Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-23, 14:42
  #1
Medlem
MysticLampShades avatar
Jag funderar på att köpa en dator nu under black friday. Jag kommer bara att använda den till skolarbete, ej en linje där dator egentligen behövs, och mindre fotoredigering i Photoshop. Spelar inget så behöver inte vara jättesnabb utan bara en simpel hemmadator egentligen.

Har haft en kompis som kan datorer till att sätta ihop en billigare dator och undrar vad mina fellow flashbackare tycker om den. Tips på vad som kan bytas ut osv uppskattas.

Chassi: Fractal Design Core 1100 Micro Tower
Moderkort: ASUS EX-A320M-GAMING, Socket-AM4
Processor: AMD Ryzen 5 2400G Processor
RAM-minne: HyperX Fury DDR4 2666MHz 8GB
Nätaggregat: Corsair VS450 450W PSU
Hårddisk: Corsair Force MP300 240GB M.2 SSD

Funderar även på två av dessa skärmar: Samsung 24" LED S24F352H

Någon som har någon input eller det kanske ser bra ut? Chassit är egentligen oväsentligt då jag inte bryr mig om det så mkt och det var det billigaste som fanns.

Kommer f.ö. köpa allt via Komplett.se, invändningar på det uppskattas också.
Citera
2018-11-23, 14:59
  #2
Medlem
Även om 8 GB är fullt tillräckligt för ditt behov så överväg 2*8 så slipper du nojja på RAM samt att 2*8 till ger 32 GB och då slipper du all eventuell noja innan du helt bytar rigg.
Citera
2018-11-23, 15:09
  #3
Medlem
MysticLampShades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Även om 8 GB är fullt tillräckligt för ditt behov så överväg 2*8 så slipper du nojja på RAM samt att 2*8 till ger 32 GB och då slipper du all eventuell noja innan du helt bytar rigg.

Vad blir skillnaden? Är den märkbar? För du nämner även att 8 GB är tillräckligt för mina behov så varför skulle jag inte klara mig på det? Kommer ju inte köra några större program, det tyngsta är väl photoshop.
Citera
2018-11-23, 15:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MysticLampShade
Vad blir skillnaden? Är den märkbar? För du nämner även att 8 GB är tillräckligt för mina behov så varför skulle jag inte klara mig på det? Kommer ju inte köra några större program, det tyngsta är väl photoshop.

Jag menar bara att det lär behövas.

Nu vet jag inte hur krävande funktioner i PS du använder men många suger RAM värre än Heather Brooke suger ***.
Citera
2018-11-23, 15:41
  #5
Medlem
MysticLampShades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Jag menar bara att det lär behövas.

Nu vet jag inte hur krävande funktioner i PS du använder men många suger RAM värre än Heather Brooke suger ***.

Läste fel så skriver om. Det är lättare bildredigering. Använder aldrig camera raw eller liknande. Använder typ det som lightroom. Förändrar luminans och sådant. Ej avancerade saker.
Citera
2018-11-23, 16:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MysticLampShade
Läste fel så skriver om. Det är lättare bildredigering. Använder aldrig camera raw eller liknande. Använder typ det som lightroom. Förändrar luminans och sådant. Ej avancerade saker.

Igen, du klarar dig på 8 GB men eftersom det äter upp 2 av 4 RAM-platser (och du vill köra dual channel) så blir det enklare att köra 2*8 annars är du "fast" med max 16 GB i framtiden. Sålänge inte 16 GB-minnen blir billiga.

Det är en kompetent rigg du ämnar att köpa.

Och du kommer bli nöjd med den, jag tänker några år framöver.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback