Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 13:15
  #169
Moderator
RostigHinks avatar
Kul tråd att läsa igenom så här fem och ett halvt år senare. Vi kan lätt konstatera att det har hänt en hel del under denna tiden. Man kan konstatera att laddhybriderna inte blev det problem som förutspåddes, snabbladdarna används av rena elbilar. Som jag märkt är det förutspådda problemet med icke laddbara bilar som parkerar på laddplatser särskilt stort heller.

Inte nog med att Tesla släppt på laddning för icke-Teslor, det har poppat upp mängder med snabbladdare inklusive Tesla bara de senaste 2 åren. Så pass att jag kan undvika IONITY som är klart dyrast av alla operatörer. Mestadels aldrig längre än 5-6 mil mellan snabbladdarna i södra halvan. Laddbox hemma och solpaneler vilket gör 90% av mina laddningar. Laddar någon gång i veckan i genomsnitt. På vintern kan jag därför avvakta nätter med billig el för att ladda.

Jag vet att långt ifrån alla har det så väl förspänt och jag kan inte rekommendera elbil om man inte har tillgång till hemmaladdning. Jag vill se en utbyggnad av hyreshusägare och bostadsrättsföreningar här, bidrag finns. Även ägare av parkeringshus och samfälligheter där man hyr plats.

Appträsket finns fortfarande. Det har jag löst genom att skaffa RFID (kort eller tagg) hos de som erbjuder det. Jag har 8 st men inte Elli för IONITY, vägrar sponsra det bolaget. Enkelt att bara plugga in och blippa förutom Tesla där man fortfarande får fippla med en app om man inte kör Tesla. Inga abbonnemang, behövs inte om man inte snabbladdar regelbundet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback