Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-27, 18:00
  #13
Medlem
Ett tips i sammanhanget. Hemverket har ett fast arvode om 15 000 kr. Enda skillnaden mot vanliga mäklare vad jag kan se är att du sköter visningen själv.

Som alternativ erbjuder de tjänsten "Mäklarsäkrat" för 5990 kr vilket innebär hjälp med endast pappersskrivandet. Tjänsten är kvalitetssäkrad av SBAB enligt deras sajt.

Med hänsyn till nackdelarna att sköta allt själv hade jag hellre valt Hemverket.
Citera
2019-01-10, 08:53
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Sämst bokföringsskills. Självklart kostar mäklaren pengar, men man slipper betala skatt på den delen av vinsten. Det innebär att mäklaren är 18% billigare per krona än vad samma pengar skulle ge om de hamnade i plånboken. Övriga 82% av mäklarens arvode betalar man själv från vinsten.

Inte helt sämst. Hen glömde bara att nämna att mäklare faktiskt för säljaren jobbar gratis med tanke på att en mäklare i snitt, mot privatmarknaden, får så mycket bättre betalt för de förmedlade objekten.

En orsak till att mäklaren får bättre betalt handlar inte bara om hur objektet marknadsförs i jämförelse med privatmarknaden. Det handlar väldigt mycket om tryggheten i försäljningen. Tryggheten för köparen. Tryggheten för låneinstituten.
Citera
2019-01-10, 08:56
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salja
Min erfarenhet är att mäklarna använder standardkontrakt. Hur tänker du kring pappershanteringen? Gäller det själva avtalsutformandet, där standardkontrakt kommer att användas, eller är det andra dokument som du tänker på som mäklarna hjälper till med?

Visst använder mäklare standardkontrakt i grund och botten. Men det är mest för att de flesta förmedlingar är ganska så standard. Dock så görs kontrollerna i försäljningens alla delmoment varför till synes inte alls viktiga justeringar i avtalens innehåll alltid görs. Men tänk dig att du missar att justera standardkontraktet korrekt när det väl är behövligt - oj så dyrt och onödigt krångligt det kan bli för alla inblandade.
Citera
2019-01-10, 09:37
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kotlettfrillan
Det är många banker nuförtiden som kräver att affären går genom en mäklare för att bevilja lån. Du får färre möjliga köpare på detta vis, och då kanske sämre betalt.
Privatmäklaren ger alla fördelar och till ett fast lågt pris. Man sköter visningen själv.
Traditionella fastighetsmäklare skickar ofta kostymklädda mellanösternkillar som icke inger förtroende hos varken säljare eller köpare. Hos Privatmäklaren jobbar riktiga proffs.
Citera
2019-01-10, 10:49
  #17
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Det är en dum naiv ide'. Mäklare är enklare och du får bättre betalt även efter avgift. Det är en hel del som måste bli rätt om man säljer ett hus.

En bostadsrätt däremot är enklare rent juridiskt att kränga helt själv, då köparen tar allt ansvar. Men även där är det ju oändligt mer bekvämt låta en mäklare göra jobbet.
Citera
2019-01-11, 11:11
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Ett tips i sammanhanget. Hemverket har ett fast arvode om 15 000 kr. Enda skillnaden mot vanliga mäklare vad jag kan se är att du sköter visningen själv.

Som alternativ erbjuder de tjänsten "Mäklarsäkrat" för 5990 kr vilket innebär hjälp med endast pappersskrivandet. Tjänsten är kvalitetssäkrad av SBAB enligt deras sajt.

Med hänsyn till nackdelarna att sköta allt själv hade jag hellre valt Hemverket.

För att få vara med på hemnet så måste man gå vi en mäklare, då har Hemverket en kanal som du annars inte kommer åt som privatperson.

Tycker själv när jag kollar att hemnet är bästa stället att söka på mycket för att man "söka" på kartan.
Citera
2019-01-21, 08:07
  #19
Medlem
Vore intressant att höra varför du inte vill använda mäklare.

Personligen hade jag aldrig köpt ett boende/sommarställe direkt av en främmande person. Känns som att det finns en större risk att bli lurad av köparen på något sätt.

Hade aldrig velat sälja utan mäklare heller och då är de huvudsakliga anledningarna att det är så viktigt att ha professionella bilder på objektet för att locla spekula ter samt att tillgången till hemnet genererar en mycket högre exponering än vad man kan få som privatperson.
Så även om det kostar ~30-70k i provision att sälja en större lgh i sthlm så är det garanterat värt det då det räcker med ett eller några få ytterligare bud (jämfört med vad man fått om man kört själv) så har det hela betslat sig och jag slipper dessutom hålla på och ta alla samtal från intressenter osv.
Citera
2019-01-21, 11:32
  #20
Medlem
Jag har köpt en bostadsrätt privat via blocket av en främmande person. Det är över tio år sedan nu så minns ej alla detaljer exakt. Det ekonomiska hade jag löst via privat sparande samt ett lånelöfte. Efter visningen så ansökte jag om medlemskap i föreningen och fick det godkänt. När det var klart och jag fick klartecken från min bank så mötte jag säljaren på hans bank. Där fylldes i en del papper som föreningen och banken behövde och en banktransaktion på handpenningen gjordes. Sedan blev det ytterligare ett möte på banken när det skulle slutbetalas och nycklar överlämnades.

Nu var detta ett renoveringsobjekt och det handlade om ett sexsiffrigt belopp.

Skulle jag göra om det idag? Nej

Som köpare så köper man verkligen grisen i säcken. Risken är för stor om man inte har gedigen kunskap. Nu slutade detta väl i mitt fall och eftersom jag ändå skulle totalrenovera så kunde jag ta en större risk. Min erfarenhet säger. Var inte dumsnål! Denna erfarenhet gäller både säljare och köpare.

Ett annat tips jag kan ge är att man kan hitta köpare själv och ändå anlita mäklare. Då får man en skriftlig värdering och en kostnad på c:a 10k så sköter mäklaren pappersarbetet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback