Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-24, 09:43
  #1
Medlem
Tropicanans avatar
Hej,

Nu ska jag berätta att Tropicanan börjar bli jääääävligt trött på katten, Kattjäveln under vinterhalvåret ska springa in och ut 8 gånger i timmen, & om man inte släpper in/ut katten så mjaoar han tills man gör det och det går inte undvika detta ljud.
Jag blir galen för jag hinner inte somna innan kattäcklet ska in/ut och jag blir tillslut så jävla arg att jag har lust att slå ihjäl katten vilket inte kommer hända men fyfan vilken lust man har.
Istället får sig dörrarna några smällar efter man varit uppe 10 gånger och då vaknar ju alla i familjen..

Det jag provat är öronproppar/byta rum och det funkar inte, kattlucka är tyvärr uteslutet så hur ska jag få kattjäveln att hålla käften eller hålla sig inne på nätterna utan han skrika sig hes?
Kan tilläggas att jag har relativt svårt att somna på senaste och jag hinner inte ens nära att sova innan katten ska in/ut igen. Avlivning går ju ingen i familjen med på så den går också bort.

Min enda lösning just nu är att jag flyttar härifrån och lämnar familjen, om detta är min sista utväg så ska jag flytta åtminstone 100 mil från katten.
Citera
2018-11-24, 09:47
  #2
Medlem
Jogens avatar
Det kanske finns någon äldre dam, eller annan ensamstående som bor lite avsides, som vill ta emot en katt med normala kattvanor?
Citera
2018-11-24, 09:57
  #3
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Det kanske finns någon äldre dam, eller annan ensamstående som bor lite avsides, som vill ta emot en katt med normala kattvanor?


Familjen älskar denna katten, finns inte en chans att dom skulle vilja göra sig av med den tyvärr
Citera
2018-11-24, 10:04
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Familjen älskar denna katten, finns inte en chans att dom skulle vilja göra sig av med den tyvärr


Vem är familjen?

Citat:
Istället får sig dörrarna några smällar efter man varit uppe 10 gånger och då vaknar ju alla i familjen..

Varför är det bara du som vaknar och öppnar dörrar och håller på?
Är det så jävla jobbigt borde väl någon annan ha vaknat med.
Citera
2018-11-24, 10:07
  #5
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Vem är familjen?



Varför är det bara du som vaknar och öppnar dörrar och håller på?
Är det så jävla jobbigt borde väl någon annan ha vaknat med.

Familjen består av barn och fru.

Anledningen till att det är jag som måste släppa in och ut katten är för att jag är den enda som inte hunnit somna.
Citera
2018-11-24, 10:09
  #6
Medlem
kalkryggars avatar
Vad händer om du under nattetid låter bli att släppa ut katten. Kan den efter någon vecka lära sig att det inte händer nåt hur mycket den än jamar? Kan ju bli en prövande vecka eller två men kör på det.

Eller stäng in den i badrummet när den börjar jama.

Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Familjen består av barn och fru.

Prova att slänga ut dom ihop med katten mitt i natten..
Citera
2018-11-24, 10:17
  #7
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vad händer om du under nattetid låter bli att släppa ut katten. Kan den efter någon vecka lära sig att det inte händer nåt hur mycket den än jamar? Kan ju bli en prövande vecka eller två men kör på det.

Eller stäng in den i badrummet när den börjar jama.



Prova att slänga ut dom ihop med katten mitt i natten..


Detta spåret har jag också varit inne på, eventuellt låta den vara inne på nätterna i några veckor.
Det kommer nog sluta med att det får bli denna metod, isf åker jag till Grekland under 2 veckor och kommer förhoppningsvis hem till en tyst katt
Citera
2018-11-24, 10:24
  #8
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Detta spåret har jag också varit inne på, eventuellt låta den vara inne på nätterna i några veckor.
Det kommer nog sluta med att det får bli denna metod, isf åker jag till Grekland under 2 veckor och kommer förhoppningsvis hem till en tyst katt

Våran katt är likadan, så under vinterhalvåret får han hålla till i källaren på nätterna. Funkar fint
Citera
2018-11-24, 10:35
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Familjen består av barn och fru.

Anledningen till att det är jag som måste släppa in och ut katten är för att jag är den enda som inte hunnit somna.


Varför ska du gå och lägga dig sist?
Citera
2018-11-24, 11:02
  #10
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Detta spåret har jag också varit inne på, eventuellt låta den vara inne på nätterna i några veckor.
Det kommer nog sluta med att det får bli denna metod, isf åker jag till Grekland under 2 veckor och kommer förhoppningsvis hem till en tyst katt
Nej, katten har fostrat dig så när du kommer hem igen kommer den falla in i sina vanliga rutiner och kommendera dig.

Lär istället katten "nej" och släpp inte ut den så fort den jamar utan när du bestämt att den får gå ut. Det kommer att innebära några jobbiga nätter där du får gå upp och kommendera bort den från ytterdörren tills den ger upp för natten.
Var konsekvent.

Nej får inte skrikas fram, utan du säger det bestämt och föser bort katten, kombinera gärna med handtecken. Min katt vet att en handflata som hålls upp betyder stopp, ett finger betyder nej, låt bli osv.

Orkar du inte lära katten så gör tvärtom istället -- släpp inte in den när du gått och lagt dig utan låt den vara ute tills morgonen kommer och släpp in den när du sovit klart.
Citera
2018-11-24, 11:03
  #11
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Varför ska du gå och lägga dig sist?
Det skriver han ju inte. Att somna sist är inte synonymt med att man lagt sig sist.
En stor fördel är dock om föräldrarna lägger sig efter barnen .... kan jag tycka.
Citera
2018-11-24, 11:05
  #12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Katten har vant sig vid att gå in och ut som den behagar. Det kommer nog inte att förändras. Gör er av med katten, är mitt tips. Ett husdjur är inte värt mycket om det inte ligger och sover vid fotändan av sängen och sussar under natten. Skaffa en hund istället. Dem behöver man bara släppa ut ett visst antal gånger per dygn.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback