Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-23, 16:37
  #1
Medlem
Leipreachans avatar
Är det något jag har svårt för, så är det när folk kallar en för efternamnet ist för förnamnet. Jag själv ser det som brist på respekt och intelligens. Vad tycker ni?
Citera
2018-11-23, 16:54
  #2
Avstängd
uniktanvandarnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Är det något jag har svårt för, så är det när folk kallar en för efternamnet ist för förnamnet. Jag själv ser det som brist på respekt och intelligens. Vad tycker ni?

Du fick aldrig göra värnplikt? Det är en militär vana, används därför ofta i "snubbiga" sammanhang så jag begriper att du gör associationen till bristande intelligens... men här är det bara du som uppvisar brist på allmänbildning. Väl bekomme och trevlig helg!
__________________
Senast redigerad av uniktanvandarnamn 2018-11-23 kl. 16:55. Anledning: Stavfel
Citera
2018-11-23, 16:58
  #3
Medlem
Jag gissar att det huvudsakligen är äldre personer som gjort vad du beskriver, enär det var kutym i deras ungdom att göra just så av respekt, eftersom det ansågs för "på" och 'intimt' att tilltala någon med dennes förnamn, liksom med "Du", om man inte kände vederbörande.
Citera
2018-11-23, 17:03
  #4
Medlem
Lobstrs avatar
På mitt jobb tilltalas vissa efter deras efternamn eftersom vi har flera stycken med samma förnamn. Det har inget med bristande respekt att göra så där har du absolut helt fel.

Varför det skulle vara dålig respekt att tilltala någon vid deras efternamn kan jag inte förstå aldrig hört någon ens ta upp frågan.
Citera
2018-11-23, 17:04
  #5
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uniktanvandarnamn
Du fick aldrig göra värnplikt? Det är en militär vana, används därför ofta i "snubbiga" sammanhang så jag begriper att du gör associationen till bristande intelligens... men här är det bara du som uppvisar brist på allmänbildning. Väl bekomme och trevlig helg!


1982-83 hette jag oftast 220 S***berg.
Citera
2018-11-23, 17:06
  #6
Medlem
Jag håller med, jag tycker det låter som de hånar en.
Men jag tillhör den yngre generationen och det har bara varit jämnåriga som har gjort det.

Sen har jag ett kul efternamn också
Citera
2018-11-23, 17:08
  #7
Medlem
I sportsammanhang var det vanligt När jag var yngre.
__________________
Senast redigerad av Insertnickname 2018-11-23 kl. 17:14.
Citera
2018-11-23, 17:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
På mitt jobb tilltalas vissa efter deras efternamn eftersom vi har flera stycken med samma förnamn. Det har inget med bristande respekt att göra så där har du absolut helt fel.

Varför det skulle vara dålig respekt att tilltala någon vid deras efternamn kan jag inte förstå aldrig hört någon ens ta upp frågan.

När jag gick i grundskolan så var det cirka 10 unika namn på 20 elever. Då var det ganska naturligt att man antingen tilltalade personerna med efternamnet eller ett smeknamn. Under värnplikten så var det kutym att använda sig av efternamnet när man tilltalade någon.
Citera
2018-11-23, 17:32
  #9
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Är det något jag har svårt för, så är det när folk kallar en för efternamnet ist för förnamnet. Jag själv ser det som brist på respekt och intelligens. Vad tycker ni?
Det är snarare en brist på respekt att tilltala någon med förnamnet.
För högt uppsatta personer, t.ex. kungen, är det titeln som gäller.
Citera
2018-11-23, 18:12
  #10
Medlem
messiasibids avatar
Jag är nöjd med mitt efternamn och tycker det låter bra. Så jag har inget problem med det och kan tycka det låter aningen mer formellt.

Är oftast bra vänner som ibland säger mitt efternamn. Själv tycker jag det låter lite som om man är i militären eller dylikt och kommanderar ut efternamnen på folk. Efternamn är ju oftast mer unika än förnamn dessutom så aningen mer personligt skulle jag säga också.
Citera
2018-11-23, 19:19
  #11
Medlem
Richard-IIIs avatar
@Leipreachan:
Jag håller med. Det är en sak att man i det militära el dyl kallas vid efternamn, tillsammans med grad, men annars inte särskilt kul, särskilt då det är av folk som man kännt i åratal.
Ovanan kommer dock inte från det militära, utan är mer oldschool och framförallt tyskt. I Tyskalnd är det ju inte ovanligt att folk som jobbat tillsammans i 20 år fortfarande kallar varandra Herr X och Frau Y i arbetssammanhang. Tråkigt!
Citera
2018-11-23, 19:43
  #12
Medlem
Tiderna förändras skulle man nog kunna säga...
Som många har påpekat så var det repektfullt att tilltala eller omnämna någon med efternamnet "förr".
Kommer att tänka på gamla svenska filmer;
-Kan fru Karlsson erinra sig ......

Sen har jag också en sketch i huvet som var något i stil med; "-Herr Larsson kan inte sova".
Där var det kanske tvärtom, att inte säga Kalle istället för Larsson var lite medvetet nedsättande.

Samma sak är det väl med Ni och Du. Tro inte någon har sagt ni til mig istället för du. Men förr så....
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback