag har haft alla möjliga sorters uppkopplingar ända sedan det var telefonmodem på bara några kilobits/sek, så jag rätt bra erfarenhet av uppkopplingens betydelse. Till ex. om man har en modemsticka direkt i datorporten så får man mer skit, än om man har den i routern.
Citera
2018-11-27, 17:29
  #9
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag har haft alla möjliga sorters uppkopplingar ända sedan det var telefonmodem på bara några kilobits/sek, så jag rätt bra erfarenhet av uppkopplingens betydelse. Till ex. om man har en modemsticka direkt i datorporten så får man mer skit, än om man har den i routern.
Tycker det låter väldigt konstigt. Har du någon källa, så jag kan läsa mer om det?
Citera
2018-11-27, 17:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tycker det låter väldigt konstigt. Har du någon källa, så jag kan läsa mer om det?
Bara googla router brandvägg...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback