Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-24, 12:04
  #1
Medlem
Jag läste tråden som handlar om en missionär som blev dödad på North Sentinel Island. Tänkt lite på hur det fungerar med inavel osv på ön och om man faktiskt kan bli immun för det genom så många år. Jag visste inte vart jag skulle lägga min fråga men vad tror ni som har koll på det?

Är tråden felplacerad får ni hellre flytta den än slänga den i papperskorgen.

Tråden: (FB) Amerikansk kristen missionär död efter att ha besökt North Sentinel Island 21/11-18
Citera
2018-11-24, 12:08
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
Det är väl i teorin inte helt omöjligt, en del djur klarar det bättre än andra så det skulle väl i teorin kunna uppstå vissa mekanismer som gör att det funkar
Citera
2018-11-24, 12:32
  #3
Medlem
revodnebs avatar
Urfolken brukar ha bra koll på sånt. Jag vet att vissa stammar i Sydamerika organiserade sina byar i ringar. Man fick inte skaffa barn med någon i de närmaste ringarna, minns inte om det var tre steg ut, men typ. Sen kom missionärerna och sa att så där kan ni ju inte bo och organiserade om deras samhällen, de dog ut inom ett par generationer.
Citera
2018-11-24, 15:06
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Nej man kan inte bli immun mot inavel.
Så var det förr i Sverige också, man skulle inte gifta sig med någon från sin egen by, man gick till grannbyn och sökte lämplig maka!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback