Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-24, 20:46
  #1
Medlem
R.Bloodworths avatar
Precis som titeln lyder, skriver ni manus, och i såna fall, vilket program använder ni?

Jag laddade ner Fade in igår, gratis 30 dagars trial och måste erkänna att den ser skitläcker ut med svarta inslaget runt den vita sidan.
Och skriver ni ert manus på svenska eller engelska? Om svenska, stödjer programmet det eller skriver ni på svenska iallafall?
Citera
2018-11-28, 22:16
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Bloodworth
Precis som titeln lyder, skriver ni manus, och i såna fall, vilket program använder ni?

Jag laddade ner Fade in igår, gratis 30 dagars trial och måste erkänna att den ser skitläcker ut med svarta inslaget runt den vita sidan.
Och skriver ni ert manus på svenska eller engelska? Om svenska, stödjer programmet det eller skriver ni på svenska iallafall?

Manus? Till vaddå? Behöver man särskilda program för att skriva litterära manus?
Citera
2018-11-28, 23:35
  #3
Medlem
R.Bloodworths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honungsgravling
Manus? Till vaddå? Behöver man särskilda program för att skriva litterära manus?

Film, kortfilm, serie? Vissa väljer att gå vidare med manuset, medan andra kanske nöjer sig med ett välskrivet manus och låter det stå i hyllan.....för att kanske ta steget vidare med det i ett senare skede.

Särskilda program behöver väl man inte, word funkar t.ex. Men program som Fade in eller Final draft underlättar processen och får det helt enkelt att se mycket bättre/proffsigare ut, som ett "riktigt" manus helt enkelt, vilket sedan ökar dina chanser något att få manuset såld eller vad det nu än kan vara.
Citera
2018-11-29, 19:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Bloodworth
Film, kortfilm, serie? Vissa väljer att gå vidare med manuset, medan andra kanske nöjer sig med ett välskrivet manus och låter det stå i hyllan.....för att kanske ta steget vidare med det i ett senare skede.

Särskilda program behöver väl man inte, word funkar t.ex. Men program som Fade in eller Final draft underlättar processen och får det helt enkelt att se mycket bättre/proffsigare ut, som ett "riktigt" manus helt enkelt, vilket sedan ökar dina chanser något att få manuset såld eller vad det nu än kan vara.

Ok, med lite flashig digitalizing? Men det är väl bra att du har ett program du är nöjd med. Själv är jag alldeles för hård mot mig själv när det kommer till manusskrivande, skulle aldrig bli nöjd och skulle alltid tycka att "det där har någon annan redan skrivit" (inte nödvändigtvis alltid bättre, men ändå). Men vill du ha ett svar från mig så blir det väl Word. Det är rätt enkelt, så kan man koncentrera sig på kruxet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback