Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-22, 16:34
  #1
Medlem
S-cups avatar
Hej

Jag har ett problem... Om du ger mig hundra jeansmodeller så är det bara en som sitter och känns bra. Det är så illa att jag inte köpt jean på många, många år för att jag avskyr att prova de i butik.

Nu tänkte jag dock ta tjuren i hornen och köpa ett par jeans men innan jag springer ut i blindo tänkte jag fråga er om ni kan knuffa mig lite i rätt riktning.

Det jag söker är:
X- Rymma min stora rumpa. Jag tror min rumpa är det största problemet när jag köper jeans. Den är inte så stor att jag kan ställas ut på cirkus men samtidigt är den större än vad de flesta jeanstillverkare vill att jag ska ha.
X- Inte så tajta men inte heller baggy. Jag kan inte jargongen men jag gissar att det jag söker är regular/comfortable/loose (men bara lite loose)
X- Hög midja. De behöver inte gå ändå upp till den "riktiga" midjan men jag vill kunna sitta på huk utan att halva röven syns.
X- Inte raka ben, de ska smalna av litegrann men samtidigt vill jag gärna behålla blodcirkulationen.
X- De ska vara hela, d.v.s. inte trasiga från fabrik.
Citera
2018-11-22, 17:02
  #2
Medlem
Appelskrutten123s avatar
du kan väl googla ?
Citera
2018-11-22, 17:28
  #3
Medlem
Kille eller tjej?

Kan du inte köra på 2% elastan?

När det gäller jeans fick jag rådet av en bög jag känner som brukar vägleda mig i sådana här frågor att man:

1. Ska skita fullständigt i vilket märke jeansen har och enbart gå efter passform.

2. Alltid köpa jeans som sitter väldigt tight som nya dvs inte för stora.

Sen ska du inte sitta på huk i dina fin-jeans då töja dom ut i onödan och får "knän"
Citera
2018-11-22, 18:50
  #4
Medlem
INTPs avatar
Om du har så pass svårt att hitta en modell som uppfyller alla krav kan det vara värt att överväga lite ändringssömnad. Det är normalt sett enkelt att göra för vida byxben smalare, eller för långa byxben kortare. Det går även ta in midjan så den blir smalare, men ska det bli bra är det ett lite större (och därmed dyrare, om man inte gör det själv) jobb. Men eftersom du brukar ha svårt att få plats med baken kan det vara det du behöver göra, köpa någon storlek större så baken får plats och sedan ta in midjan så den också passar. Fokusera på att byxorna passar över höfterna, högre upp och längre ner går det däremot vanligtvis förminska dom om dom är för stora.
Leta upp någon som gör ändringssömnad i ditt område, och ta ett snack med dom om vad dom kan/vill göra, och vad det kostar.
Citera
2018-11-22, 19:14
  #5
Medlem
Jeans med hög midja är väl fortfarande poppis? Tänker på stretchjeans nu som borde vara bästa valet. Knata in på valfri vanlig klädkedja som HM eller kanske Lindex och prova dig fram? Gina Tricot hade iaf förut jeans med hög midja.
Citera
2018-11-22, 22:24
  #6
Medlem
lakritcs avatar
H&M. Har väldigt svårt att hitta bekväma slim fit jeans på grund av främst rumpan, men H&Ms modeller sitter nästan alltid bra. Har nästan gett upp andra märken/butiker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback