Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-22, 13:22
  #13
Medlem
"Bita ihop" låter inte lika bra som att "bryta ihop" speciellt inte tillsammans med "komma igen". Bita ihop är väl mer att uthärda någonting och hur kommer man igen när man uthärdat något, då var man ju hela tiden på plats.

Är inte uttrycket också relaterat till engelskans "What doesnt kill you makes you stronger"? Svenskans blir väl mer "Det som inte dödar härdar".
Citera
2018-11-22, 13:35
  #14
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Tjena.

Vad jag vet så kommer uttrycket att "bryta ihop och komma igen" ifrån en felsägning ifrån skidåkaren Per Elofsson under OS 2002 när han troligtvis egentligen menade "bita ihop och komma igen" som jag tror är det riktiga uttrycket.

Nu, post-2002, så ser jag uttrycket i användning då och då, t ex:







Frågeställning

Använder dessa människor detta felaktiga uttryck av en ironisk anledning som en pik mot Per Elofsson eller tror de att det är ett korrekt uttryck? Eller är det helt enkelt ett riktigt uttryck?
Kanske bara är ett bra uttryck? Att man kommer vara ledsen/irriterad över det som hänt, älta det ett tag och sedan på't igen.
Citera
2018-11-22, 13:58
  #15
Medlem
RedXs avatar
Elofsson myntade väl uttrycket efter att han klivit av ett av de tidiga loppen i OS då han inte förmådde hönga på superdopade Mühlegg?

Jag ser inget konstigt i uttrycket, det var nog bara en liten ordlek som sedan plockats upp av andra. Det betyder ju typ ”komma igen till nästa tävling” medan uttrycket bita ihop och komma igen skulle vara mer applicerbart när man hamnar i underläge i en specofil tävling, men fortfarande har möjlighet att vända det till seger. Bryta ihop gör man när man förlorat en tävling - och ”komma igen” syftar då på nästa tävling.
Citera
2018-11-22, 14:49
  #16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
"Bita ihop" låter inte lika bra som att "bryta ihop" speciellt inte tillsammans med "komma igen". Bita ihop är väl mer att uthärda någonting och hur kommer man igen när man uthärdat något, då var man ju hela tiden på plats.

Är inte uttrycket också relaterat till engelskans "What doesnt kill you makes you stronger"? Svenskans blir väl mer "Det som inte dödar härdar".

Varför skulle det vara relaterat till det idiotuttrycket?

»Bita ihop« innebär i lika hög grad att uppbringa kraft som att uthärda. En trött löpare på gränsen till kollaps kan bita ihop och slå på en spurt sista 300. Det gör ont och efter mållinjen är det syrgas som gäller.
Citera
2018-11-22, 14:51
  #17
Medlem
Jag idrottar och använder båda uttrycken.

Bryta ihop, gör man efter en dålig tävling där man kommer hem, är ledsen, gråter, äter, sover och kommer sedan igen.

Bita ihop gör man inför en tävling, om man tex har ont, inte är motiverad mm
Citera
2018-11-22, 14:52
  #18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Att bita ihop känns som att det inte skulle behöva komma igen. Utan det räcker med kort och gott ''det är bara att bita ihop". Men just "det är bara att bryta ihop och komma igen", att tillåta sej att för en stund vara bedrövad för att sedan resa sej; känns ju mkt träffande i många situationer.

Så oavsett om elofsson menade det eller ej, så är det ett bra uttryck - fullt logiskt och därav att det anammats som ett svenskt talesätt.

Eller menar du att elofsson myntat uttrycket "bryta ihop", alltså stand alone!

Nej, jag menar inte att Elofsson myntade uttrycket »bryta ihop« fristående. Om han blandade ihop »bita ihop« och »bryta ihop« vet jag inte. Han kanske medvetet skapade kombinationen att »bryta ihop« och att »komma igen«.

Att »bita ihop« kan absolut innebära att komma igen. Se min förklaring ovan om löparen som är på gränsen till att kollapsa, biter ihop och tvingar sig till en kraftansträngande spurt för att efter mål rasa ihop.

Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Bita ihop gör man inför en tävling, om man tex har ont, inte är motiverad mm

Det kan du även göra under tävlingen.
Citera
2018-11-22, 14:58
  #19
Medlem
Jag tycker uttrycket är glasklart. Sen finns det vissa som använder det med en viss "glimt" i ögat, som en klyscha.
Citera
2018-11-22, 19:34
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om han blandade ihop »bita ihop« och »bryta ihop« vet jag inte. Han kanske medvetet skapade kombinationen att »bryta ihop« och att »komma igen«.

.

Jag har en känsla av att det är mellanordet som blev utbytt, att från början var det nåt i stil med:

Bryta ihop MEN komma igen...
Citera
2018-11-27, 09:18
  #21
Medlem
skrudiss avatar
Vad kul, jag har själv inte reflekterat över detta. Många har nog missuppfattat uttrycket och det är underhållande i sig hur själva innebörden förändrats. Bryta ihop, ja det är ju själva motsatsen till att bita ihop. Att man närmast ger upp för att på sikt kunna komma tillbaka och ett annat sätt att ta sig igenom svårigheter. Jämför hur folk rasar över till synes småsaker, hur ofta idrottspersoner hittar saker att skylla på, etc.

Jag antar att Per Elofssons uttalande kom efter Mühlegg? Han har ju lyft fram hur han närmast visste att Mühlegg var dopad, men hängde likväl på honom och tvingades bryta (efter att ha gått in i väggen). Elofsson lade väl till och med av efter detta?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback