Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-26, 19:13
  #1
Medlem
cmdQs avatar
Satt under BF och tittade efter en dator till min yngsta grabb men hittade inget inom budget.
Kravlistaatorn måste ha ett fönster! (Så komponenterna kan titta ut?)Den ska ha blå lampor som lyser innanför fönstret.Den ska kunna spela Minecraft Högsta och man måste kunna se minst 20 "shunks" utan att det laggar.Sen måste man kunna ha 3 skärmar a 27" men det behöver bara vara hull HD.
Tangentbord och mus headset med lampor har han redan och skärmarna.
Jag ser gärna att den levereras med ett riktigt Operativsystem så att den funkar att spela på redan samma kväll som dagen paketet öppnas.
Prisklass så billigt som möjligt men det får kosta så mycket som det måste.

MVH Fattig Mamma
Citera
2018-11-27, 11:10
  #2
Medlem
Hej

Vad du än gör, köp ingen märkesdator ex på Elgiganten, Mediamarkt eller dylikt.

Får jag veta vad er max budget till detta är, så kan jag länka till ett potentiellt bygge.

Inet tex har tjänsten att dem bygger ihop dem delar man själv valt samt fixar allt så att datorn
är tipptopp när man får den.

Kan rekommendera att du också ställer din fråga på Sweclockers forum, där får du garanterat
hjälp med detta och medlemmarna är duktiga på alla datorrelaterade saker.

https://www.sweclockers.com/forum/86...datorer-koprad
Citera
2018-11-29, 19:42
  #3
Medlem
cmdQs avatar
Testbygge: Stark nog?
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1045311/tuff-nog
Försökt läsa lite och enligt vissa så ska en 4-kärnors processor på minst 3GHz i kombination med 6GB Ramminne och ett GTX 1050 Ti räcka för att "Maxa" Minecraft.
Men enligt andra så finns det ingen konsumentdator som faktiskt klarar Minecraft om allt är på Max pga att spelet är dåligt optimerat.
Citera
2018-11-29, 20:28
  #4
Medlem
StalkadavAschbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Testbygge: Stark nog?
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1045311/tuff-nog
Försökt läsa lite och enligt vissa så ska en 4-kärnors processor på minst 3GHz i kombination med 6GB Ramminne och ett GTX 1050 Ti räcka för att "Maxa" Minecraft.
Men enligt andra så finns det ingen konsumentdator som faktiskt klarar Minecraft om allt är på Max pga att spelet är dåligt optimerat.
Det där räcker alldeles fin-fint för minecraft på höga inställningar. Men...

Det där grafikkortet är nästan lite "overkill" för just minecraft så tekniskt sett skulle du kunna spara in lite pengar på ett svagare kort (OBS! så är grafikkortet det som kommer sinka honom i framtida spel när han bestämer sig för att minecraft inte längre är kul, så personligen så hade jag inte sparat in här.)

Det där bygget du länkade har ingen mekanisk hårddisk utan endast en SSD på 120gb, det kommer räcka för Windows och minecraft men inte mycket mer, kan starkt rekommendera att lägga till en mekanisk hårddisk för grabben (Typ 1TB).

Synd att moderkortet kostar så mycket, men jag hittade inga bättre som finns på lager hos inet.

Edit: Det kan också vara en bra ide att kolla om du känner någon som kan hjälpa dig att bygga ihop den själv. Du sparar inte bara 700 på själva monteringen utan du kan då också skaffa fram en windows licens för en tiondel av priset. Om du lyckad med detta så kan du spara in nästan 2000 som kan läggas i fickan eller på bättre komponenter.
__________________
Senast redigerad av StalkadavAschberg 2018-11-29 kl. 20:34. Anledning: Tillägg
Citera
2018-11-30, 21:52
  #5
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StalkadavAschberg
Det där räcker alldeles fin-fint för minecraft på höga inställningar. Men...

Det där grafikkortet är nästan lite "overkill" för just minecraft så tekniskt sett skulle du kunna spara in lite pengar på ett svagare kort (OBS! så är grafikkortet det som kommer sinka honom i framtida spel när han bestämmer sig för att minecraft inte längre är kul, så personligen så hade jag inte sparat in här.)

Det där bygget du länkade har ingen mekanisk hårddisk utan endast en SSD på 120gb, det kommer räcka för Windows och minecraft men inte mycket mer, kan starkt rekommendera att lägga till en mekanisk hårddisk för grabben (Typ 1TB).

Synd att moderkortet kostar så mycket, men jag hittade inga bättre som finns på lager hos inet.


Har sett test där 1080 inte var bra nog för att köra Minecraft på Max, personen bakom förklarade att Minecraft tydligen mest använder CPUn och att spelet helst bara nyttjar en kärna.

Så kanske man borde satsa på en 2 core processor som är väldigt högt klockad och sen spara ner på resten.

Moderkortet är typ det billigaste jag kunde hitta på den butiken men jag har inget emot att köpa datorn från någon annan butik, bara den kommer färdig från butiken så att det inte är några problem för grabben mer än att koppla in sladdarna och installera spelet.

Angående hårddisk så får han nöja sig med den billigaste SSD'n dom hade, sen får han köpa en ny större när han börjar sommarjobba om han ska börja ladda ned massa film i framtiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback