Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-22, 07:12
  #1
Medlem
Jag har tröttnat lite på mitt nuvarande jobb, och har börjat plugga till nätverkstekniker på gymnasienivå. Kommer antagligen att läsa mer för att komplettera med lite mer kunskaper i omkringliggande områden. Men hur kommer man in i IT sektorn med en lägre utbildning inom området?
Citera
2018-11-22, 07:17
  #2
Medlem
Jernmaskens avatar
Kontakta bemanningsföretagen. Tala om vad du kan, lite kortfattat, och vad du tycker att du är bra på. Berätta att du satsar på en eller två certifieringar. Begär en litet lägre ingångslön, 22000kr/mån. Den fixar du sen när du byter jobb.
Citera
2018-11-22, 07:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Kontakta bemanningsföretagen. Tala om vad du kan, lite kortfattat, och vad du tycker att du är bra på. Berätta att du satsar på en eller två certifieringar. Begär en litet lägre ingångslön, 22000kr/mån. Den fixar du sen när du byter jobb.

Är det enda realistiska ingången, via bemanningsföretag? Har haft med dom att göra innan jag påbörjade mitt nuvarande jobb och dom är ett helvete att ha och göra med. Jag funderar på om en kompletterande utbildning i nätverkssäkerhet också skulle gör mig mer attraktiv som arbetssökande överlag eller om det finns mer generell som är bra att kunna visa att man har gått.
__________________
Senast redigerad av Deformity 2018-11-22 kl. 07:21.
Citera
2018-11-22, 07:23
  #4
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deformity
Är det enda realistiska ingången, via bemanningsföretag? Har haft med dom att göra innan jag påbörjade mitt nuvarande jobb och dom är ett helvete att ha och göra med.
Det är mitt förslag i alla fall. Dom har massor av jobb liggandes och jagar folk inom support hela tiden. Svälj stoltheten. Det viktigaste är att du får första jobbet, sen är det lugna gatan. Man får jobb om man har jobb, brukar man säga.
Citera
2018-11-22, 08:36
  #5
Medlem
Om du skaffade dig en universitetsexamen, typ systemvetenskap, så skulle det inte vara några större problem att få jobb.

Sedan får man välja att satsa på ett område, ofta blir det vad du råkar hamna i, eller söker dig till, när du kommer in på arbetsmarknaden.

Utvecklarroller:
- Web frontend (Javascript, J-query, Angular, CSS)
- Web backend (C# / Java / Python / Node.js)
- Systemutveckling ( C# / Java i 80% av fallen. Bra att kunna eventsourcing. SOA).
- Data (SQL och No-SQL, men mest SQL. MDX, OLAP)
- Appar (IOS + Swift eller Android + Java).

Administratörsroller:
- Sysadmin
- IT support
- DBA

Ledarroller:
- Scrum master (du kan enkelt bli certad för detta)
- Product Owner (Prioritera i Jira)
- Technical lead (kräver erfarenhet)
- CTO
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback