Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-22, 10:09
  #1
Medlem
Har ett "vanligt" förvärvsarbete men har diverse sidoprojekt (tjänster) som jag ska börja fakturera från nästa år.
Då lön och förmånsbil i mitt riktiga jobb gör att jag ligger på gränsen till statlig inkomstskatt måste jag fundera på hur jag bäst ska tänka, rent skattetekniskt.

Normalt skattar man väl ca 50% på vinsten i en EF men i och med att jag kommer över statlig så skattar jag ytterligare 20 %, dvs totalt 70%.
I ett AB skattar jag 22% på vinsten och 20% på eventuell utdelning.

Finns det egentligen nåt att tveka på när det gäller vilken bolagsform jag ska satsa på?

Vänligen
Citera
2018-11-22, 11:13
  #2
Medlem
Hegamons avatar
Ekonomisk förening är svårare att avsluta, pappersexercisen alltså för avslut.

Sen är jag skeptiskt till det du nämner om skatt. Jag menar den saken har ingen betydelse om det heter AB eller ekonomisk förening.

Normalt bör du starta ett AB eller enskild firma. Jag vet som sagt inte vad du pysslar med, oftast är AB att föredra utifrån företaget är en egen juridisk person etc. Ja, även seriositeten i ordet AB också.
Citera
2018-11-22, 14:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ekonomisk förening är svårare att avsluta, pappersexercisen alltså för avslut.

Sen är jag skeptiskt till det du nämner om skatt. Jag menar den saken har ingen betydelse om det heter AB eller ekonomisk förening.

Normalt bör du starta ett AB eller enskild firma. Jag vet som sagt inte vad du pysslar med, oftast är AB att föredra utifrån företaget är en egen juridisk person etc. Ja, även seriositeten i ordet AB också.

Varför tror du att EF betyder ekonomisk förening, i det här sammanhanget? :-)

TS, är det OK med din arbetsgivare om du startar ett AB för bisysslor? Det ger dig lägre inkomstskatt än en enskild firma.
Citera
2018-11-22, 15:45
  #4
Medlem
Av din beskrivning utläser jag att det inte kommer röra sig om jättemycket arbete som ska faktureras i ditt AB/EF, tolkar jag dig rätt?

För att slippa allt pappersarbete skulle jag rekommendera Frilans Finans, att fakturera som egenanställd. Då slipper du allt pappersarbete och ansvar.
Citera
2018-11-22, 16:18
  #5
Medlem
Frilans finans ger samma skattenackdelar som EF, fast med ytterligare avgifter...

AB är det bästa alternativt förutsatt att det är OK från AGs håll.
Citera
2018-11-22, 16:55
  #6
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peran711
Har ett "vanligt" förvärvsarbete men har diverse sidoprojekt (tjänster) som jag ska börja fakturera från nästa år.
Då lön och förmånsbil i mitt riktiga jobb gör att jag ligger på gränsen till statlig inkomstskatt måste jag fundera på hur jag bäst ska tänka, rent skattetekniskt.

Normalt skattar man väl ca 50% på vinsten i en EF men i och med att jag kommer över statlig så skattar jag ytterligare 20 %, dvs totalt 70%.
I ett AB skattar jag 22% på vinsten och 20% på eventuell utdelning.

Finns det egentligen nåt att tveka på när det gäller vilken bolagsform jag ska satsa på?

Vänligen

Absolut AB. Då kan du antingen ta ut överskottet som lågbeskattad utdelning (i vart fall till viss del) och/eller låta överskottet ligga kvar i bolaget och investera i ex aktier. I en EF blir skatten alldeles för hög när du ligger nära brytpunkten genom övrig inkomst.
Citera
2018-11-22, 21:52
  #7
Medlem
Tack för alla svar.

Min arbetsgivare är ok med det hela då allt det jag ska göra sker på kvällstid och helger då jag inte jobbar.
Som det verkar så är AB alternativet då skatten är mindre än vid EF.
Blir till att läsa på ännu mer alltså,

Än en gång, tack för vettiga svar.
Citera
2018-11-22, 22:47
  #8
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peran711
Tack för alla svar.

Min arbetsgivare är ok med det hela då allt det jag ska göra sker på kvällstid och helger då jag inte jobbar.
Som det verkar så är AB alternativet då skatten är mindre än vid EF.
Blir till att läsa på ännu mer alltså,

Än en gång, tack för vettiga svar.
Flikar in med en annan stor fördel med AB: Det är MYCKET lättare att hitta vettig information om bla hur du sköter det administrativa (skatter, redovisning, etc).
Citera
2018-11-23, 02:08
  #9
Medlem
joceks avatar
Kolla gärna igen med arbetsgivaren och få hellst skriftligt på att du får starta egen firma, speciellt om det är konkurrerande verksamhet. Många anställningsavtal har en klausul att det är grund till avsked att starta upp egen firma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback