Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-26, 15:12
  #1
Avstängd
Hej! Jag är en grabb på 15 år som i lördags provade snus för första gången. Va lite nervis då jag trodde att jag skulle spy/må skit osv, men jag älskade kicken och kände inga dåliga biverkningar. Då föräldrarna snusar finns det oxå gott om snus hemma vilket gör det hela lite lättare. Tog precis mitt livs andra snus och är fortfarande helnöjd med effekten. Har ADD/ADHD och autistiska drag och älskar därför när det känns som att dopaminet höjs och blir sådär skyhögt! Trots detta vill jag göra allt jag kan för att inte bli fast i något beroende osv. Har därför några frågor

Hur mycket/ofta behöver man snusa för att bli beroende?

Vilka hälsorisker finns?

Avråder ni mig från att fortsätta?

Vad kan jag göra istället för att få en kick? (Tänker inte prova droger, alkohol osv).

Kanske lite dåligt formulerat men skulle ändå vara tacksam för svar. Har hört att mortion ska ge en typ av kick, vilket jag nog kan konstatera är sant då jag motionerar/rör på mig en hel del och brukar gilla det.

Tacksam för svar!
Citera
2018-11-26, 15:14
  #2
Medlem
zxcvb45s avatar
Det är 18 års åldersgräns här. Vill du inte ha något beroende så ska du såklart ge fan i snus, det är extremt beroendeframkallande och svårare att sluta med än rökning.
Citera
2018-11-26, 15:24
  #3
Medlem
PotatisLampans avatar
För att undvika beroende ska du inte snusa alls.
Cigg ger mycket bättre nikotinkick.
Citera
2018-11-26, 15:30
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Det är 18 års åldersgräns här. Vill du inte ha något beroende så ska du såklart ge fan i snus, det är extremt beroendeframkallande och svårare att sluta med än rökning.

Ok, ska nog för mitt eget bästa som sagt ge fan i det.
Citera
2018-11-26, 15:47
  #5
Medlem
Bronixs avatar
Börja rök gräs istället .
Citera
2018-11-26, 15:47
  #6
Medlem
Jag snusar 1 snus om dagen och det har funkat bra för mig i sisådär 2-3 år.
Går helt klart att hålla snusandet på en rimlig nivå.

Hur du än väljer att göra, lycka till!
Citera
2018-11-26, 16:10
  #7
Medlem
TheJackets avatar
Har du sån svår ADHD att du inte kan läsa reglerna på Flashback?

OnT: Vill du inte ha ett beroende så är snus det sista du skall börja med av det som ändå finns tillgängligt lagligt.
Citera
2018-11-26, 16:11
  #8
Medlem
ruttenfimps avatar
Du skriver väldigt bra för att vara 15 kan jag ge dig. Men ge blanka fan i snuset omöjligt o sluta, själv sover jag med snus i käften då jag inte klarar o ligga utan allt för länge.

Snusfläckar på allt. Inb4 bannlyst
Citera
2018-11-26, 17:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0w0
Ok, ska nog för mitt eget bästa som sagt ge fan i det.

Låter vettigt....!!
Många andra kids börjar som små och kan inte sluta sen när de blir äldre.....
Citera
2018-11-26, 17:40
  #10
Medlem
Personligen tycker jag, ge fan iatt!
Citera
2018-11-26, 18:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0w0
Hej! Jag är en grabb på 15 år som i lördags provade snus för första gången. Va lite nervis då jag trodde att jag skulle spy/må skit osv, men jag älskade kicken och kände inga dåliga biverkningar. Då föräldrarna snusar finns det oxå gott om snus hemma vilket gör det hela lite lättare. Tog precis mitt livs andra snus och är fortfarande helnöjd med effekten. Har ADD/ADHD och autistiska drag och älskar därför när det känns som att dopaminet höjs och blir sådär skyhögt! Trots detta vill jag göra allt jag kan för att inte bli fast i något beroende osv. Har därför några frågor

Hur mycket/ofta behöver man snusa för att bli beroende?

Vilka hälsorisker finns?

Avråder ni mig från att fortsätta?

Vad kan jag göra istället för att få en kick? (Tänker inte prova droger, alkohol osv).

Kanske lite dåligt formulerat men skulle ändå vara tacksam för svar. Har hört att mortion ska ge en typ av kick, vilket jag nog kan konstatera är sant då jag motionerar/rör på mig en hel del och brukar gilla det.

Tacksam för svar!

Skippa snuset, styrketräna och löpträna istället. Då kommer du att frigöra dopaminet och endorfiner.
Citera
2018-11-27, 23:28
  #12
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PotatisLampan
Cigg ger mycket bättre nikotinkick.

Beror på vad man är van vid. Efter ett tag är att röka en cigarett ungefär som att ta en stor lös snus och ta ut den efter 10 minuter om man är van vid bägge.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback