Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-24, 23:58
  #1
Medlem
Hur byter man IP på utsidan? Har stängt av routern över natten flera gånger men ingenting händer. Pendlar till Göteborg, så jag stängde av routern och stannade kvar i Göteborg i 2 dagar och när jag kom tillbaka så fick jag samma IP adress.

Jag ringde Telia och de bekräftade att min IP adress är dynamiskt. Finns det inget sätt att byta IP adress? Om jag köper en egen router och bryggar deras router till min router, kommer jag att kunna ändra IP adressen ifall jag ändrar MAC adressen?

Har indraget fiber som är kopplat till en fiber box som är då kopplat till Telias skit router ("Telia WiFi-router Plus v3").

Ska jag prova att stänga av fiber boxen? Kommer det att göra någon skillnad alls? Ge tips tack!
__________________
Senast redigerad av trollhattanhorstad 2018-11-25 kl. 00:10.
Citera
2018-11-25, 01:37
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
För att du ska få ny adress så måste någon annan vilja ha den gamla under tiden du lämnat in lånet. Eftersom de flesta människor är nöjda med sin adress som den är så vill ingen ha din.

Är det denna du har: F@st 5370 Sagemcom

Eller någon annan här:
https://www.telia.se/privat/support/...tradlos-router

Om det hjälper att byta MAC-adress kan du ju kolla genom att ansluta datorn direkt till väggen.
I de flesta routrar kan man klona datorns MAC-adress till routern så att routern upplevs som att datorn är ansluten.

Telias routrar kan vara spärrade mot kloning.
Citera
2018-11-25, 01:38
  #3
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Ja du får nog stänga av allting, även din mediaomvandlare (fiber till nätverkskabel)

Inte en aning om hur lång leasetid Telia har.

Varför vill du byta ip adress?
Citera
2018-11-25, 02:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
För att du ska få ny adress så måste någon annan vilja ha den gamla under tiden du lämnat in lånet. Eftersom de flesta människor är nöjda med sin adress som den är så vill ingen ha din.

Är det denna du har: F@st 5370 Sagemcom

Eller någon annan här:
https://www.telia.se/privat/support/...tradlos-router

Om det hjälper att byta MAC-adress kan du ju kolla genom att ansluta datorn direkt till väggen.
I de flesta routrar kan man klona datorns MAC-adress till routern så att routern upplevs som att datorn är ansluten.

Telias routrar kan vara spärrade mot kloning.

Fiber boxen ser ut så här https://www.telia.se/dam/jcr:924b4ce...1-lanuttag.jpg

Och routern ser ut så här https://www.telia.se/dam/jcr:d6f121d...xtream-wan.jpg

Får väl brygga routern och köpa en egen router om det inte finns en bättre lösning
__________________
Senast redigerad av trollhattanhorstad 2018-11-25 kl. 02:53.
Citera
2018-11-25, 02:45
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollhattanhorstad
Fiber boxen ser ut så här https://www.telia.se/dam/jcr:924b4ce...1-lanuttag.jpg

Och routern ser ut så här https://www.telia.se/dam/jcr:d6f121d...xtream-wan.jpg

Får väl brygga routern och köpa en egen router om det inte finns en bättre lösning

Stäng av utrustningen i "X antal timmar", förr var det typ 12, kanske 24 idag. Jag vet inte..
Sedan tilldelas du en ny dynamisk IP. På ett ungefär.

Men så länge du har "medieomvandlaren" ikoppad/på strömmen, så har du givetvis samma IP..
Citera
2018-11-25, 02:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Stäng av utrustningen i "X antal timmar", förr var det typ 12, kanske 24 idag. Jag vet inte..
Sedan tilldelas du en ny dynamisk IP. På ett ungefär.

Men så länge du har "medieomvandlaren" ikoppad/på strömmen, så har du givetvis samma IP..
Så det är inte DHCP servern på Telias sida som sparar min routers mac adress? Det är alltså fiber lådans mac adress?
Citera
2018-11-25, 03:04
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollhattanhorstad
Så det är inte DHCP servern på Telias sida som sparar min routers mac adress? Det är alltså fiber lådans mac adress?

Helt antagligen, då du kan koppla in en LAN-kabel direkt i "fiberlådan" utan router. Routern ligger på lokala IP-adresser.

Edit: Bryter du "strömmen till fiberlådan", och väntar ett tag, så tror jag du får en annan IP frän Telia. (Ett "tag" kan vara timmar..)
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-11-25 kl. 03:06.
Citera
2018-11-25, 09:41
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollhattanhorstad
Så det är inte DHCP servern på Telias sida som sparar min routers mac adress? Det är alltså fiber lådans mac adress?

Nej, kraftfoder är ute och cyklar. Mediaomvandlaren är en switch. Din router eller din dators MAC adress gäller beroende av vilken du kopplar in.

Att visa baksidan på en router ger ju inget om man vill googla manualen och läsa den åt dig.
Modellnamn står sannolikt på en skylt under routern.

Du svarade inte på varför du behöver byta adress så man kan bedöma om det är viktigt.
Citera
2018-11-26, 09:46
  #9
Medlem
Megaforces avatar
Ip-numrets lånetid varierar ganska kraftigt mellan operatörer. Beroende på hur internetoperatörens DHCP-servrar är konfigurerade så får man antingen samma IP-adress som tidigare eller ett nytt när man gör en dhcp-release av lånet. Det vanligare är att om det inte är brist på IP-adresser i poolen så får man alltid samma ip-adress igen även om man väntar ut lånetiden.

Vad man kan försöka med är att från routern skicka ut ett DHCP-release och sen göra en DHCP-renew (eller helt enkelt bara starta om routern). En router skickar normalt aldrig ut en DHCP-release när man stänger av den så därför funkar det sämre med att stänga av den och försöka vänta ut lånetiden.

Snabbaste sättet att få ett ip är att ändra routerns MAC-adress. Att klona MAC-adressen är oftast enklaste sättet men många routrar har möjliget att sätta egendefinerade MAC-adresser (detta är en förutsättning för att vissa äldre nätverksprotokoll över huvudtaget skall fungera via routern eftersom de kör med hårdvaruswitchning baserad på mac-adresser). Billiga routrar saknar ofta möjlighet till dessa konfigurationer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback