Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-01, 20:36
  #397
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Inte alls. Det finns mängder.
https://www.google.se/search?q=vegan...w=1280&bih=612
Visst. Jag har dock vare sig tid eller lust att lägga ner massa tid på min kosthållning. Går snabbare med kött. Har heller aldrig träffat någon vegansk muskebyggare. Däremot många spinkiga veganer. Spinkigheten är norm i denna grupp och det vet du.
Citera
2018-12-01, 20:43
  #398
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Lidandets relevans består i att den som lider tycker något negativt om sin egen situation, inget annat.
Ett felaktigt påstående. Man kan lida å andras vägnar. Läs exempelvis psykisk hälsa forumet här på Flashback, där är tragiska öden och jag kan lida något fruktansvärt att höra på dessa människoöden. Dessutom lider jag med djuren som man ser lever under dessa dåliga förhållanden. Det är inte min situation som är negativ, det är andras situation som är negativ.

Citat:
Du skrev "existentiellt syfte" respektive "sadistisk njutning" vilket är ett antagande om motiv.
Evolution är helhetens existensiella syfte. Vilket inte är ett antagande om motiv för varför man utför misshandel.

Det med sadistisk njutning var att man hellre vill bli misshandlad än att dö för något gott. Den sadistiska njutningen låg i att vilja bli misshandlad, det var inget antagande om motiv för varför man utför misshandel.

Gör om gör rätt.
Citera
2018-12-01, 20:43
  #399
Medlem
Glorkass avatar
Insåg för flera år sen att det inte finns några egentliga argument för att äta kött.

Här är de enda obestridliga:
Det är en gammal matkultur som vi hållit på med länge. Det smakar gott. Stopp.

Så varför äter jag ändå kött?
Det krävs ju såklart att man är Ok med djurens lidande, och jag är ok med det. Det är fullt lagligt det vi sysslar med. Människan bestämmer, så enkelt är det.
Visst lider djuren, men för mig så är medlidande och lidande sammankopplat med intelligens i hög grad. Enkelt uttryckt är det mer synd om en varelse som förstår att den ska dö, som våndas inför det, än en varelse som inte har en aning om vafan som pågår och sen bara har lite ont i samband med döden.

Lägg därtill att jag inte tror på absolutism i nån form, folk som blir vegetarianer eller äter vegetarisk kost då och då är en sak men fullblodsveganer har ju något som egentligen mer liknar en fobi än en moralisk hållning.

Alltså: det är INTE moraliskt försvarbart att äta kött, men det är logiskt försvarbart om man är ok med att vi bestämmer över djuren och står över dessa.
Citera
2018-12-01, 20:46
  #400
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Insåg för flera år sen att det inte finns några egentliga argument för att äta kött.

Här är de enda obestridliga:
Det är en gammal matkultur som vi hållit på med länge. Det smakar gott. Stopp.

Så varför äter jag ändå kött?
Det krävs ju såklart att man är Ok med djurens lidande, och jag är ok med det. Det är fullt lagligt det vi sysslar med. Människan bestämmer, så enkelt är det.
Visst lider djuren, men för mig så är medlidande och lidande sammankopplat med intelligens i hög grad. Enkelt uttryckt är det mer synd om en varelse som förstår att den ska dö, som våndas inför det, än en varelse som inte har en aning om vafan som pågår och sen bara har lite ont i samband med döden.

Lägg därtill att jag inte tror på absolutism i nån form, folk som blir vegetarianer eller äter vegetarisk kost då och då är en sak men fullblodsveganer har ju något som egentligen mer liknar en fobi än en moralisk hållning.

Alltså: det är INTE moraliskt försvarbart att äta kött, men det är logiskt försvarbart om man är ok med att vi bestämmer över djuren och står över dessa.
Självklart är det moraliskt försvarbart att äta kött då vi behöver matenergi för att leva, överleva och evolvera.

Är vargar och lejon omoraliska som äter kött?
Citera
2018-12-01, 20:48
  #401
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Visst. Jag har dock vare sig tid eller lust att lägga ner massa tid på min kosthållning. Går snabbare med kött. Har heller aldrig träffat någon vegansk muskebyggare. Däremot många spinkiga veganer. Spinkigheten är norm i denna grupp och det vet du.


Du har inte tid eller lust att se över din kosthållning. Ok då vet vi ditt argument, ren egoism alltså.

Nej, spinkighet är inte norm hos veganer, inte i min erfarenhet. Jag är själv vegan, 80kg 180cm och 20% kroppsfett. Hela min familj är för övrigt veganer och ingen är direkt spinkig utan har fullt normala kroppar.
Citera
2018-12-01, 20:48
  #402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Fast om vi ska jämföra oss med djuren i köttindustrin så finns inte den möjligheten.

Ibland händer det att djur rymmer.
Citera
2018-12-01, 20:49
  #403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Självklart är det moraliskt försvarbart att äta kött då vi behöver matenergi för att leva, överleva och evolvera.

Är vargar och lejon omoraliska som äter kött?

Moral förutsätter medvetenhet och intelligens. Din fråga är helt felaktig då vargar och lejon inte är tänkande varelser.

Observera att jag inte tar ställning kring det moraliska i att äta, eller inte äta, kött, jag poängterar bara att "lejon" och "moral" inte hör hemma i samma mening.
Citera
2018-12-01, 20:50
  #404
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Självklart är det moraliskt försvarbart att äta kött då vi behöver matenergi för att leva, överleva och evolvera.

Är vargar och lejon omoraliska som äter kött?

Folk kan ju bevisligen leva och överleva på vegetarisk kost.

Inget som vargar och lejon gör är omoraliskt eftersom de saknar förmåga att tänka. De saknar valet.

Jag menar rent principiellt.
Citera
2018-12-01, 20:52
  #405
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Moral förutsätter medvetenhet och intelligens. Din fråga är helt felaktig då vargar och lejon inte är tänkande varelser.

Observera att jag inte tar ställning kring det moraliska i att äta, eller inte äta, kött, jag poängterar bara att "lejon" och "moral" inte hör hemma i samma mening.
Har du sett vargar och lejon jaga? Dom agerar i grupp och planerar sina rörelser. Det tyder på ett konsekvenstänk. Ditt påstående är alltså falskt.

Och vad är det som säger att moral förutsätter intelligens och medvetenhet?
Citera
2018-12-01, 20:52
  #406
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Du har inte tid eller lust att se över din kosthållning. Ok då vet vi ditt argument, ren egoism alltså.

Nej, spinkighet är inte norm hos veganer, inte i min erfarenhet. Jag är själv vegan, 80kg 180cm och 20% kroppsfett. Hela min familj är för övrigt veganer och ingen är direkt spinkig utan har fullt normala kroppar.
Ja, jag upplever inte att det finns några andra argument. Jag är genuint ointresserad av mat och vill helst att det ska gå snabbt, vara billigt och innehålla alla näringsämnen jag behöver. Hade jag en vegansk flickvän som lagade mat, skulle jag äta den, men troligtvis toppa med hamburgare eller liknande då och då.

Dessutom avskräcker veganer eftersom de är så satans självgoda och hatfyllda. Jag tror det har med kosthållningen att göra. Ni blir stingsliga och jobbiga att umgås med.
Citera
2018-12-01, 20:53
  #407
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foressst
jag förstår inte varför folk tycker det är okej att döda djur enbart för att äta dom?
några argument som enligt mig är dåliga är:

"Vi är mäktigast på jorden och bör utnyttja det, Survival of the fittest"
- Vilket går att argumentera emot genom att enbart säga att allt som är naturligt är inte rätt. bara för att vi KAN döda djur för föda betyder det inte att vi måste göra det.

"Djur är inte lika intelligenta som oss"
- ska man döda folk med lågt IQ också? Nej, det tycker jag inte. En varelses intelligensnivå ska inte vara avgörande för att den ska få leva tycker jag.

"Vi behöver äta kött/mejeri för att överleva"
-Jag håller inte med, Vad jag vet så finns det inga bevis på detta. Visa mig gärna det om det finns. Jag kan ha fel, även fast jag tvekar på det.

Men frågeställningen är mer angående det moraliska, vad tycker ni?

Människan hade aldrig utvecklats utan intaget av kött i olika former. Är det lika omoraliskt av en varg att äta ett får ? Det handlar om att skaffa näringsrik mat och då är djuren en bra källa till proteiner och fett som vi alla behöver. Dessutom får vi i oss hormoner och liknande som gör oss allerta och vaksamma och inte små milda förlorare.

Så det ingår i människors kost att äta kött.. Ex. Så började tandproblem dyka upp med att vi åt mer spannmål även om odlandet innebar vissa fördelar så fick vi dras med andra problem som hål i tänderna och tandröta. Så människan är given att äta en blandad kost av kött och växter. Är det ex. lika omoraliskt att äta insekter som kossor ? Eller grillad skallerorm eller en tamgris ?

Musslor man samlar på stranden vid ebb är det lika omoraliskt som burkycklingar ?

Man skall äta kött, fisk, ägg och i framtiden kanske mer insekter väl blandat med spannmål och grönsaker/frukter. Jag kan lätt hålla med om att vi äter för mycket kött men skall fortsätta att äta kött i olika former men MER växtbaserad föda. Kanske 10% kött och resten från växtriket men aldrig enbart grönt.
Citera
2018-12-01, 20:54
  #408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Ett felaktigt påstående. Man kan lida å andras vägnar. Läs exempelvis psykisk hälsa forumet här på Flashback, där är tragiska öden och jag kan lida något fruktansvärt att höra på dessa människoöden. Dessutom lider jag med djuren som man ser lever under dessa dåliga förhållanden. Det är inte min situation som är negativ, det är andras situation som är negativ.

Om du lider å någon annans vägnar så kan det vara korrekt, delvis korrekt eller felaktigt. Vad en person tror om någon annans lidande är felbart. Och varelser som ser ut att lida lika mycket kan ha helt olika uppfattningar om sin situation vilket gör fallen mycket olika moraliskt.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Evolution är helhetens existensiella syfte. Vilket inte är ett antagande om motiv för varför man utför misshandel.

Du begränsar dig till ett falskt dilemma och gör därmed ett antagande.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Det med sadistisk njutning var att man hellre vill bli misshandlad än att dö för något gott. Den sadistiska njutningen låg i att vilja bli misshandlad, det var inget antagande om motiv för varför man utför misshandel.

Gör om gör rätt.

Det finns visst högre goda syften jag hade kunnat tänka mig att offra livet för, till exempel att stoppa psykofarmakans förstöring av hjärnor. Däremot hade jag hellre blivit misshandlad än att bli avlivad "för mitt eget bästa".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback