Flashback bygger pepparkakshus!
2018-11-25, 21:41
Bannlyst
Manny i Runaway Train.
The Terminator i The Terminator.
Citera
2018-11-25, 21:47
Medlem
TheJackets avatar
The Hard Way
Citera
2018-11-25, 21:51
Medlem
Lt./Cap. Thaddeus Harris i Polisskolan. Han är ju den enda som vill se någon form av kvalité i utbildningen istället för de imbeciller som är "de goda"
Citera
2018-11-25, 21:55
Bannlyst
Alla filmer med Samuel Jackson, negrer med huvudroll är aldrig bad guys.
Citera
2018-11-25, 22:24
Medlem
Korders avatar
Blade Runner? Även "robotarna" (minns inte om de hade ett namn) i The Matrix samt Tom Hanks karaktär i Catch Me If You Can.

Den gode Iceman från Top Gun är väl annars ett typexempel på just denna trope. Några bra exempel som redan nämnts i tråden är Watchmen och framför allt Heat.

Annars är det väl i regel vanligare med protagonister som är regelrätta rövhål än antagonister som är "schyssta" (mer hjälteaktiga än protagonisten, i alla fall).

Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
V i V for Vendetta

Han är protagonisten i filmen, inte antagonisten.
Senast redigerad av Korder 2018-11-25 kl. 22:28.
Citera
2018-11-25, 22:53
Medlem
Alla filmer om första och andra världskriget där Hitler och/eller tyska folket utmålas som fienden/de onda.
Citera
2018-11-25, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Vilka filmer finns där antagonisten egentligen är hjälten? Det kan vara att betraktaren själv ser denne som hjälte.

Jag vet att många Friday-fans ser Jason mer som ett offer och hjälte än antagonist.

Thanos är en bra gubbe. Och han som försöker döda black panther, andra mörka snubben. Han är också bra
Citera
2018-11-25, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Blade Runner? Även "robotarna" (minns inte om de hade ett namn) i The Matrix samt Tom Hanks karaktär i Catch Me If You Can.
Kan hålla med om Blade Runner (iaf första, har inte sett den nya alls) och Catch Me If You Can, men osäker på Matrix. Där var ju Mr Smith den egentliga antagonisten (och trots en fungerande intern logik för sina argument var han ändå en skurk), men även robotarna var inte speciellt "goda", i bästa fall neutrala. Mänskligheten utmålades i slutändan som de enda riktigt goda.
Citera
2018-11-25, 23:21
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaywl
Kan hålla med om Blade Runner (iaf första, har inte sett den nya alls) och Catch Me If You Can, men osäker på Matrix. Där var ju Mr Smith den egentliga antagonisten (och trots en fungerande intern logik för sina argument var han ändå en skurk), men även robotarna var inte speciellt "goda", i bästa fall neutrala. Mänskligheten utmålades i slutändan som de enda riktigt goda.

Spoilers om The Matrix...
Citera
2018-11-25, 23:37
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Alla filmer om första och andra världskriget där Hitler och/eller tyska folket utmålas som fienden/de onda.
Ett exempel är Inglourious Basterds. Jag tror det är menat att Nazis ska bli rättmätligen brutalt dödade, men det tycker inte jag när jag ser filmen.

https://m.imdb.com/title/tt0361748/
Citera
2018-11-25, 23:37
Medlem
jackflashs avatar
Sponant tänker jag på Fight Club. Där var ju skurken hjälten bokstavligen. Men det var kanske inte så du menade? ;-)

Annars Usual Suspects?
Citera
2018-11-26, 00:13
Medlem
insertrandomnames avatar
Vogonerna i Liftarens guide till galaxen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in