Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-11-30, 01:10
  #37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
Jag tror nog att du är ganska klar över hur bolsjeviker skulle behandlas om radikalkonservativa styrde.

Uppriktigt sagt tror jag inte att dessa reaktionära skrivbordsrevolutionärer skulle ha haft en chans om de på egen hand ställts mot riktiga bolsjeviker. De skulle ha blivit slaktade, precis som de senare blev av Hitler och hans kumpaner.

Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
Det krävs inte mycket för att du ska börja kleta epitetet ”fascist”. Nyss tyckte du att utrensning av oppositionella var typiskt för ”fascister”. Men sen blev det lite jobbigt för dig när jag påpekade att Stalin också gjorde det och lite till. Det är annars väldigt gammalt och beprövat att bekämpa hot mot makten. Det görs även av dina kära liberala demokratier om än med mer subtila metoder.

Nonsens. Det var du som tog upp detta med Francos utrensningar som något slags konstigt argument för att han inte var fascist. Jag påpekade att det är fullkomligt normalt för fascister att rensa ut folk. Därmed inte sagt att alla som rensar ut folk är fascister. Att A implicerar B innebär inte nödvändigtvis att B implicerar A.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2018-11-30 kl. 01:16.
Citera
2018-11-30, 07:57
  #38
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Uppriktigt sagt tror jag inte att dessa reaktionära skrivbordsrevolutionärer skulle ha haft en chans om de på egen hand ställts mot riktiga bolsjeviker. De skulle ha blivit slaktade, precis som de senare blev av Hitler och hans kumpaner.



Nonsens. Det var du som tog upp detta med Francos utrensningar som något slags konstigt argument för att han inte var fascist. Jag påpekade att det är fullkomligt normalt för fascister att rensa ut folk. Därmed inte sagt att alla som rensar ut folk är fascister. Att A implicerar B innebär inte nödvändigtvis att B implicerar A.


Så du har avlägsnat stämpeln ”fascister” från de radikalkonservativa nu? För du ojade dig ju väldigt tidigare över deras hyllningar till manliga ideal. Sen kan väl en sådan som Ernst Jünger knappast beskrivas som en ”reaktionär skrivbordsrevolutionär”. Inte Julius Evola heller.

Få se här nu. Du har använt kriterier som atavism, militarism och utrensning av oppositionella för att smeta ditt älsklingsepitet ”fascist”. Jag kan enkelt utifrån detta peka ut Stalin och även Sovjet efter honom som ”fascistiska”. Men det är förstås mest för att belysa att du reducerar begreppet ”fascism” till något fullständigt meningslöst.

Det är din logik som brister eftersom det är du som hävdar att vissa företeelser är ”fascistiska”. En hycklare är du därtill eftersom även dina egna liberala demokratier rensar ut och bekämpar oppositionella. Ibland väldigt blodigt också som i franska revolutionen. Ifall du nu menar att du har en annan och mer klinisk definition av ”fascism” så är det hög tid för dig att spotta fram den. Så får vi se hur Franco ter sig i det ljuset.
__________________
Senast redigerad av Detekarvisst 2018-11-30 kl. 08:04.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback