Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-24, 16:45
  #1
Medlem
fernebos avatar
Inte så ofta det händer, men en jägare skadades idag svårt i samband med vildsvinsjakt. Han har förts till sjukhus med helikopter.

Citat:
Larmet om olyckan kom strax före klockan 11 på lördagsförmiddagen. Tre jägare ska ha befunnit sig på vildsvinsjakt i Tidaholmstrakten. Attacken inträffade efter att de lyckats skjuta ett vildsvin och gick på eftersök av skadat vilt.

– Det var jaktkamraterna som larmade om olyckan via 112, säger Hans Lippens vid polisen Region Väst.

Vildsvinet avlivades av jaktlaget och den skadade mannen fördes med ambulanshelikopter till Skaraborgs sjukhus i Skövde. Enligt polisens uppgifter är skadeläget allvarligt för mannen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ildsvinsattack
Citera
2018-11-24, 18:01
  #2
Medlem
Måste ha fått beten i ljumsken eller nåt och blött rejält eftersom han fick en helikopter ..
En bete är väldigt vass och den kan sticka ut så långt som 10cm i extremfall.. inte konstigt att det sker eftersök med dödlig utgång. Jägaren/jägarna visste vad det gav sig på.. Ibland får människan också betala med blod helt enkelt.
Jag hoppas att det var skytten själv som efter ett dåligt skott fick en karmabete i artären och nu lärde sig en läxa.
Citera
2018-11-24, 18:05
  #3
Medlem
Flashshits avatar
Undrar om han bar grisbyxor?
Var en jägare i Tyskland som dog tidigare i år efter en attack från ett förbannat svin.
Citera
2018-11-24, 18:13
  #4
Medlem
Denoms avatar
Jaha, usel skytt innebär ofta usel jägare.
Citera
2018-11-24, 18:19
  #5
Medlem
Dessa svin är livsfarliga.
Citera
2018-11-24, 18:23
  #6
Medlem
Malacodas avatar
Vildsvinet var utrotat. Jägare runtom i Sverige tyckte det vore kul att skjuta gris så de planterade in den i vår fauna igen. Jägare blir skadad av gris, jaha... Hur är det ordspråket lyder "ger man sig in i leken får mann leken tåla"
Citera
2018-11-24, 18:55
  #7
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
Vildsvinet var utrotat. Jägare runtom i Sverige tyckte det vore kul att skjuta gris så de planterade in den i vår fauna igen. Jägare blir skadad av gris, jaha... Hur är det ordspråket lyder "ger man sig in i leken får mann leken tåla"

Det finns folk som jagar svin och som absolut inte ville ha dom här.
Bonnjävlar som jag exempelvis, då dom förstör grödorna.
Att det skulle vara inplanterat av jägare tvistas det om:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vildsvin_i_Sverige
Citera
2018-11-24, 19:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det finns folk som jagar svin och som absolut inte ville ha dom här.
Bonnjävlar som jag exempelvis, då dom förstör grödorna.
Att det skulle vara inplanterat av jägare tvistas det om:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vildsvin_i_Sverige
Det är helt solklart att de har planterats in medvetet men det heter att de har rymt från hägn. Det sistnämnda tvivlar jag starkt på. Nu har vi mufflonfår i bygden där jag bor och konstigt nog vid samma gods där vildsvinen först började visa sig.
Citera
2018-11-24, 20:01
  #9
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det är helt solklart att de har planterats in medvetet men det heter att de har rymt från hägn. Det sistnämnda tvivlar jag starkt på. Nu har vi mufflonfår i bygden där jag bor och konstigt nog vid samma gods där vildsvinen först började visa sig.

Vad tycker du om Mufflonen?
Citera
2018-11-24, 20:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Vad tycker du om Mufflonen?
Har aldrig funnits naturligt i Sverige och skall betraktas som invasiv art. De är utplanterade i syfte att vara levande mål för skyttar och det är ju så långt ifrån VILTVÅRD man kan komma.
Citera
2018-11-24, 20:24
  #11
Medlem
submariners avatar
Hej,

Hundar lever farligt i samband med grisjakt, men även varit med om att hundförare blivit nersprungna i en plantering.
Dock mycket ovanligt att det går såhär illa åt jägarna - gäller att vara vaken och rapp med bössan.
Citera
2018-11-24, 22:21
  #12
Medlem
Public Enemys avatar
Det finns bra kevlarbyxor man bör ha när man går på eftersök efter vildsvinsgaltar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback