Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-24, 19:11
  #1
Medlem
rex144s avatar
https://www.bbc.com/sport/formula1/46306637

https://pbs.twimg.com/media/DGIT43-XcAEJotf.jpg Kubicas arm


10 år efter den svåra olyckan är han tillbaka, hans arm skulle amputeras om han vore en vanlig människa, men eftersom han var en toppidrottsman så lät man den sitta kvar.

17 operationer senare och tusentals timmar tränning är han tillbaka, Kubica fick ändra sin körstil, han fick lära sig köra med sin vänstra arm och man anpassade knappar på F1 ratten till hans handikapp. Hans högra arm är mycket svagare så många tvivlade hur han skulle klara vänstersvängar och hur han skulle klara banan i Monaco, man kan se på you tube att han trycker upp ratten med handflatan i vänstersvängar.

Kubica har klarat det obligatoriska F1 testet som går ut på att inom 5 sekunder hoppa ur F1 boliden. Denna säsong var han testförare hos Williams och i mars nästa år kommer han bli deras ordinarie förare.
Citera
2018-11-24, 21:28
  #2
Medlem
RedXs avatar
Vet inte riktigt vad vi ska diskutera, men kul att han är tillbaka!
Citera
2018-11-25, 00:24
  #3
Medlem
Du är uppenbarligen en stolt polack, vad fan gör du i Sverige?

Robert (som ser ut att vara 55 bast) har verkligen sett sina bästa år.
Citera
2018-11-25, 10:23
  #4
Avstängd
Vill se ronnie pettersson tillbaks o ratta. S har ju ingen...
Citera
2018-11-25, 13:41
  #5
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Vet inte riktigt vad vi ska diskutera, men kul att han är tillbaka!
Vad jag vill diskutera? Det självklara, nämnligen den enorma bedriften och givetvis hur han kommer klara sig i konkurrensen med andra förare.

Williams har misslyckats i år, deras bolid var väldigt långsam jämfört med Ferrari, Mercedes och Sauber
Citera
2018-11-25, 14:00
  #6
Medlem
Spontant tycker jag det är märkligt och lite av ett underbetyg till de olika förarprogramen när det finns så få upcomers som kan ta en plats i F1, så en oldtimers med ifrågsatt skada får chansen igen.

Sen vet jag att talang inte är allt och det mkt pengarna som styr. Williams behöver backning desperat och Polen har inte så många andra F1 förare och det är ett hyfsat stor land och därmed har väl Kubica de pengar som krävs.

Ska bli intressant och se hur det går för honom i skarpt läge med kval och långa varma race. Hittills har det väl inte övertygat direkt.
Citera
2018-11-26, 18:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Spontant tycker jag det är märkligt och lite av ett underbetyg till de olika förarprogramen när det finns så få upcomers som kan ta en plats i F1, så en oldtimers med ifrågsatt skada får chansen igen.

Sen vet jag att talang inte är allt och det mkt pengarna som styr. Williams behöver backning desperat och Polen har inte så många andra F1 förare och det är ett hyfsat stor land och därmed har väl Kubica de pengar som krävs.

Ska bli intressant och se hur det går för honom i skarpt läge med kval och långa varma race. Hittills har det väl inte övertygat direkt.

Få ”upcomers”? Nästa år kommer ettan, tvåan och trean i F2 att köra F1. Historiskt sett är det väldigt många. Det har funnits säsonger när inte ens ettan i F2/GP2 tagit en plats i F1.

För övrigt ska det bli väldigt intressant att se hur Kubica kommer att prestera. Förhoppningsvis får Williams till en hygglig bil till 2019. Det går knappast att förutspå hur Kubica kommer att stå sig gentemot Russell, men jag hoppas att det går bra.
Citera
2018-11-27, 22:29
  #8
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Spontant tycker jag det är märkligt och lite av ett underbetyg till de olika förarprogramen när det finns så få upcomers som kan ta en plats i F1, så en oldtimers med ifrågsatt skada får chansen igen.

Hälften av gridden är u 25 nästa år och medelåldern säkert den lägsta ngnsin. Så ngt större fel på feeden verkar det inte vara.

Kubica är jag lite kluven till, hoppas ha kan göra sig själv rättvisa.
Citera
2018-11-28, 23:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Du är uppenbarligen en stolt polack, vad fan gör du i Sverige?

Robert (som ser ut att vara 55 bast) har verkligen sett sina bästa år.

Han kör iallafall bättre än Eriksson alla dagar i veckan.
Citera
2018-11-29, 09:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backarna
Han kör iallafall bättre än Eriksson alla dagar i veckan.

Det återstår att se.
Citera
2018-12-02, 11:48
  #11
Medlem
guderis avatar
Hade personligen hellre sett en ny ung talang få chansen. Men visst det är väl en bedrift (ekonomisk eller sportslig?)
Citera
2018-12-02, 14:33
  #12
Medlem
Jag hoppas att det går bra för Kubica men jag är lite orolig för att det kan bli pannkaka av det hela.

Om inte Williams har en betydligt bättre bil kommer det dock att precis som i år vara svårt att veta hur bra (eller dåliga) förarna faktiskt är om det inte skiljer så mycket mellan Kubica och Russell.

I år hade man ju en VM-vinnande motor men var ofta betydligt långsammare än de andra men det är svårt att veta vad som satt i bilen och vad som berodde på förarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback