Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-23, 09:04
  #1
Medlem
Embas avatar
Har försökt att läsa på och de flesta (alla?) förespråkar meshnätverk.

Tänker att jag försöker ge er så mycket information som möjligt angående mitt nuvarande nätverk så att jag förhoppningsvis med er hjälp kan kitta upp villan till mitt egna lan-party.

Bor i villa med källare, markplan och ovanvåning. Alltså tre plan. Just nu sitter min router här: https://imgur.com/a/FG9Ihyc

Mitt i kåken. Inte snyggt men känns som det bästa läget utifrån förutsättningarna. Fibern är inkopplad på ovanvåningen. Jag har på markplan en stationär dator som jag har uppkopplat mot Wifi. Fungerar bra. Leverantör är Banhof 100/100.

Tanken är att inreda ett rum i källaren där jag vill ha min dator samt tv för stream/spelande. Som det är nu så har jag urusel täckning i källaren och kabel är inget alternativ.

Min router är en Netgear N750 Dualband Gigabit. Kostade runt 1500 för några år sedan.

Har länge varit inne på extender men som jag förstått så tappar man en hel del bandbredd samt att man kopplar upp sig på olika nätverk? Väldigt osäker på detta.

Men när man läser så verkar mesh vara det enda vettiga i dagsläget?

Så. Bör jag köpa en mesh-router och vilken? Samt kan min nuvarande router hantera en sådan?
__________________
Senast redigerad av Emba 2018-11-23 kl. 09:07.
Citera
2018-11-23, 15:50
  #2
Medlem
Hej lite svårt utan att veta förutsättningarna!
Asus Aimesh kan jag rekommenderas varmt! Netonnet har bra pris på ASUS RT-AC68U 2-3st. Klarar en stor villa. Fördelen med Aimesh är att signaleringen sk. Backhaoul kan göras med tp kabel i stället för att ha enkom trådlösa kanaler. Bättre prestanda. Asus har hårda krav på sig dom är dömda att ha en årlig extern Audit 20 år framöver så då lär dom vara en av de säkraste hemma routers på marknaden.
Mycket bra funktioner och tjänster i Asus. och jag är inte någon säljare men kunnig.
Om du köper Asus Aimesh var noga med att sätta RJ 45 kablarna i WAN uttagen på routrarna. Du för välja en av dom som Master de andra som Aimesh noder (slavar) i mastern väljer du sedan att slavarna skall sitta med kabel och tryck ok och starta om, dom hade problem med att fastna för mig i kabel läge.
Citera
2018-11-23, 16:15
  #3
Medlem
Mesh är ingen universallösning om du eftersträvar ett snabbt trådlöst nätverk. En trådlös extender/repeater och ett mesh nätverk bygger på samma princip, det vill säga att förlänga det trådlösa nätverket. På grund av det trådlösa nätverks natur, så kommer man att förlora en del prestanda. Ju fler noder som kommunicerar, desto lägre prestanda och högre latency.

Jag läste nyligen en test med 12 olika Mesh system och Netgear RBK50 hade högst genomströmning samt lägst latency. I samma test så stod det att nätverkskabel och separata accesspunkter är det bästa.

En annan lösning är att använda sig av powerline för att förlänga nätverket. Ett powerline nätverk är nästan lika bra som ett trådat nätverk.
Citera
2018-11-24, 07:34
  #4
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spesse
Hej lite svårt utan att veta förutsättningarna!
Asus Aimesh kan jag rekommenderas varmt! Netonnet har bra pris på ASUS RT-AC68U 2-3st. Klarar en stor villa. Fördelen med Aimesh är att signaleringen sk. Backhaoul kan göras med tp kabel i stället för att ha enkom trådlösa kanaler. Bättre prestanda. Asus har hårda krav på sig dom är dömda att ha en årlig extern Audit 20 år framöver så då lär dom vara en av de säkraste hemma routers på marknaden.
Mycket bra funktioner och tjänster i Asus. och jag är inte någon säljare men kunnig.
Om du köper Asus Aimesh var noga med att sätta RJ 45 kablarna i WAN uttagen på routrarna. Du för välja en av dom som Master de andra som Aimesh noder (slavar) i mastern väljer du sedan att slavarna skall sitta med kabel och tryck ok och starta om, dom hade problem med att fastna för mig i kabel läge.

Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Mesh är ingen universallösning om du eftersträvar ett snabbt trådlöst nätverk. En trådlös extender/repeater och ett mesh nätverk bygger på samma princip, det vill säga att förlänga det trådlösa nätverket. På grund av det trådlösa nätverks natur, så kommer man att förlora en del prestanda. Ju fler noder som kommunicerar, desto lägre prestanda och högre latency.

Jag läste nyligen en test med 12 olika Mesh system och Netgear RBK50 hade högst genomströmning samt lägst latency. I samma test så stod det att nätverkskabel och separata accesspunkter är det bästa.

En annan lösning är att använda sig av powerline för att förlänga nätverket. Ett powerline nätverk är nästan lika bra som ett trådat nätverk.

Tack för bra tips och förklaringar. Jag beställde Deca M5 igår på rean och tänker ge det ett försök.

Powerline låter väldigt spännande dock.
Citera
2018-11-25, 01:47
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Powerline eller Homeplug:
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell...rk-via-elnatet
Citera
2018-12-01, 10:32
  #6
Medlem
Embas avatar
Precis installerat Mesh deca 5 i huset. Har runt 75-90 mbit i stort sett vart jag än går.

Helt jävla fantastiskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback