Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-22, 22:58
  #1
Medlem
Perdites avatar
Vad är det egentligen som går snett då? Det har hänt mig ibland om än inte jätteofta. Är inte texten synkad med klockslag i själva filmen eller vad kan det bero på att texten går för snabbt/långsamt?

Jag kanske postade i fel forumdel? Men jag postade här eftersom att det är med streamingtjänster jag ibland har haft problem.

Värst problem har ju dom illegala streamingtjänsterna, som t.e.x. Popcorntime, men jag har haft samma problem med t.e.x. Cmore och Netflix ibland.

Ska det vara så svårt att synka en text med bilden? VLC har ju t.o.m verktyg för att kunna synka om texten med bilden med hjälp av tidsförskjutning, så då kan jag ju knappast vara ensam om problemet?
Citera
2018-11-22, 23:52
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Felet kan faktiskt vara ljudkretsarna...har ett tvkort kopplat till ljudkort och i början fungerade det jättebra sen gjordes nån operativsystemrelaterad uppdatering och efter det släpar ljudet efter litegrann men bara med tvgrejen, alla andra ljud spelar upp bra.

Poängen är att man ska inte stirra sig blind på vad man tror är fel, ibland kan felet ligga någon annanstans.
Citera
2018-11-23, 18:42
  #3
Medlem
W.Irvings avatar
En förklaring jag sett för när man fått tag på en undertextfil separat från filmen och texten konstant hamnar ur synk med filmen är att bildhastigheten skiljer sig mellan filerna. Undertextfilen är synkad med/hämtad från en källa som inte har samma hastighet som filmen man själv har. 24 mot 29,97 bilder per sekund gör ändå att den kan synka ganska ok i några sekunder, men sedan blir det bara mer och mer fel.

Aldrig listat hur man åtgärdar; antingen kan man väl synka om alla texter enligt nån snygg uträkning ("ge mig en fast punkt och jag ska rubba jorden") eller så övertygar man VLC att köra texten i nån annan hastighet. Men VLCs ljud/undertextkontroller har aldrig funkat bra för mig.
Ergo - jag brukar ge upp.
Citera
2018-11-23, 20:46
  #4
Medlem
Har man separat film och textfil kan man oftast synka om med tex https://www.nikse.dk/subtitleedit/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback