Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-23, 22:47
  #1
Medlem
'Dumper' är ett perfekt ord i engelska (framförallt brittisk engelska, men även amerikansk engelska) för en person som skiter på någon så fort det ses en chans att försöka framhäva sig själv (orsakat av mindervärdeskomplex antar jag).

"Jag fick en hjärntumör så allting gick trögt i två år men nu mår jag ganska bra"
Dumper: "Det var tråkigt att höra, ingenting kan bli som förr?"

"Jag har publicerat vetenskapliga artiklar och poesi sedan 1991"
Dumper: "Och ingenting inom seriös journalistik?"

Dumper: "Van Morrison har väl skrivit några bra låtar och han sjunger väl OK. Men han har inte skrivit betydande irländsk dramatik, som jag själv kommer att göra snart."

Diskussion: vad finns det för förslag på dumper på svenska, skitkastare är inte lika subtilt...?
Citera
2018-11-24, 04:56
  #2
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
I konstruktiv anda skulle jag vilja säga att "skitkastare" är ett bra ord som förklarar sig själv.
Citera
2018-11-24, 05:05
  #3
Medlem
Kumabjorns avatar
Cyniker?
Citera
2018-11-24, 10:52
  #4
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Cyniker?

Inte alls. Jag tycker bara att trådstartaren kom med ett bra förslag. Jag gillar inte dumpers/skitkastare och vill inte vara det själv heller.
Citera
2018-11-24, 16:56
  #5
Medlem
Att vara cynisk kan bli aktuellt i en del fall, så det är inget dåligt förslag, men lär inte vara svaret på TS fråga.

Glädjedödare, kanske??

Finns säkert nåt lämpligt begrepp inom psykologin. När vi har kommit på det, då blir det lättare att få fram något vardagsbenämning för symptomet.
Citera
2018-11-25, 18:47
  #6
Medlem
Om man fortsätter på spåret glädjedödare, så har vi

gnällspik gnällmåns gnällpälle

där gnällspik är kanske mest allround.
Citera
2018-11-25, 19:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
'Dumper' är ett perfekt ord i engelska (framförallt brittisk engelska, men även amerikansk engelska) för en person som skiter på någon så fort det ses en chans att försöka framhäva sig själv (orsakat av mindervärdeskomplex antar jag).

"Jag fick en hjärntumör så allting gick trögt i två år men nu mår jag ganska bra"
Dumper: "Det var tråkigt att höra, ingenting kan bli som förr?"

"Jag har publicerat vetenskapliga artiklar och poesi sedan 1991"
Dumper: "Och ingenting inom seriös journalistik?"

Dumper: "Van Morrison har väl skrivit några bra låtar och han sjunger väl OK. Men han har inte skrivit betydande irländsk dramatik, som jag själv kommer att göra snart."

Diskussion: vad finns det för förslag på dumper på svenska, skitkastare är inte lika subtilt...?


Jag tycker dina tre tänkta svar i olika situationer förtjänar helt skilda benämningar!

1. Okänslighet (kan bero på mild autism/asperger; jag skulle mycket väl ha kunnat svara en inte-så-nära-bekant något liknande!)

2. Ironi kombinerad med relativt godartad dryghet (den besvarade personen har redan gjort ett försök att, visserligen i okänd kontext, framhäva sig själv som seriös, så varför inte svara med samma mynt?)

3. Storhetsvansinne.
Citera
2018-11-26, 18:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meanderbetraktaren
I konstruktiv anda skulle jag vilja säga att "skitkastare" är ett bra ord som förklarar sig själv.

Ja, det var ju mitt spontana förslag, men används kanske inte så frekvent på svenska? Om du gör så "skiter de på dig" har jag hört, men kan vi hitta ett bra substantiv?

Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Cyniker?

Kanske men letar efter ordet: Du är en ********


Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Att vara cynisk kan bli aktuellt i en del fall, så det är inget dåligt förslag, men lär inte vara svaret på TS fråga.

Glädjedödare, kanske??

Ja. 'Skitandet på' som metafor, dock?

Finns säkert nåt lämpligt begrepp inom psykologin. När vi har kommit på det, då blir det lättare att få fram något vardagsbenämning för symptomet.

Jo. Psykologiskt, från Freud. Det är personer som har blivit nedtryckta som barn och nu skiter på andra. Men har vi någon term för detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag tycker dina tre tänkta svar i olika situationer förtjänar helt skilda benämningar!

1. Okänslighet (kan bero på mild autism/asperger; jag skulle mycket väl ha kunnat svara en inte-så-nära-bekant något liknande!)

2. Ironi kombinerad med relativt godartad dryghet (den besvarade personen har redan gjort ett försök att, visserligen i okänd kontext, framhäva sig själv som seriös, så varför inte svara med samma mynt?)

3. Storhetsvansinne.

1. Funderat mycket på A-spektrumet senaste tiden. Personer som inte har så stor förmåga att ha en dialog ("turn-taking in conversation"). Min ex-fru över 20 år t ex. De flesta älskar henne i början, hrrrm, men hon skiter på folk efter ett tag...

2. Ironi i komb med (godartad) dryghet. Då är vi kanske inne på A-spektrum igen? Jag själv kan ge bitande kommentarer ibland, oftast om tredje person, sedan går jag hem och får ångest.

3. Håller med helt. Är en sådan person helt perspektivlös i sitt tänkande? Att döda fadern?

Jakten på den perfekta frasen på svenska fortsätter
Citera
2018-11-27, 09:44
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Gnällspik eller Örebroare får min röst.
Även pessimist.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback