Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-26, 12:00
  #1
Medlem
RonnyRasks avatar
Jag tycker mig ha noterat under några år att kvalitén på snabbmaten (pizza, kebab, hamburgare..) har försämrats avsevärt. Jag äter någon form av snabbmat några gånger per månad, men har på senare börjat vända mig mot takeaway hos Indiska eller Asiatiska resturanger då jag inte längre står ut med den mat man får hos den lokala turken eller Mcdonalds.

Trenden som jag upplever den är trots en betydlig ökning av pizzerior och Mcdonaldsvarianter så har kvalitén försämrats trots att priserna ökat något även med mer konkurrens på marknaden. Tidigare kunde jag tycka att det nästan var lite lyx när man köpte hem en pizza, men numera känns det mer som en nödlösning om man verkligen inte pallar laga mat.

Detta trots att jag under något års tid verkligen försökt testa de olika matställena i min stad. Åkt över halva stan bara för att någon polare rekommenderat en pizzeria, men resultatet har inte varierat ett dugg. Visst finns det något enstaka ställe där jag faktiskt känt att pengarna inte var helt bortslösade men överlag verkade det inte vara ovanligt men rå deg, kalla och mjuka pommes eller burgare som verkade ha varit förvarade i vatten.

Vilket då föranleder min fråga om detta är begränsat till min stad, om mina preferenser har ändrats eller om det verkligen råder en försämring på nationell nivå? Vad tycker ni?
Citera
2018-11-26, 12:07
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Jag tycker mig ha noterat under några år att kvalitén på snabbmaten (pizza, kebab, hamburgare..) har försämrats avsevärt. Jag äter någon form av snabbmat några gånger per månad, men har på senare börjat vända mig mot takeaway hos Indiska eller Asiatiska resturanger då jag inte längre står ut med den mat man får hos den lokala turken eller Mcdonalds.

Trenden som jag upplever den är trots en betydlig ökning av pizzerior och Mcdonaldsvarianter så har kvalitén försämrats trots att priserna ökat något även med mer konkurrens på marknaden. Tidigare kunde jag tycka att det nästan var lite lyx när man köpte hem en pizza, men numera känns det mer som en nödlösning om man verkligen inte pallar laga mat.

Detta trots att jag under något års tid verkligen försökt testa de olika matställena i min stad. Åkt över halva stan bara för att någon polare rekommenderat en pizzeria, men resultatet har inte varierat ett dugg. Visst finns det något enstaka ställe där jag faktiskt känt att pengarna inte var helt bortslösade men överlag verkade det inte vara ovanligt men rå deg, kalla och mjuka pommes eller burgare som verkade ha varit förvarade i vatten.

Vilket då föranleder min fråga om detta är begränsat till min stad, om mina preferenser har ändrats eller om det verkligen råder en försämring på nationell nivå? Vad tycker ni?

Om du är överviktig så kan det vara en konsekvens av det. Kroppen tycker inte mat är lika gott när den känner att man inte behöver mer mat.
Sen är Mcdonalds för övrigt skit.
Citera
2018-11-26, 12:09
  #3
Medlem
En pizza för 10-15 år sen kändes kanske lite lyxigare. Nu är snabbmat mer förknippat med sunkighet och fetton... Är alldeles för mycket snabbmatställen och för många feta människor.
Tror dock att kvaliteten är samma på själva maten.
Citera
2018-11-26, 12:10
  #4
Medlem
Det är mer stress o jagande efter marginalkronor i dessa tider. De leder till billigare råvaror och oseriösa bagare som inte bryr sig om slutprodukten. Finns kanske 15 pizzerior i min stad, har hittat en enda som vet vad de gör efter hundratals beställningar, och har fina råvaror.

De finns bra ställen, svårare att hitta bland den sjuka mängden snabbmatshak bara.
Citera
2018-11-26, 12:11
  #5
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Om du är överviktig så kan det vara en konsekvens av det. Kroppen tycker inte mat är lika gott när den känner att man inte behöver mer mat.
Sen är Mcdonalds för övrigt skit.

Jag är inte överviktig.

Och sedan har jag aldrig hållit Mcdonalds vid någon högre standard, men förut kände jag iaf att man kunde äta där utan att känna sig äcklad. Något jag inte tycker idag.
Citera
2018-11-26, 12:28
  #6
Medlem
PingPongGlasss avatar
Jag håller med TS om snabbmatsförfallet. Dock tycker jag inte att exempelvis McDonnalds, Burger King eller Max har tummat på kvalitén, upplever deras burgare/mål som helt OK fortfarande - ibland rent av riktigt gott.

Asiatisk takeaway tycker jag rent ut sagt har blivit skräp (söt fet sörja med ris typ), pizza och kebab likaså. Det känns som att lycksökarna blivit fler, och att de äldre bagarnas respekt och intresse för yrket blåst bort. Minns inte när jag exempelvis fick en välsmakande tomatsås på pizzan sist, eller en fräsch vit/röd kebabsås.
Citera
2018-11-26, 12:38
  #7
Medlem
Novus4212s avatar
Jag håller helt och hållet med om TS.

Pizzorna och kebab/falafel har gått ifrån att vara jävligt gott och prisvärt till att allt smakar likadant.

Nuförtiden är det billiga råvaror och färdigköpt skit på nästan alla ställen så allt smakar fabrik vilket det är många gånger också.

Burger King har blivit riktigt tråkiga och smakar inte alls som det en gång gjorde och vad som än sägs så är det mindre portioner än förr.

Det är inte prisvärt alls att gå till BK, Mc, eller Max för det är heller inte direkt billigt.

Förr var många snabbmatsställen prisvärda, höll ganska hög kvalitet och man åt med nöje.

Nu är det en nödlösning om ens det och väldigt lite nöje.
Citera
2018-11-26, 13:26
  #8
Medlem
butofcourses avatar
Så är det ju tyvärr. Uttrycket "det var bättre" förr stämmer bra in här.

Men vad förväntar man sig när merparten av pizzeriorna i stan köper färdig tomatsås, färdiga degar och liknande. De lagar inte ens maten från grunden. Bäddat för smaklösa pizzor.

Det finns fortfarande en del som kan laga gott, men de är lätträknade.
Citera
2018-11-26, 13:28
  #9
Medlem
Soda--Pops avatar
Har ett McDonalds och ett Burger King nära varandra där jag bor. Min erfarenhet är att BK inte är lika välskött, De har ofta slut på saker och slarvigt tillagade hamburgare medan McD har standard kvalité man kan lita på samt öppet 24/7.

På BK är hamburgarna lika smarriga när de är i ordning men det verkar som att det styrs i köket av upproriska tonåringar som aldrig lagat nåt mer komplicerat än att rosta en brödskiva och köpt en kaffe i nån apparat.
Citera
2018-11-26, 13:56
  #10
Medlem

Jag har gjort samma reflektion som dig, och tyvärr så gäller det lite med alla områden idag, inte bara ”snabbmaten”. Det produceras (vad jag känner och tycker, vilket givetvis är subjektivt) mycket mer idag som är av sämre kvalité. Att allt får sämre kvalité och det blir svårare och svårare att hitta BRA kvalité kan ha mycket orsaker. En orsak kan vara att man bara blir mer kräsen med åren, att man blir duktigare på att vara en ”kännare” av vad som nu inhandlas. A la, du har ätit pizza i 10 år och när du var liten kändes det aslyxigt även om den var halvbakt, för det är fortfarande det godaste du ätit. Vad har du att jämföra med när du är liten? En torr macka med kaviar? (Obs, lite ironisk jämförelse)

Men sen skulle man ”enkelt” kunna skylla det på kapitalismen (eller ja, mer marknadsekonomi och hur man, om man är lite empatilös, kan manipulera tillgång och efterfrågan). Kan man göra det, och arbetar som nästan alla företag idag, så gäller det att maximera den ekonomiska vinsten, och minska den ekonomiska förlusten. Alternativt, ha så höga marginaler du kan på din produkt. Ett litet exempel, som en lärare en gång gav mig.

”Den som kom på att sälja luft är en utav dom smartaste människorna. Ta äggvita och socker, blanda ihop till en smet och släng på chocklad. Så har du en god bakelse. Vispa in lite luft och gör den lite större och kalla den kokosboll så tjänar du några kronor mer”

Den haltar lite, då det krävs mer ingredienser men förklarar ändå vad jag tycker är det största problemet idag. Folk säljer alldeles för mycket ”luft”. Givetvis smakar kokosbollen säkert lite bättre, för att den har vispats till annan konsistens. Men kolla på reklam från förr. Den var underhållande (om den var bra), den hade oftast ett budskap om varför dom själva tror på den här produkten. Idag klistrar dom på en kändis eller ”influencer” och det säljer som smör. Är ändå ganska tydligt när folk började ”sälja ut sina själar” om man kollar bakåt ett decennium. Vi har gjort det länge, och allra mest i USA (känns det som, inga belägg för det) men gå tillbaka 10-15 år, så är beteendet jämfört med idag, i princip försumbart. Åtminstone i Sverige. Folk brukade ha mer integritet (känns det som).

Sen finns det ytterligare en del som garanterat spelar in.

Vad jag kan minnas (är tyvärr ganska gammal) men så kallades det aldrig (kanske sällan, dåligt minne?) för snabbmat. ”Snabbmat” är ett koncept dom kom på, för att efterfrågan av det uppstod. Och ska det vara snabbt, då får man antingen lära sig att laga maten snabbare (vilket borde vara omöjligt, om du ska laga efter recept), eller så får man tumma på kvalitén. Känner du många kockar som lagar lyxig mat på 10 minuter?

Nästan alla restauranger jag varit på, där jag blivit nöjd med maten så har det tagit minst 20 minuter att få maten. På riktigt bra ställen, 40 minuter. Om det är för att jag får vänta på maten som bygger upp min aptit och då blir godare, eller för att dom lägger tid på maten, det vet jag inte. Men gissningvis är det en kombination utav båda
Citera
2018-11-26, 15:25
  #11
Medlem
En ska som jag glömde säga är att det är vi själva som står som dom största ”bovarna”. Utbud och efterfrågan, vare sig den är manipulerad eller ej, styr. Och då gör man, som många sagt innan mig, man ”röstar” med plånboken. Bojkotta (och eventuellt uppmana dina nära och kära) de restauranger du inte tycker håller standard. Det är väl enda lösningen jag kommer på som inte innefattar någon sorts lag/förbud mot ”dålig kvalité”. Vilket troligtvis skulle funka väldigt dåligt i praktiken
Citera
2018-11-26, 16:05
  #12
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Jag tycker mig ha noterat under några år att kvalitén på snabbmaten (pizza, kebab, hamburgare..) har försämrats avsevärt. Jag äter någon form av snabbmat några gånger per månad, men har på senare börjat vända mig mot takeaway hos Indiska eller Asiatiska resturanger då jag inte längre står ut med den mat man får hos den lokala turken eller Mcdonalds.

Trenden som jag upplever den är trots en betydlig ökning av pizzerior och Mcdonaldsvarianter så har kvalitén försämrats trots att priserna ökat något även med mer konkurrens på marknaden. Tidigare kunde jag tycka att det nästan var lite lyx när man köpte hem en pizza, men numera känns det mer som en nödlösning om man verkligen inte pallar laga mat.

Detta trots att jag under något års tid verkligen försökt testa de olika matställena i min stad. Åkt över halva stan bara för att någon polare rekommenderat en pizzeria, men resultatet har inte varierat ett dugg. Visst finns det något enstaka ställe där jag faktiskt känt att pengarna inte var helt bortslösade men överlag verkade det inte vara ovanligt men rå deg, kalla och mjuka pommes eller burgare som verkade ha varit förvarade i vatten.

Vilket då föranleder min fråga om detta är begränsat till min stad, om mina preferenser har ändrats eller om det verkligen råder en försämring på nationell nivå? Vad tycker ni?

Jag har också tänkt på detta. Det är samma sak i min hemstad, Sthlm. Hur många snabbmatsrestauranter det finns här vet jag ej, men garanterat hundratals, kanske t.o.m. tusentals?

B.K. och McD har nog samma kvalitet som de alltid haft, men resten tycks ha försämrats det senaste deceniet. Dock har priserna konstant ökat. Det är många gånger billigare att äta på en vanlig lunchrestaurant än på snabbmatshaken. De skattesänkningar och möjlighet att anställa folk med stora offentliga bidrag tycks inte sänkt priserna ett dugg, snarare tvärt om.

Och för att förekomma ett ev. påstående om att jag som vuxen blivit mer kräsen: Min barndom var på 70-talet och tonår på 80-talet. Så nä, det är nog inte en förklaring i just mitt fall till att jag tycker snabbmaten successivt blivit både dyrare och sämre de senaste typ 10 åren.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback