Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-25, 12:11
  #1
Medlem
snwks avatar
Detta var den första gången som jag aktivt har kikat runt efter produkter under Black-friday.
Jag såg ett erbjudande på "ASUS Cerberus GeForce GTX 1070 Ti Advanced" för 4700:-.

Detta är min nuvarande setup:
  • Moderkort: Asrock z97 anniversary
  • CPU: Intel i5 4690K (Överklockad till 4.4Ghz)
  • RAM: 2x8GB Corsair DDR3 CML16GX3M2A1600C10
  • Grafikkort: nVidia GTX 1060 3GB

Jag köpte mitt GTX 1060 3GB under en tid då jag istället hade en i5 2500K. Eftersom jag även hade en första generationens 120Hz skärm (Viewsonic vx2268wm) med maximal upplösning på 1680x1050 så ansåg jag att ett bättre kort verkade onödigt. Tyvärr visste jag då inte om att det är en skillnad bara på 3GB och 6GB versionen utav GTX 1060.

Ett halvår senare fick jag min nuvarande setup utan kostnad från en vän som uppgraderade sin PC. Av den anledningen så kollade jag efter en "bra deal" på grafikkort nu under black friday. Min tanke är att i framtiden köpa en G-SYNC skärm och ville köpa grafikkortet innan skärmen.

Jag är ganska novis när det kommer till datorkomponenter, men vad jag har hört gällande nästa generations RTX 20XX serie från nVidia så verkade prestandan inte vara ett särskilt högt steg upp, även om det bara är på ryktesväg att exempelvis RTX 2060 skulle ligga mellan GTX 1060/GTX 1070 prestandamässigt så förväntas ju inte nVidia nya kort direkt att vara särskilt billiga.

Jag är inte ute efter att alltid kunna spela varenda spel som finns på Ultra settings, jag är snarare ute efter bra flyt och sänker gärna hellre inställningar.

Detta är eventuellt ett typiskt fall av "snälla bekräfta mitt köp", men jag söker gärna råd här och avbeställer om det är rent av korkat att inte vänta några månader till. Jag vill försöka att undvika att göra samma miss med detta grafikkort som jag gjorde med 3GB varianten utav GTX 1060..

Tack på förhand!
Citera
2018-11-25, 12:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snwk
Detta var den första gången som jag aktivt har kikat runt efter produkter under Black-friday.
Jag såg ett erbjudande på "ASUS Cerberus GeForce GTX 1070 Ti Advanced" för 4700:-.

Detta är min nuvarande setup:
  • Moderkort: Asrock z97 anniversary
  • CPU: Intel i5 4690K (Överklockad till 4.4Ghz)
  • RAM: 2x8GB Corsair DDR3 CML16GX3M2A1600C10
  • Grafikkort: nVidia GTX 1060 3GB

Jag köpte mitt GTX 1060 3GB under en tid då jag istället hade en i5 2500K. Eftersom jag även hade en första generationens 120Hz skärm (Viewsonic vx2268wm) med maximal upplösning på 1680x1050 så ansåg jag att ett bättre kort verkade onödigt. Tyvärr visste jag då inte om att det är en skillnad bara på 3GB och 6GB versionen utav GTX 1060.

Ett halvår senare fick jag min nuvarande setup utan kostnad från en vän som uppgraderade sin PC. Av den anledningen så kollade jag efter en "bra deal" på grafikkort nu under black friday. Min tanke är att i framtiden köpa en G-SYNC skärm och ville köpa grafikkortet innan skärmen.

Jag är ganska novis när det kommer till datorkomponenter, men vad jag har hört gällande nästa generations RTX 20XX serie från nVidia så verkade prestandan inte vara ett särskilt högt steg upp, även om det bara är på ryktesväg att exempelvis RTX 2060 skulle ligga mellan GTX 1060/GTX 1070 prestandamässigt så förväntas ju inte nVidia nya kort direkt att vara särskilt billiga.

Jag är inte ute efter att alltid kunna spela varenda spel som finns på Ultra settings, jag är snarare ute efter bra flyt och sänker gärna hellre inställningar.

Detta är eventuellt ett typiskt fall av "snälla bekräfta mitt köp", men jag söker gärna råd här och avbeställer om det är rent av korkat att inte vänta några månader till. Jag vill försöka att undvika att göra samma miss med detta grafikkort som jag gjorde med 3GB varianten utav GTX 1060..

Tack på förhand!

Det är sällan att man "sparar" pengar på att köpa datorkomponenter i förtid. Man brukar alltid få mer för pengarna över tiden.
Citera
2018-11-25, 18:11
  #3
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jag köpte min gtx 1070 i fjol på Black Friday och har inte haft några problem med det.

De nya 20xx korten är nog bra men de är förstås dyra i inköp för tillfället.
Jag är inte så säker på att 10xx korten kommer att sjunka så mycket mer i pris just nu eftersom de är redan prissänkta runt 1000 kr.
1060 kortet är egentligen inte heller så dåligt trots att det "bara" har 3 GB.Jag rekommenderar att du också utökar vanliga minnet till 24 GB tillsammans med grafikkortet för att köra ditt system ännu mer optimalt.
Citera
2018-11-25, 18:34
  #4
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Jag köpte min gtx 1070 i fjol på Black Friday och har inte haft några problem med det.

De nya 20xx korten är nog bra men de är förstås dyra i inköp för tillfället.
Jag är inte så säker på att 10xx korten kommer att sjunka så mycket mer i pris just nu eftersom de är redan prissänkta runt 1000 kr.
1060 kortet är egentligen inte heller så dåligt trots att det "bara" har 3 GB.Jag rekommenderar att du också utökar vanliga minnet till 24 GB tillsammans med grafikkortet för att köra ditt system ännu mer optimalt.

16 är definitivt tillräckligt, går han upp till 24 blir det väl inte ens dual-channel vilket snarare kommer hindra hans spelprestanda snarare en hjälpa, en annan som om man pysslar med virtualisering eller annat bös som kräver minne men håller inte med dig här, han bör stanna på 16..
Citera
2018-11-25, 23:06
  #5
Medlem
Reko45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snwk
Detta var den första gången som jag aktivt har kikat runt efter produkter under Black-friday.
Jag såg ett erbjudande på "ASUS Cerberus GeForce GTX 1070 Ti Advanced" för 4700:-.

Detta är min nuvarande setup:
  • Moderkort: Asrock z97 anniversary
  • CPU: Intel i5 4690K (Överklockad till 4.4Ghz)
  • RAM: 2x8GB Corsair DDR3 CML16GX3M2A1600C10
  • Grafikkort: nVidia GTX 1060 3GB

Jag köpte mitt GTX 1060 3GB under en tid då jag istället hade en i5 2500K. Eftersom jag även hade en första generationens 120Hz skärm (Viewsonic vx2268wm) med maximal upplösning på 1680x1050 så ansåg jag att ett bättre kort verkade onödigt. Tyvärr visste jag då inte om att det är en skillnad bara på 3GB och 6GB versionen utav GTX 1060.

Ett halvår senare fick jag min nuvarande setup utan kostnad från en vän som uppgraderade sin PC. Av den anledningen så kollade jag efter en "bra deal" på grafikkort nu under black friday. Min tanke är att i framtiden köpa en G-SYNC skärm och ville köpa grafikkortet innan skärmen.

Jag är ganska novis när det kommer till datorkomponenter, men vad jag har hört gällande nästa generations RTX 20XX serie från nVidia så verkade prestandan inte vara ett särskilt högt steg upp, även om det bara är på ryktesväg att exempelvis RTX 2060 skulle ligga mellan GTX 1060/GTX 1070 prestandamässigt så förväntas ju inte nVidia nya kort direkt att vara särskilt billiga.

Jag är inte ute efter att alltid kunna spela varenda spel som finns på Ultra settings, jag är snarare ute efter bra flyt och sänker gärna hellre inställningar.

Detta är eventuellt ett typiskt fall av "snälla bekräfta mitt köp", men jag söker gärna råd här och avbeställer om det är rent av korkat att inte vänta några månader till. Jag vill försöka att undvika att göra samma miss med detta grafikkort som jag gjorde med 3GB varianten utav GTX 1060..

Tack på förhand!

haha jag har gjort precis som dig denna helg. jag beställde oxå ett gtx1070 ti men zotec amp edition för samma summa. har självklart spanat in på samma modell av 1070ti som du. dock valde jag zotec.

jag sitter på gtx 960 4gb.

dock avbeställde jag 1070ti efter reflektioner över personliga behov till nyttjande av kortet. (jag har inte tid att spela så mkt längre)

jag måste dock säga att jag hade förväntat mig bättre prissänkning på grafikkortsfronten nu då bitcoin tappar mer och mer i värde och att 20xx serien är ute. men nej då...

din analys av 20xx serien är korrekt. rtx 2060 kommer inte släppas förens typ mars 2019 låter det som. hela rtx serien svag än så länge jämnfört med gtx 10xx serien. det enda kortet av "värde" kan sägas för 2070 då den är typ 5 (!) fps bättre i spel än 1080-och den säljs för samma pris.

men hela den här raytracing gimmicken är ett skämt hos 20xx. finns knappt en handfull spel som stödjer detta. de drar musten REJÄLT och halverar grafikkortens prestanda när det väl är aktivt. att 2060 ska ha raytracing känns idiotiskt då 2070 klarar knappt 30 fps med raytracing. man kan dock misstänka att 2060 kommer ha prestanda likt 1070 i vanliga prestanda sammanhang.

nej, allt inom 10xx är fortfarande första hands valet imo. förutom 2070 då istället för 1080. om man sitter på ett 1080ti är risken stor att han eller hon gapskrattar över vilket kap den gjort...redan för 2 år sedan.

ditt val är befogat. men samtidigt är det inte stor priskillnad på 1070ti och 2070 ifall man ändå ska uppgradera.

men prestanda skillnaden 1070ti-2070 är typ 10-15 fps.

den prestandan kan iofs vara värd om du ska lira 4k?
__________________
Senast redigerad av Reko45 2018-11-25 kl. 23:08.
Citera
2018-11-26, 00:14
  #6
Medlem
snwks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reko45
haha jag har gjort precis som dig denna helg. jag beställde oxå ett gtx1070 ti men zotec amp edition för samma summa. har självklart spanat in på samma modell av 1070ti som du. dock valde jag zotec.

jag sitter på gtx 960 4gb.

dock avbeställde jag 1070ti efter reflektioner över personliga behov till nyttjande av kortet. (jag har inte tid att spela så mkt längre)

jag måste dock säga att jag hade förväntat mig bättre prissänkning på grafikkortsfronten nu då bitcoin tappar mer och mer i värde och att 20xx serien är ute. men nej då...

din analys av 20xx serien är korrekt. rtx 2060 kommer inte släppas förens typ mars 2019 låter det som. hela rtx serien svag än så länge jämnfört med gtx 10xx serien. det enda kortet av "värde" kan sägas för 2070 då den är typ 5 (!) fps bättre i spel än 1080-och den säljs för samma pris.

men hela den här raytracing gimmicken är ett skämt hos 20xx. finns knappt en handfull spel som stödjer detta. de drar musten REJÄLT och halverar grafikkortens prestanda när det väl är aktivt. att 2060 ska ha raytracing känns idiotiskt då 2070 klarar knappt 30 fps med raytracing. man kan dock misstänka att 2060 kommer ha prestanda likt 1070 i vanliga prestanda sammanhang.

nej, allt inom 10xx är fortfarande första hands valet imo. förutom 2070 då istället för 1080. om man sitter på ett 1080ti är risken stor att han eller hon gapskrattar över vilket kap den gjort...redan för 2 år sedan.

ditt val är befogat. men samtidigt är det inte stor priskillnad på 1070ti och 2070 ifall man ändå ska uppgradera.

men prestanda skillnaden 1070ti-2070 är typ 10-15 fps.

den prestandan kan iofs vara värd om du ska lira 4k?

Haha då är vi ännu mer i samma båt nu för jag avbeställde nyss min order också.

Som du säger, 10xx-serien kommer nog även vara mitt första val, men på kort sikt är det nog en roligare och mer genomtänkt uppgradering för mig att satsa på en modern bildskärm, speciellt när rabatten på 10xx-serien nästan motsvarar deras usprungliga utgångspris!
Citera
2018-11-26, 00:25
  #7
Medlem
c2gudens avatar
Har fan exakt samma setup som du fast hade en AMD GPU istället. Köpte en 1070 Ti och ångrar det inte. Däremot behöver jag nog uppgradera mitt power supply och RAM minne, RAM minnet cappar ut när jag lirar BF1 och får därför bara runt 80fps när jag har på ultra , men även samma fps på low settings.
Citera
2018-11-26, 13:52
  #8
Medlem
snwks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c2guden
Har fan exakt samma setup som du fast hade en AMD GPU istället. Köpte en 1070 Ti och ångrar det inte. Däremot behöver jag nog uppgradera mitt power supply och RAM minne, RAM minnet cappar ut när jag lirar BF1 och får därför bara runt 80fps när jag har på ultra , men även samma fps på low settings.

Förhoppningsvis en rolig uppgradering om du lirar mycket Battlefield. Vad har du för bildskärm?
Vad har du för PSU?

Jag är generellt glad att jag avbeställde mitt 1070 Ti, riktigt synd att det inte kom några bra deals på bildskärmar med G-SYNC.
Citera
2018-11-26, 18:14
  #9
Medlem
Reko45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snwk
Förhoppningsvis en rolig uppgradering om du lirar mycket Battlefield. Vad har du för bildskärm?
Vad har du för PSU?

Jag är generellt glad att jag avbeställde mitt 1070 Ti, riktigt synd att det inte kom några bra deals på bildskärmar med G-SYNC.


haha snacka om blackfriday/weekend ångest vi alla har. du avbeställde ditt oxå!


och jag ångrade mig en gång till haha!

strax innan erbjudanden försvann slog jag till på de där cerberus kortet 1070ti iaf.


jäkla tomte man är som inte kan bestämma sig.

de var rätt dåliga deals, det är sällan man numera ändå ser pangerbjudanden på grafikkort. själv hade jag gärna sett att 1070ti gick för 3999, 1080 eller 2070 under 5k etc. det kommer lixom ändå inte bli billigare verkar det som. får hoppas amd kan komma med någon vettigt nån gång så dessa hiskliga priser kan bli mänskliga.
__________________
Senast redigerad av Reko45 2018-11-26 kl. 18:17.
Citera
2018-11-28, 13:43
  #10
Medlem
snwks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reko45
haha snacka om blackfriday/weekend ångest vi alla har. du avbeställde ditt oxå!


och jag ångrade mig en gång till haha!

strax innan erbjudanden försvann slog jag till på de där cerberus kortet 1070ti iaf.


jäkla tomte man är som inte kan bestämma sig.

de var rätt dåliga deals, det är sällan man numera ändå ser pangerbjudanden på grafikkort. själv hade jag gärna sett att 1070ti gick för 3999, 1080 eller 2070 under 5k etc. det kommer lixom ändå inte bli billigare verkar det som. får hoppas amd kan komma med någon vettigt nån gång så dessa hiskliga priser kan bli mänskliga.

Haha jag trodde ju att du och jag var i synk för fasiken, hur kan du med att svika mig så här i sista sekund?

Jag hoppas du blir nöjd, jag tror ändå att nu var en bra tid att slå till. Jag vet inte hur du är men jag vill hellre alltid köpa ett oanvänt kort än att köpa begagnat. Dessutom kanske du sitter rejält nöjd och belåten om några månader om en ny bitcoin våg kommer och pressar upp hela 20XX-serien till orimliga nivåer!

Sen även om du inte spelar särskilt ofta så har du ju nu ett kort som duger bra i minst 2-3 år till och du slipper hålla koll på hur de nya korten presterar.
Citera
2018-11-29, 22:19
  #11
Medlem
Reko45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snwk
Haha jag trodde ju att du och jag var i synk för fasiken, hur kan du med att svika mig så här i sista sekund?

Jag hoppas du blir nöjd, jag tror ändå att nu var en bra tid att slå till. Jag vet inte hur du är men jag vill hellre alltid köpa ett oanvänt kort än att köpa begagnat. Dessutom kanske du sitter rejält nöjd och belåten om några månader om en ny bitcoin våg kommer och pressar upp hela 20XX-serien till orimliga nivåer!

Sen även om du inte spelar särskilt ofta så har du ju nu ett kort som duger bra i minst 2-3 år till och du slipper hålla koll på hur de nya korten presterar.


fick 1070ti cerebrus idag. är nöjd än så länge. gör det den förväntats göra var lite osäker på kylning etc och höga temp. de ligger i nivå med mitt gtx 960 strix som gick upp som max till 67 grader typ.

är nästan tystare än mitt 960 oxå.

testade med far cry 5s benchmark och fick ut average 103-107 fps på ultra i 1080p.

nej jag ska nog klara mig nu ett tag. sammantaget denna hösten har jag i princip köpt datordelar för omkring 12000. (11 757 kr för att vara exakt) men har suttit på en cpu från 2009/2010 (i5 760) så de blev tajm nu.

bytt ut allt utom nätagget. det byttes separat härom året.

cpu: intel i5 8600k
ram: 16 gb ddr4 2666 mhz
moderkort:ASUS Prime Z370-P, Socket-1151
lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD
grafikkort: gtx 1070ti cerebrus
(fick även en cpu fläkt i ett paketpris för moderkort,cpu och ram minne)

jag är inte så hemma på datorskärmar-mer på komponenterna I lådan
du snacka nått om G-sync? vad är grejen med de egentligen?

du kanske slår till på något under mellandagsrean?

vet inte annars vad som kmr hända 2019 när det gäller grafikkort men om nvidia släppte nya, och mediokra kort iår, så kmr det väl dröja 2 år tills 2100 serien kommer? amd stampar med ojämn prestanda i spel.
de kan vara snäppet bättre än nvidia i det ena spelet, men i 6-7 av 10 spel är nvidia bättre känns de som. deras prestandan på korten känns mer förutsägbar eller regelbunden än amds.

sen har väl amd tendens att få högre temp på sina kort än nvidias.....
__________________
Senast redigerad av Reko45 2018-11-29 kl. 22:30.
Citera
2018-12-01, 15:11
  #12
Medlem
snwks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reko45
fick 1070ti cerebrus idag. är nöjd än så länge. gör det den förväntats göra var lite osäker på kylning etc och höga temp. de ligger i nivå med mitt gtx 960 strix som gick upp som max till 67 grader typ.

är nästan tystare än mitt 960 oxå.

testade med far cry 5s benchmark och fick ut average 103-107 fps på ultra i 1080p.

nej jag ska nog klara mig nu ett tag. sammantaget denna hösten har jag i princip köpt datordelar för omkring 12000. (11 757 kr för att vara exakt) men har suttit på en cpu från 2009/2010 (i5 760) så de blev tajm nu.

bytt ut allt utom nätagget. det byttes separat härom året.

cpu: intel i5 8600k
ram: 16 gb ddr4 2666 mhz
moderkort:ASUS Prime Z370-P, Socket-1151
lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD
grafikkort: gtx 1070ti cerebrus
(fick även en cpu fläkt i ett paketpris för moderkort,cpu och ram minne)

jag är inte så hemma på datorskärmar-mer på komponenterna I lådan
du snacka nått om G-sync? vad är grejen med de egentligen?

du kanske slår till på något under mellandagsrean?

vet inte annars vad som kmr hända 2019 när det gäller grafikkort men om nvidia släppte nya, och mediokra kort iår, så kmr det väl dröja 2 år tills 2100 serien kommer? amd stampar med ojämn prestanda i spel.
de kan vara snäppet bättre än nvidia i det ena spelet, men i 6-7 av 10 spel är nvidia bättre känns de som. deras prestandan på korten känns mer förutsägbar eller regelbunden än amds.

sen har väl amd tendens att få högre temp på sina kort än nvidias.....

Jag har haft två ATI kort: HD 5850 och HD 6870. Eftersom jag brukade vara en rejält pillig Counter-Strike spelare så dög inte AMD's support och inställningar, man kunde exempelvis inte ställa in egna upplösningar. Så numera är det nVidia all the way, deras G-SYNC teknologi är inte gratis däremot utan lägger på en kostnad för skärmar på minst en tusenlapp oftast. AMD's motsvarighet heter "FreeSync" och är helt gratis för skärm-tillverkare att inkludera i sina skärmar.

G-SYNC är kort sammanfattat en teknologi som gör att din skärm är helt synkroniserad med ditt grafikkort, detta eliminerar i sin tur "tearing". Jag tror inte jag kan förklara det väldigt utförligt, men det är en variant på vanlig "V-sync" men på ett sätt som inte ger en ökad delay i spel.

Så vi säger att jag spelar det senaste Wolfenstein och jag har en 144 Hz skärm, med G-SYNC aktiverat så sänks refresh-rate på skärmen (Eller Hz, dvs) i synkronisering med hur många FPS jag får, så om Wolfenstein helt plötsligt går ner på 100 FPS ifrån 144 FPS så kommer det inte att uppstå någon tearing utan spelet förblir "mjukt".

Jag är intresserad av det just för att jag vill ha mjukheten i spel, helst i höga frames. Men om jag spelar ett spel som exempelvis Witcher 3 så vill jag inte att det ska bli tearing om frames råkar gå ned under min max refresh som är på 120Hz.

Titta på detta klipp (3 min) om du vill veta mer: https://www.youtube.com/watch?v=b-9uCXMznv8

Om det råkar bli någon bra deal på en skärm under mellandagsrean så kommer jag absolut att titta på det och jag är fortfarande nöjd med att jag inte köpte ett 1070 Ti faktiskt. Jag tror inte det hade känts som en tillräcklig uppgradering för mig, inte på samma sätt som en bildskärm. Jag vet inte om du har tittat på mina specs i första posten men jag sitter fortfarande på en i5 4690K.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback