Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-04, 14:08
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Finns du för dig eller har illusionen upphört? Repeterar du bara något du hört?

Talar endast från hjärta/erfarenhet/universum.
Citera
2019-01-10, 22:04
  #158
Medlem
För vissa skulle det vart bättre att aldrig ha existerat, för andra skulle det vart bättre om vissa andra inte existerat.
Citera
2019-01-11, 11:20
  #159
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Det du beskriver är ju dock ett missförstånd, att du är en separat levande "själ", och att andra runt omkring dig "själar" kan dö...

Vår personliga existens är ett missförstånd. Allt vi upplever/medvetande är bara en del i den totala existensen. Bara en existens. Som inte dör. Inget dör, det är bara den totala existensen som rör sig på det sätt den ska röra sig på.
Ja mycket möjligt att jag missuppfattar det hela. Det var min personliga syn på själva sakfrågan.
Hade jag inte existerat så hade jag inte ens behövt tänka på att det vore bättre att inte existera.
Inte ens behövt tänka på att min existens vore bättre eller sämre än andras existens.
Citera
2019-01-25, 13:08
  #160
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag tycker att det mer liknar ett straff att existera jämsides med andra existenser.
Hade varit skönt att inte ens ha existerat men nu gör jag ju det och blir påmind varenda dag om min existens, andras existens, min dödlighet och andras dödlighet.
Är ett straff att veta att någon kan dö runt om en.
Vore bättre att aldrig någonsin behövt varit medveten.

livsgnistan som avgjorde att vi alla kom till tycker det är bättre att vi existerar ,
livsgnistan är verkligen nått klurigt ?
att vissa mäniskor sedan tycker att det varit bättre att aldrig har fått existera , är en sak
då tanken att upphöra sin existens alltid tampas med livsginstans kamp att leva
så funkar det liksom .

va det bättre när vi inte va födda ännu ?
det är det ingen som vet .

det vi kan jämföra är det upplevda livet mot döden
så denna fråga är ytterst personlig

nej jag tror inte att icke existens är bättre än livet
för i så fall hade inte livsgnistan varit så stark som den ändå är .

vi har alla odds i mot oss , men ändå lever vi
titta bara ut i rymden , oändlig med sterilt innehåll

nej man måste försöka ta vara på det man ändå blev tilldelad
även om det är mindre värt i bland .
Citera
2019-01-30, 23:48
  #161
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronartskocka
Godkväll.

Ibland slås jag av hur många inslag i mitt vardagliga liv som jag upplever som totalt intetsägande. Många saker jag gör, oavsett om det är arbete, studier eller fritid upplever jag bara som distraktioner fram tills dess att allt tar slut och man ligger i graven. Det mesta jag håller på med och som erbjuds av samhället skänker mig inga nya insikter, får mig inte att utvecklas som människa.

Sociala medier har jag raderat (inte flashback, tack för att ni finns), jag känner inget behov att tala om för andra i bild eller text vad jag äter till middag eller vad jag tycker om den senaste politiska skandalen. Att diskutera tankar fritt och anonymt som på Flashback är dock rätt trevligt.

De flesta jag känner verkar tycka att känslor är något dåligt som man helst ska vara tyst om. Jag finner ett egenvärde i att vara ärlig och har alltid tyckt att nära och kära är några man bör anförtro sig åt. Dock vill många aldrig prata om sådant med mig, då de är för trötta, upptagna eller ger sken av att inte bry sig. Detta leder ju till att mängden människor man kan tänka sig att spendera tid med blir få. Några riktigt nära vänner har man dock, vilket känns tacksamt.

Under årens gång så upplever jag att summan av mina positiva erfarenheter, där jag verkligen njuter av tillvaron, är så pass få att jag ställer mig frågan: är detta allt, blir det inte mer än så? För om inte, varför finns jag då överhuvudtaget? Om denna existens enda mening är en transportsträcka där allting handlar om att konsumera så mycket så möjligt tills det är över, är det inte bättre att inte finnas då?

Jag känner ingen längtan eftet status, pengar eller familj. Det enda jag skulle önska i materiell väg är en stuga i skogen långt bort från andra människor, där jag kunde vakna av fåglarnas sång, betrakta de vilda djuren samt promenera bland växtligheten.

De gånger människorna i min närhet som ska finnas där för mig tar sig tid att lyssna på mina tankar, så är deras respons alltjämt densamma. Att jag inte känner något engagemang i att delta i de samhälleliga aktiveterna är endast för att jag tränar för lite, äter för mycket socker, inte följer lchf, inte är vegan, spelar för mycket datorspel, dricker för lite, dricker för mycket, inte har Facebook, kollar på porr, och så vidare.

När jag försöker förklara att dessa saker inte har något med mina existentiella funderingar att göra så avfärdas det som trams.

Visst njuter jag av att vistas i naturen, klappa en hund eller katt eller varför inte att se en tankeväckande film. Men i slutändan så är ju ändock dessa stunder försvinnande få jämfört med all tid som spenderas på saker som jag inte finner något värde i.

Om ljusglimtarna i ens existens kommer till ett pris som innebär själslig tomhet och känslomässig indifferenes, vore det inte då bättre att aldrig fötts in i denna värld? På så vis hade detta lidande jag upplever aldrig behövt ge sig till känna.

Så till er vars verkligheter är motsatt min egen, hur har ni resonerat kring dessa frågor, vad har fått er att hitta en tillvaro som känns adekvat och givande? Ni som känner samma tomhet som mig, har ni hittat någon väg där det känns befogat att fortsätta leva som vanligt, eller ser ni mest mörker på horisonten som mig?

Wow, precis som du skriver kände jag när jag var yngre. Hade en tuff uppväxt som gradvis blev bättre men under många år tills jag blev 30 eller så hade jag nästan lite dödslängtan eftersom allt kändes så meningslöst. Visst kunde man hitta ngn bra film då och då men det var typ 1,5h nöje sen tillbaka till transportsträckan igen.
En sak som jag i efterhand insåg att jag saknade var kontakten med naturen. När jag var liten var jag mycket ute i skogen, krälade i leran, byggde kojor, rullade i gräset och kröp genom buskarna.. Jag var liksom en del av naturen. Under högstadiet ändrades det och man blev mer en åskådare.. Man såg lerpölen eller gräset eller busken men skulle aldrig få för sig att kräla runt o bli smutsig som man gjorde när man var liten.. Sen blev det mer och mer teknik och bekvämligheter och man kom längre och längre bort från naturen.. Sen fick man bil och behövde inte ens gå när det regnade ute eller när det var kallt.. Man kunde liksom omge sig av en komfort bubbla (varm bil med musik istället för att gå 5km i regn till skolan. Så blev mer och mer avskärmad.

När jag var runt 30 började jag dyka och det fick mig verkligen att må bra igen. Återigen var man mitt inne i naturen med kallt vatten som tryckte mot hela kroppen..fiskar o andra lustiga djur/växter.. Det gjorde mig lite helare igen att återfå kopplingen till naturen.

Sen fick jag barn och då förändrades verkligen livet till det bättre och fick helt ny mening. Idag är jag tom rent av lycklig och hoppas jag får leva länge och träffa barnbarnen i framtiden.

Nu vet jag inte hur gammal du är men man kan förändras och livet kan få ny mening på äldre dar.

Är du som jag var och nästan har lite dödslängtan så bejaka det. Gör sjuka vilda saker. Dör man så dör man och överlever du behöver du inte ångra att du aldrig hoppade fallskärm, vann en fullkontaktsturnering eller vad som nu får ditt adrenalin att flöda.

Det bästa rådet jag kan ge är att du aldrig bad om att bli född och din uppgift är inte att behaga andra (om du inte skaffar barn, dem har man ansvar mot) så fyll ditt liv med saker som gör dig lycklig o skit i andra. Var totalt orädd för dör du så dör du och det är osannolikt att du kommer lida eller vara medveten om att du är död.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback