Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-22, 18:47
  #1
Medlem
BAB7s avatar
Den offentliga laddinfrastrukturen är allt för dåligt utbyggd.

Situationen förvärras mer och mer i och med att fler laddhybrider kommer ut på vägarna, laddhybrider står för c.a 5% av nybilsförsäljningen, elbilar c.a 1%.

Laddhybriderna blockerar allt som oftast laddstationerna, och för en elbilsbilist kan detta skapa enorma problem, då man som bekant inte köra vidare med tomt batteri..

Jag upplever detta problem dagligen, på gratis laddplatser som tex ikea och liknande ställen är ofta alla laddplatserna upptagna av laddhybrider..

Händer även allt för ofta att betal-laddstationerna också är upptagna, och är man då på långtur och måste ladda för att överhuvudtaget komma vidare så sitter man i rävsaxen så att säga...

Att man har möjlighet att ladda hemma i carporten som jag har, hjälper ju inte när man kör en längre sträcka och måste stanna och ladda, därför blir längre turer alltid ett stressmoment och du kan aldrig veta om du kommer fram i tid!
Än värre för de som bor i lägenhet (vilket är ungenfär halva befolkningen), de har ingenstans att ladda!

Det behöver inte heller vara så att laddstationen är upptagen när du kommer, den kan också vara defekt, vilket inte är allt för ovanligt, - och vad gör du då när du står där med ett nästan tomt batteri?

Ett tredje bekymmer är att man inte kan utnyttja alla laddstationer, det finns nämligen en hel uppsjö av el-leverantörer/företag som tillhandahåller laddstationerna, och man kan inte betala med betal/kreditkort.
Man måste vara registrerad kund hos företaget ha ett abbonnemang hos leverantören för att kunna ladda där..
Naturligtvis är detta helt idiotiskt, att detta inte kan fungera bättre 2018 är en skandal.

Jag har kört 3000 mil med min elbil nu, och jag säger: förbättras inte infrastrukturen radikalt så kommer det inte att bli något med elektromobiliteten heller!
Finns inte en chans att "svensson" accepterar detta, folk har annat att göra än att tramsa runt och leta efter lediga laddstationer, för att sen stå där och ladda en timme eller två i ett öde industriområde mitt i natten.. med otåliga småbarn i baksätet och stressad fru i passagerarsätet..
Lycka till, säger jag bara.

Diskutera.
Vilka åtgärder ser ni som akuta?
Utbyggnaden av laddstationer verkar ha klingat av, varför?
Borde laddhybrider förbjudas att ladda på offentliga laddstationer?
__________________
Senast redigerad av BAB7 2018-11-22 kl. 18:50.
Citera
2018-11-22, 19:03
  #2
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Den offentliga laddinfrastrukturen är allt för dåligt utbyggd.

Situationen förvärras mer och mer i och med att fler laddhybrider kommer ut på vägarna, laddhybrider står för c.a 5% av nybilsförsäljningen, elbilar c.a 1%.

Laddhybriderna blockerar allt som oftast laddstationerna, och för en elbilsbilist kan detta skapa enorma problem, då man som bekant inte köra vidare med tomt batteri..

Jag upplever detta problem dagligen, på gratis laddplatser som tex ikea och liknande ställen är ofta alla laddplatserna upptagna av laddhybrider..

Händer även allt för ofta att betal-laddstationerna också är upptagna, och är man då på långtur och måste ladda för att överhuvudtaget komma vidare så sitter man i rävsaxen så att säga...

Att man har möjlighet att ladda hemma i carporten som jag har, hjälper ju inte när man kör en längre sträcka och måste stanna och ladda, därför blir längre turer alltid ett stressmoment och du kan aldrig veta om du kommer fram i tid!
Än värre för de som bor i lägenhet (vilket är ungenfär halva befolkningen), de har ingenstans att ladda!

Det behöver inte heller vara så att laddstationen är upptagen när du kommer, den kan också vara defekt, vilket inte är allt för ovanligt, - och vad gör du då när du står där med ett nästan tomt batteri?

Ett tredje bekymmer är att man inte kan utnyttja alla laddstationer, det finns nämligen en hel uppsjö av el-leverantörer/företag som tillhandahåller laddstationerna, och man kan inte betala med betal/kreditkort.
Man måste vara registrerad kund hos företaget ha ett abbonnemang hos leverantören för att kunna ladda där..
Naturligtvis är detta helt idiotiskt, att detta inte kan fungera bättre 2018 är en skandal.

Jag har kört 3000 mil med min elbil nu, och jag säger: förbättras inte infrastrukturen radikalt så kommer det inte att bli något med elektromobiliteten heller!
Finns inte en chans att "svensson" accepterar detta, folk har annat att göra än att tramsa runt och leta efter lediga laddstationer, för att sen stå där och ladda en timme eller två i ett öde industriområde mitt i natten.. med otåliga småbarn i baksätet och stressad fru i passagerarsätet..
Lycka till, säger jag bara.

Diskutera.
Vilka åtgärder ser ni som akuta?
Utbyggnaden av laddstationer verkar ha klingat av, varför?
Borde laddhybrider förbjudas att ladda på offentliga laddstationer?

På de köpcenter jag besöker är laddplatserna allt som oftast upptagna av vanliga fosilbilar. En utbyggnad av laddplatser samt att banka in lite folkvett är väl två vägar framåt. Den sistnämda är väl tyvärr det återvändsgata på.
Citera
2018-11-22, 19:33
  #3
Medlem
Jag anser att laddhybrider måste ha samma rättighet att ladda som rena elbilar. Sedan är det som vanligt att regeringen inför miljöbilar, men har inte tänkt igenom vad det innebär. Samma som med etanolbilarna.

Det är väl bra om man kan köra på el inne i staden laddhybrider/elbil. Men om 4 miljoner bilar ska vara elbilar, hur är det då tänkt att infrastrukturen för laddstationerna ska se ut? Vem ska betala för denna infrastruktur? är de vi med vanliga bilar?

Vad gör man när man kör i Norrländska skogarna och det inte finns någonstans att ladda?

Om vi inte kunde värma husen på 70 och 80 talet med el och vi ska lägga ned kärnkraften, var ska vi då ta elen från för att driva alla elbilar? Hur mycket kolkraft är inblandad? Hur miljövidriga är batterierna?

Det är mycket populism och ideologi när det gäller miljöbilar, och det är inte de som kör elbilarna som betalar vad det kostar. Laddhybrider är en vettig balans mellan miljö och realism så låt de få använda stationerna lika mycket som alla andra.
Citera
2018-11-22, 19:45
  #4
Medlem
Äh, klaga inte.
Du visste redan när du köpte elbilen att infrastrukturen var undermålig.

Så är det när man är early adopter.

Se det såhär, många upptagna platser: hög efterfrågan. Det kommer att ge fler laddplatser i framtiden.

Den långsiktiga problematiken rör dock inte laddplatser i sig, utan landets elförsörjning. Och där har vi olika politiska låsningar som gör att det inte går att göra något.
Citera
2018-11-22, 20:25
  #5
Medlem
Infrastrukturen är mycket riktigt usel. Det krävs ett visst mått av entusiasm samt nerver av stål för att köra elbil längre sträckor i dagsläget.

Många skyller dock detta på elbilen i sig vilket såklart är fel. Bilarna är utmärkta.

Ett bra första steg vore att tvinga varje bensinstation att sätta upp ett antal laddare.
Citera
2018-11-22, 20:32
  #6
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Infrastrukturen är mycket riktigt usel. Det krävs ett visst mått av entusiasm samt nerver av stål för att köra elbil längre sträckor i dagsläget.

Många skyller dock detta på elbilen i sig vilket såklart är fel. Bilarna är utmärkta.

Ett bra första steg vore att tvinga varje bensinstation att sätta upp ett antal laddare.

På varje rastplats borde det finnas en laddare, även på sådana små rastplater med bara parkering och toaletter.
Citera
2018-11-22, 21:02
  #7
Medlem
Sooks avatar
Hur långtid tar det att ladda en elbil?
Citera
2018-11-22, 21:15
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banankaka12
Äh, klaga inte.
Du visste redan när du köpte elbilen att infrastrukturen var undermålig.

Så är det när man är early adopter.

Se det såhär, många upptagna platser: hög efterfrågan. Det kommer att ge fler laddplatser i framtiden.

Den långsiktiga problematiken rör dock inte laddplatser i sig, utan landets elförsörjning. Och där har vi olika politiska låsningar som gör att det inte går att göra något.

Klockrent svar på TS fråga!
Infrastrukturen är inte utbyggd än för elbilar, så enkelt är det:
En anekdot från min egen släkt, när farfars far köpte en av de första bensinbilarna i staden:
1) Bensinstationer fanns inte.
2) Tanka kunde man endast göra på apotek (!) -Dvs. köpa bensin på apotek...
3) Fanns förvisso krav på körkort, men körkortsprovet, "körkortsprovet" bestod i att farfars far körde till polisstationen och sa att "jag har köpt en automobil, behöver körkort". Konstaplarna blev impade, och skrev ut ett "handskrivet körkort" omedelbart..

Nåja, för att återkoppla mer till trådens fråga, på farfars fars tid fanns det inte bensinstationer "överallt", lika lite som det i dagsläget finns laddstationer "överallt". Farfars far var ofta hänvisad till apotek för att "tanka", ungefär som att dagens elbilar många gånger blir "hänvisade" till att laddas med förlängningssladden från ett vanligt 240v-vägguttag.. Tror min liknelse är klockren, early adopters har det rätt knepigt..

(Heter det inte "adapters" och inte "adopters" förresten? -Sikt samma..)

De som skaffar "rena" elbilar som enbart funkar på batteri, får väl ha samma problem ett tag som min farfars farfar hade med sin T-Ford och "köpa bensin på apotek"..
Citera
2018-11-22, 21:27
  #9
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Hur långtid tar det att ladda en elbil?


Allt mellan 45 minuter till 24 timmar, allt beroende på vilken bil och vilken laddare som står till förfogande.

Har man ingen egen laddstation där hemma, så tar det väldigt lång tid, upp till 24 timmar.
Har man som jag en egen laddbox med 11 kW laddning, så laddar man fullt mycket snabbare, min Zoe kan jag ladda full 0-100% på c.a 4,5 timme.
En sådan laddbox inkl installation kostar c.a 10.000 kronor.

Men man får vara uppmärksam innan man köper elbil, nya KIA Niro EV kan exempelvis inte ladda snabbt hemma med laddbox, den kan bara ladda max 6,6 kW, vilket gör att det tar nästan 10 timmar att ladda den full även om du har investerat i en egen laddbox.
Den har dock en snbbladdare som kan ladda till 80% på ungefär en timme, men detta kan du bara utnyttja på vissa speciella offentliga laddstationer, du kan aldrig snabbladda hemma tex.

Som mest kan jag ladda min Renault ZOE med 22 kW, detta kan jag göra på en del offentliga laddstationer som finns utplacerade i hela europa, dock kunde det gärna ha varit lite fler av dessa!
När jag laddar med 22 kW så laddar jag fullt på knappt 2 timmar.
Man kan också välja att ladda upp till exempelvis 80%, då får man 15-20 mil på 1,5 timmes laddning ungefär.

Tesla är klart bäst i klassen, dessutom har de ju egna laddstationer, men med ett pris på 1 till 1,6 miljoner kronor är de ointressanta för de flesta.
Och den billigare Tesla model 3 kommer troligtvis att hamna på runt halvmiljonen i pris, räckvidden är på model 3 inte heller så bra som på de dyraste teslorna.
Citera
2018-11-22, 21:41
  #10
Medlem
Trollfeeders avatar
Tvärtom, så kommer dessa laddhybrider bidra till att det byggs infrastruktur. Det behövs bilar som använder infrastrukturen för att det ska finnas incitament att investera i mer sådan.
Citera
2018-11-22, 22:01
  #11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Tvärtom, så kommer dessa laddhybrider bidra till att det byggs infrastruktur. Det behövs bilar som använder infrastrukturen för att det ska finnas incitament att investera i mer sådan.

Laddhybriderna kan gott ladda hemma eller på sin arbetsplats om det går.
De behöver ju egentligen inte ladda, de kan köra vidare på sin bensinmotor.
Att laddhybrider blockerar laddstationer för riktiga elbilar är ett stort bekymmer, har hänt mig flera gånger att jag kommit till en laddstation, och så är den blockerad av en hybridjävel!
Citera
2018-11-22, 22:23
  #12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Laddhybriderna kan gott ladda hemma eller på sin arbetsplats om det går.
De behöver ju egentligen inte ladda, de kan köra vidare på sin bensinmotor.
Att laddhybrider blockerar laddstationer för riktiga elbilar är ett stort bekymmer, har hänt mig flera gånger att jag kommit till en laddstation, och så är den blockerad av en hybridjävel!

Man har en laddhybrid för att köra på el. Har man tid att ladda så laddar man. Infrastrukturen har växtvärk. Den kommer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback