Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Bra skit?
Du kan inte välja delar för fem öre
63,64%
7 röster
Detta duger i krig.
36,36%
4 röster
2018-11-24, 02:09
  #1
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Nu är Black Friday slut, blev många % sparade. Men bestämmde mig för att köpa ett monster som håller i åratal, vilket jag tror jag har lyckats med. Priset landade på 34 495 då jag valde bättre deals än de som syns här, det var enklare att slänga ihop massa på Webhallen även om vissa saker kostade 1000 spänn mer där.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12062120/ - Skärmar, Headsets, CPU
https://www.webhallen.com/cart/27263...74927x2,260366 Grafikkort, Moderkort, Kylning, Chassi, PSU, CPU Kylning, Kylpasta, SSD, HDD, RAM

Åsikter? Finns det flaskhalsar? Hade hellre köpt än bättre CPU men de var ur lager, och tänker inte lägga 10k. Valde socket 2066 då det varkar vara den nya standarden?
Citera
2018-11-24, 03:28
  #2
Medlem
Ledsen, men du har ingen idé vad du håller på med.

Här har du:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12062281/

Bättre dator än så får du inte för gaming. Nej, 2080TI är inte overkill för nya AAA-games på högsta inställningar i 1080p144hz. Du kommer inte att behöva byta en enda del på 5år, om du håller dig till 1080p och är redo att gå ned till 60fps om några år.
Citera
2018-11-24, 06:14
  #3
Avstängd
Jockiboiis avatar
Varför ska du köpa dator för 25k och använda en pissig 1080p-skärm? 1440p 144Hz är vad som gäller i dagsläget. Finns för under 3500, dock med TN / VA-paneler och primitiva ställ.

Råder dig att köpa ett par riktiga hörlur istället för något gaming-skit. ATH-M50 är suveräna allround.

Byt ut WD Blue SSD:n mot en Samsung 970, 960, eller något av liknande kvalitet. Samsung är i princip oslagbara vad det gäller SSD:er.

Skippa hårddisken helt om du inte absolut behöver den. Jag är jävligt glad över att slippa antika, högljudda mekaniska lagringsenheter.

RTX 2080 suger för priset. Dumt att köpa GPU överlag just nu.

Val av CPU och MOBO förstår jag mig inte heller på. Skulle själv köra på i7 8700k och ett Asus Z370-A. Eller en 2700X och ett X470-F

Kylaren du valde kan jag inte rekommendera. Corsairs kvalitetskontroll och mjukvara är inte jättebra. Billigare vattenkylare är ganska högljudda dessutom. Skulle själv köra på en high-end Noctua-kylare om den får plats.

Det var mina spontana tankar.
Citera
2018-11-24, 17:27
  #4
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Varför ska du köpa dator för 25k och använda en pissig 1080p-skärm? 1440p 144Hz är vad som gäller i dagsläget. Finns för under 3500, dock med TN / VA-paneler och primitiva ställ.
Ska köpa en sådan skärm, hade faktiskt inte en tanke på det. Returnerar 25"arn och kör på en dyrare variant.
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Råder dig att köpa ett par riktiga hörlur istället för något gaming-skit. ATH-M50 är suveräna allround.
Jag ska ha mikrofon på mina lurar.
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Byt ut WD Blue SSD:n mot en Samsung 970, 960, eller något av liknande kvalitet. Samsung är i princip oslagbara vad det gäller SSD:er.
Har haft alla möjliga märken på SSD diskar har ej märkt någon skillnad öht. Det som spelar roll är speccsen inte tillverkaren.
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Skippa hårddisken helt om du inte absolut behöver den. Jag är jävligt glad över att slippa antika, högljudda mekaniska lagringsenheter.
Den är nödvändig och låter inte ett skit. Fractal Design stänger ute vartenda ljud,man hör inte ens när man slår på datorn. Har i dagsläget 3 mekaniska och 1 SSD i och ingenting låter.
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
RTX 2080 suger för priset. Dumt att köpa GPU överlag just nu.
GPU kommer fortsätta vara dyra ett bra tag till, de har ju fan varit det i över ett år. 15% rabatt var nog bra, som sagt priset är inte så viktigti detta fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Val av CPU och MOBO förstår jag mig inte heller på. Skulle själv köra på i7 8700k och ett Asus Z370-A. Eller en 2700X och ett X470-F
Valde den just för att det är socket 2066. Dyrt moderkort men socketen kommer antagligen ersätta 1151 till slut och med tanke på hur dyrt moderkortet var antar jag att det håller ett tag.
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Kylaren du valde kan jag inte rekommendera. Corsairs kvalitetskontroll och mjukvara är inte jättebra. Billigare vattenkylare är ganska högljudda dessutom. Skulle själv köra på en high-end Noctua-kylare om den får plats.
Fractal Design filterar nog ut det ljudet. Sen har jag aldrig haft problem med Corsairs prylar, men vi får se. Kylare är min akilles häl.
Det var mina spontana tankar.[/quote]
Citera
2018-11-24, 17:29
  #5
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judektil
Ledsen, men du har ingen idé vad du håller på med.

Här har du:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12062281/

Bättre dator än så får du inte för gaming. Nej, 2080TI är inte overkill för nya AAA-games på högsta inställningar i 1080p144hz. Du kommer inte att behöva byta en enda del på 5år, om du håller dig till 1080p och är redo att gå ned till 60fps om några år.
Tog första bästa dyra grafikkort som fanns i lager. Det är tomt på det du länkade.
Citera
2018-11-24, 19:56
  #6
Medlem
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12067115/
Citera
2018-11-24, 21:19
  #7
Avstängd
Jockiboiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTENMITTONS
Ska köpa en sådan skärm, hade faktiskt inte en tanke på det. Returnerar 25"arn och kör på en dyrare variant.

Jag ska ha mikrofon på mina lurar.

Har haft alla möjliga märken på SSD diskar har ej märkt någon skillnad öht. Det som spelar roll är speccsen inte tillverkaren.

Den är nödvändig och låter inte ett skit. Fractal Design stänger ute vartenda ljud,man hör inte ens när man slår på datorn. Har i dagsläget 3 mekaniska och 1 SSD i och ingenting låter.

GPU kommer fortsätta vara dyra ett bra tag till, de har ju fan varit det i över ett år. 15% rabatt var nog bra, som sagt priset är inte så viktigti detta fallet.

Valde den just för att det är socket 2066. Dyrt moderkort men socketen kommer antagligen ersätta 1151 till slut och med tanke på hur dyrt moderkortet var antar jag att det håller ett tag.

Fractal Design filterar nog ut det ljudet. Sen har jag aldrig haft problem med Corsairs prylar, men vi får se. Kylare är min akilles häl.
Det var mina spontana tankar.

Du frågar efter kritik på ditt val av delar men blir defensiv när du får det. Finns oändligt mycket bättre prestanda att få för 35k men lycka till med bygget

Edit: Kolla in Modmic så kan du införskaffa dig ett par dugliga hörlurar.
Citera
2018-11-25, 11:49
  #8
Medlem
Du har pröjsat rätt mycket för GPUn. Jag är lite tveksam till den investeringen. Jag kommer inte ihåg siffrorna exakt men Nvidias nya 2000 serie är 30-40% bättre än föregångaren medans 1000 var typ 85% bättre än 900 serien (jag kommer inte ihåg exakt hur dom jämförde men det är klart att 1000vs900 var större förbättring än 2000vs1000). Dom har istället satsat på ray tracing å en hel del andra special features. Coolt men inte säkert att det kommer att användas i spel i nån större utsträckning (eftersom de inte e global standard och inte stöds på konsol). Jag hade nog satsat på 1080 å väntat för att se om ATI kommer med nåt bättre eller om Nvidia kanske kommer att släppa nåt mer traditionellt kort fast med mer boostad perf. (Nu kanske nån säger men Nvidia e alltid bättre än ATI, men det är inte säkert att det varar för alltid med tanke på den ganska blygsamma förbättringen i rå prestanda mellan 1000 å 2000 serien).
__________________
Senast redigerad av 51mon 2018-11-25 kl. 11:54.
Citera
2018-11-25, 23:17
  #9
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Du frågar efter kritik på ditt val av delar men blir defensiv när du får det. Finns oändligt mycket bättre prestanda att få för 35k men lycka till med bygget

Edit: Kolla in Modmic så kan du införskaffa dig ett par dugliga hörlurar.
Och jag förklarar mina var för att få ytterligare input.
Men tack för att du tagit dig tid/ev fortsätter med det.
Citera
2018-11-26, 09:54
  #10
Medlem
Hebrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Du frågar efter kritik på ditt val av delar men blir defensiv när du får det. Finns oändligt mycket bättre prestanda att få för 35k men lycka till med bygget

Edit: Kolla in Modmic så kan du införskaffa dig ett par dugliga hörlurar.

Han lär ju kunna ge sina tankar kring komponentvalen utan att klassas som defensiv.

Är du autistisk?
Citera
2018-11-29, 20:42
  #11
Medlem
StalkadavAschbergs avatar
Måste bara fråga.
Varför har du valt en HDD som är anpassad för att sitta i en NAS till din dator?
Citera
2018-11-29, 23:44
  #12
Medlem
stukads avatar
Tror du inte att du kommer vilja uppgradera om 2-3 år för att om 6-7 år köpa en ny.

Grafikkortet för 11.000 kr skulle jag bytt ut, ag antar du gillar VR kanske och är du rik så go for it.
Om du inte så brådska inte . Jag skulle istället lagt pengarna på bra ljud och bild (hörlurar,monitor, komponenter)


Bygg en bra grunddator med ett billigt men bra grafikkort ( efter systemet).
Vad hade du för dator nu ?
__________________
Senast redigerad av stukad 2018-11-30 kl. 00:12.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback