• 1
  • 2
2018-11-23, 22:12
Medlem
Kedoslavs avatar
Tjena flashback, har sedan flera år tillbaka lidit av kraftiga panikattacker från helvetet känns de som, har fått utskrivet allt från atarax, Lergigan, theralen, quetiapine, olanzapin och fått stesolid 2-3 gånger på psykakut då jag har sån frukstansvärd ångest och panik att jag sitter och skakar bokstavligeb talat. Men när jag fått stesolid så har jag lugnat mig på cirka 5-10 min, blir tvärskön på skiten och ångesten försvinner direkt, jag har flera gånger velat ha detta som behovsmedicin då detta verkligen är de enda som funkar men alla jävla läkare säger " De är beroendeframkallande osv osv" ja men låt de va de sålänge jag får död på dessa jävla attackerna som jag verkligen inte kan hantera eller kontrollera. Så frågan är vafan ska jag göra att få denna medicin som jag tycker har funkat bäst på mig? Vet ej om jag postat rätt eller om jag ska skriva i en annan tråd men mod får gärna hänvisa mig isf.
Citera
2018-11-23, 22:17
Medlem
Varför får du ångest?

Xanor är snabbverkande och en vanlig medicin mot panikångest.
Citera
2018-11-23, 22:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Vet du mer än läkarna? Du får en medicin som får dig lugn och känna dig bra och för att få samma känsla igen måste du kontinuerligt få samma medicin. Du kanske inser att läkarna faktiskt har lite rätt här? De vill tona ner det tills att du inte alls behöver någon medicin. Inte att de ska langare för ditt missbruk.
Citera
2018-11-23, 22:21
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargenkommer
Varför får du ångest?

Jadu, de vet jag knappt själv förutom att mitt liv har präglats av dessa attacker sedan barnsben, har utvecklat social fobi då jag isolerar mig och mår sämre när jag går ut bland folk och är nyligen ny diagnostiserad med Borderline (är kille) och har även ADHD.
Citera
2018-11-23, 22:23
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vet du mer än läkarna? Du får en medicin som får dig lugn och känna dig bra och för att få samma känsla igen måste du kontinuerligt få samma medicin. Du kanske inser att läkarna faktiskt har lite rätt här? De vill tona ner det tills att du inte alls behöver någon medicin. Inte att de ska langare för ditt missbruk.
Är tyvärr ingen missbrukare, har aldrig haft sådan problematik utan har haft återkommande panikattacker som inte är så trevliga och just denna medicinen har kunnat döda skiten när jag är inne i den fasen då jag sitter skakar av och har så mycket hjärtklappningar att de känns som jag ska kola.
Citera
2018-11-23, 22:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Är tyvärr ingen missbrukare, har aldrig haft sådan problematik utan har haft återkommande panikattacker som inte är så trevliga och just denna medicinen har kunnat döda skiten när jag är inne i den fasen då jag sitter skakar av och har så mycket hjärtklappningar att de känns som jag ska kola.

Jo har också haft panikattacker. Inte så otrevliga som du. Grejen är just att panikattacker kommer inte döda dig, medicinen mot dessa attacker kan däremot döda sig. Därav att läkare inte gärna skriver ut dessa. De är dels beroendeframkallande och även dödliga. Så medicinen är bara tillfälligt för att man ska kunna rena ut vad som ger dessa panikattacker.

Du fattar kanske. Att om du blir beroende så kommer din kropp att utlösa panikattacker just bara för att få denna medicin/drog.
Citera
2018-11-23, 22:29
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargenkommer
Varför får du ångest?

Har aldrig provat xanor faktiskt men hört att den är ännu starkare, jag va alltid negativt inställd mot benzo just då de är beroendeframkallande men känner att jag prövat fan allt och ingenting hjälper!
Citera
2018-11-23, 22:30
Medlem
Citat:
Har du testat läkemedel mot panikångest som inte är benzodiasepiner tex lyrica, backlofen, gabapentin? Inga mirakelmedeciner direkt men funkar bra för mig då jag själv har panikångest i perioder. Själv upplever jag att dom tar udden av panikångesten iallafall.
Citera
2018-11-23, 22:36
Medlem
Citat:
Har aldrig provat xanor faktiskt men hört att den är ännu starkare, jag va alltid negativt inställd mot benzo just då de är beroendeframkallande men känner att jag prövat fan allt och ingenting hjälper!
Det är den medicinen den fiktiva Tony Soprano fick utskrivet i serien Sopranos, xanax.

Det är väl som jag förstår en av dom starkare varianterna. Det man borde försöka göra är ju att gå till botten med sin ångest först och främst så man slipper bli läkemedelsberoende men visst, pest eller kolera leva eller dö.
Citera
2018-11-23, 23:16
Medlem
Mia-Rovys avatar
Problemet är bara att de här medicinerna ökar din ångest. Du kommer att må sämre med detta i det långa loppet. Slutmålet måste väl ändå vara att minska den.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-11-23 kl. 23:19.
Citera
2018-11-23, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Problemet är bara att de här medicinerna ökar din ångest. Slutmålet måste väl ändå vara att minska den.

Finns en väldigt bra metod för att dämpa ångest/panikattacker! Skippa alla kolhydrater i kosten och du kommer förmodligen att må väldigt mycket bättre. Kanske inte funkar för alla men det gjorde det i alla fall för mig.
Senast redigerad av platemaker 2018-11-23 kl. 23:22.
Citera
2018-11-23, 23:22
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platemaker
Finns en väldigt bra metod att dämpa ångest/panikångest! Skippa alla kolhydrater i kosten och du kommer förmodligen att må väldigt mycket bättre. Kanske inte funkar för alla men det gjorde det i alla fall för mig.
Lösningen beror nog på vad som ligger till grund för ångesten. Det finns mycket som kan orsaka ångest. Kost, livssituationer, beroenden och tja, även i ovanligare fall biologi.

I ditt fall kanske det var kost. I mitt fall var det livssituationen och ett beroende av bland annat ovan nämnda droger
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in