• 1
  • 2
2018-11-23, 23:41
Medlem
Jag är inte speciellt insatt i ångest medicin, men det känns som att jag hört många på flashback klaga på just benso.
fast det är kanske bara ett spontant minne
Citera
2018-11-24, 00:42
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smievil
Jag är inte speciellt insatt i ångest medicin, men det känns som att jag hört många på flashback klaga på just benso.
fast det är kanske bara ett spontant minne
Det stämmer nog.

Det är en särskilt beroendeframkallande drog som tillfälligt lindrar ångesten. Priset är förvärrad ångest.

Det leder också relativt ofta till missbruk, är ganska ofta inblandat i dödsfall och har en negativ (men tillfällig) inverkan på användarens mentala kapacitet (det påverkar samma system som alkohol)
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-11-24 kl. 00:45.
Citera
2018-11-24, 18:10
Jag tror de har blivit ännu mer restriktiva med bensodiazepiner, än för typ 20 år sen. Jag fick Sobril redan som 16-åring. Sen gick det en period utan sen började jag missbruka, men fick det till slut legalt utskrivet, först Sobril, sen Xanor o sist Iktorivil.

Jag åt 4 mg Iktorivil dagligen i ca 16 år, för ett halvår sen sänkte jag till 2 mg, för jag ville ha Lyrica istället. Då fick jag Lyrica (75 mg x 3), det tycker jag ger ett bättre lugn. Jag har fortfarande 2 mg Iktorivil, o när jag diskuterade den med psykiatern så sa han;
-Det är ingen som skulle sätta in det här idag.

Men jag har haft tur att inte utveckla någon tolerans mot Iktorivilen, vilket annars är vanligt. Att gå ner till halva dosen gick smärtfritt, o jag har gjort några försök att gå ner ytterligare, men det är inte så lätt.

Sen var läkaren inte helt glad i Lyrica heller, då man kan bli beroende av den också. Men det är ett alternativ till bensodiazepiner. Av de icke-beroendeframkallande tycker jag Theralen är bäst, som jag sover på, men ser att du provat den utan resultat.
Citera
2018-11-24, 23:11
Medlem
IceScreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Jadu, de vet jag knappt själv förutom att mitt liv har präglats av dessa attacker sedan barnsben, har utvecklat social fobi då jag isolerar mig och mår sämre när jag går ut bland folk och är nyligen ny diagnostiserad med Borderline (är kille) och har även ADHD.

Har du provat att få lamotrigin? Den fungerar bra för borderline och skulle kunna minska ångesten? Samt- dbt i kombination?
Det låter fruktansvärt jobbigt, det du går igenom. Hög igenkänning på vissa saker du beskriver.
Pm:a om du vill!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in