Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-24, 08:57
  #157
Medlem
Citat:
Mycket tråkigt i så fall. Jag förstår varför det införs, men ändå är det ju så mycket trevligare med en tyst bil.

De hade problem i USA att blinda gick rakt ut i gatan framför elbilarna...
Vet inte om problemet funnits i Europa men kan GISSA att orsaken till ljudet är detsamma även här. Alla övergångsställen är inte reglerade med ljus ännu.

Jag tror inte ljudet hörs inne i bilen så om trafiken blir tystare så bör ljudet kunna sänkas i framtiden och ändå höras.
Citera
2019-01-24, 09:28
  #158
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag vet att jag svarar på en gammal post, men jag måste bara säga att jag stör mig på ZOE. Det finns rätt många sådana ute på gatorna och dom har lagt till något artificiellt motorljud så dom låter så irriterande. Finns en del Tesla också ute på gatorna, men man tänker aldrig på dom eftersom dom inte låter något. Måste vara störande att köpa en elbil som skulle kunna vara tyst, men som dom har förstört genom att lägga till ljud som inte behöver vara där.

Det är en fotgängarvarning, en ljudsignal som hörs i hastigheter upp till 30 km/h, sen stängs ljudet automatiskt av.
Inne i bilen kan man knappt höra det.

Vill man inte ha ljudet på kan man lätt stänga av med en knapp på intrumentpanelen.
Citera
2019-01-24, 09:34
  #159
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Mycket tråkigt i så fall. Jag förstår varför det införs, men ändå är det ju så mycket trevligare med en tyst bil.

Finns det då något regelverk på hur de ska låta eller får alla tillverkare göra sitt eget ljud? Jag menar kommer en Tesla för 1 miljon låta exakt lika som en ZOE om båda produceras i år?

Alla får ha sina egna ljud, så länge de godkänds av EU-reglerna.
På ZOE kan man välja 3 olika ljud, men jag stänger alltid av mitt ljud, enda undantaget är om jag ska köra på något ställe där en massa folk går omkring på gatan, som tex vid större torg/gårdsgata etc, då låter jag ljudet vara på.
Citera
2019-01-24, 10:18
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Alla får ha sina egna ljud, så länge de godkänds av EU-reglerna.
På ZOE kan man välja 3 olika ljud, men jag stänger alltid av mitt ljud, enda undantaget är om jag ska köra på något ställe där en massa folk går omkring på gatan, som tex vid större torg/gårdsgata etc, då låter jag ljudet vara på.

Aha så det går att stänga av helt? Märkligt då att jag alltid hör dom där bilarna kör runt i staden. Verkar inte som att folk bryr sig om att stänga av det då.
Citera
2019-01-24, 13:54
  #161
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Aha så det går att stänga av helt? Märkligt då att jag alltid hör dom där bilarna kör runt i staden. Verkar inte som att folk bryr sig om att stänga av det då.

Ja, det sitter en knapp till vänster om ratten, bara att trycka på den så blir bilen helt tyst.
Citera
2020-02-29, 23:22
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, det sitter en knapp till vänster om ratten, bara att trycka på den så blir bilen helt tyst.

Stänger du av ljudet bryter du antagligen mot lagen. EU lagstiftade att elbilar måste ge ifrån sig ett ljud i lägre hastigheter. Det är därför ljudet finns. Det finns ju en tuta om folk står ivägen, så jag förstår inte hur politikerna tänkte, men det gjorde de nog inte.
Citera
2021-04-29, 01:38
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Den offentliga laddinfrastrukturen är allt för dåligt utbyggd.

Situationen förvärras mer och mer i och med att fler laddhybrider kommer ut på vägarna, laddhybrider står för c.a 5% av nybilsförsäljningen, elbilar c.a 1%.

Laddhybriderna blockerar allt som oftast laddstationerna, och för en elbilsbilist kan detta skapa enorma problem, då man som bekant inte köra vidare med tomt batteri..

Jag upplever detta problem dagligen, på gratis laddplatser som tex ikea och liknande ställen är ofta alla laddplatserna upptagna av laddhybrider..

Händer även allt för ofta att betal-laddstationerna också är upptagna, och är man då på långtur och måste ladda för att överhuvudtaget komma vidare så sitter man i rävsaxen så att säga...

Att man har möjlighet att ladda hemma i carporten som jag har, hjälper ju inte när man kör en längre sträcka och måste stanna och ladda, därför blir längre turer alltid ett stressmoment och du kan aldrig veta om du kommer fram i tid!
Än värre för de som bor i lägenhet (vilket är ungenfär halva befolkningen), de har ingenstans att ladda!

Det behöver inte heller vara så att laddstationen är upptagen när du kommer, den kan också vara defekt, vilket inte är allt för ovanligt, - och vad gör du då när du står där med ett nästan tomt batteri?

Ett tredje bekymmer är att man inte kan utnyttja alla laddstationer, det finns nämligen en hel uppsjö av el-leverantörer/företag som tillhandahåller laddstationerna, och man kan inte betala med betal/kreditkort.
Man måste vara registrerad kund hos företaget ha ett abbonnemang hos leverantören för att kunna ladda där..
Naturligtvis är detta helt idiotiskt, att detta inte kan fungera bättre 2018 är en skandal.

Jag har kört 3000 mil med min elbil nu, och jag säger: förbättras inte infrastrukturen radikalt så kommer det inte att bli något med elektromobiliteten heller!
Finns inte en chans att "svensson" accepterar detta, folk har annat att göra än att tramsa runt och leta efter lediga laddstationer, för att sen stå där och ladda en timme eller två i ett öde industriområde mitt i natten.. med otåliga småbarn i baksätet och stressad fru i passagerarsätet..
Lycka till, säger jag bara.

Diskutera.
Vilka åtgärder ser ni som akuta?
Utbyggnaden av laddstationer verkar ha klingat av, varför?
Borde laddhybrider förbjudas att ladda på offentliga laddstationer?

Den har klingat av för vissa nät, som tex. Ionity som jag trodde skulle växa mer. Men det känns som de helt tappat farten så här 2021 (hände inte heller mycket under 2020).

Tesla SuC växer däremot som aldrig förr.

Gällande Sverige så har vi även begynnande projekt hos CK och OKQ8 som känns positiva för framtiden.

Sedan även om det är retligt med laddhybrider (kan förstå dig), så är det inget stort praktiskt problem i det stora hela.

Alla på resa snabbladdar på DC, och där fungerar det inte att ladda hybrider.
Citera
2024-04-04, 12:07
  #164
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
På varje rastplats borde det finnas en laddare, även på sådana små rastplater med bara parkering och toaletter.

Hahah, Swedavia på Bromma flygplats har kanske 2000 parkeringsplatser.
8 st är laddplatser och vanligaste bilen som står där EN VECKA är en laddhydrid som Kia Ceed.

och du hoppas på ladd på en liten rastficka på någon länsväg ?
Citera
2024-04-04, 12:14
  #165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Hahah, Swedavia på Bromma flygplats har kanske 2000 parkeringsplatser.
8 st är laddplatser och vanligaste bilen som står där EN VECKA är en laddhydrid som Kia Ceed.

och du hoppas på ladd på en liten rastficka på någon länsväg ?

Man kan ju också tänka ett varv till. Säg att du hade haft en bensinbil. Skulle du då köra den till botten med en dl kvar i tanken och kräva att det fanns en bensinmack där du parkerar? Troligen inte, så man gör som man alltid gjort, man lämnar bilen med nog laddning eller tank kvar att man sedan kan köra vidare och ladda eller tanka efter behov.
Citera
2024-04-04, 12:19
  #166
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Man kan ju också tänka ett varv till. Säg att du hade haft en bensinbil. Skulle du då köra den till botten med en dl kvar i tanken och kräva att det fanns en bensinmack där du parkerar? Troligen inte, så man gör som man alltid gjort, man lämnar bilen med nog laddning eller tank kvar att man sedan kan köra vidare och ladda eller tanka efter behov.

Jag tycker staten borde satsa stort på att bygga ut bensinstationsnätet. På landsbygden i Norrlands inland kan det ju gå 10-15 mil innan du kan tanka. Oacceptabelt !
Citera
2024-04-04, 12:25
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag tycker staten borde satsa stort på att bygga ut bensinstationsnätet. På landsbygden i Norrlands inland kan det ju gå 10-15 mil innan du kan tanka. Oacceptabelt !

Förstår att det är ironiskt menat, men för at komma tillbaka till verkligheten så finns det idag laddning nära nog där man måste köra. OK att du kanske inte kan köra från en flygplats i norrland dit du ska med 30% batteri, men då ser du till att du inte har så låg laddning när du kommer dit.

Men även med 30% batteri kanske man kommer 10 mil och jag har svårt att se att det inte finns någon möjlighet att ladda på 10 mil även i norrland.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback