Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-21, 22:39
  #1
Medlem
"En 8,5 m lång stålbalk faller från 12,5 meters höjd. Under hela fallet är balken horisontell och orienterad i öst - västlig riktning.

Det jordmagnetiska fältet är på denna plats 48 μT med en inklinationen på 61 grader. Vilken är den maximala inducerade spänningen i balken under fallet?"

Ledaren måste röra sig vertikalt mot magnetfältet vilket innebär cos 61 x 48 = 23,3 x 10^-9

Generatorformeln ger, e = V x B x L

B= 23,3 mikro T, L = 8,5 m



Hastigheten saknas och jag kan inte komma på hur jag ska ta reda på det. Jag har sträckan den faller, kanske jag ska räkna ut dess arbete?

Jag skulle gärna vilja få en liten knuff på traven för vad jag kanske missat eller borde titta igenom.
Citera
2018-11-21, 23:01
  #2
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gralb
"En 8,5 m lång stålbalk faller från 12,5 meters höjd. Under hela fallet är balken horisontell och orienterad i öst - västlig riktning.

Det jordmagnetiska fältet är på denna plats 48 μT med en inklinationen på 61 grader. Vilken är den maximala inducerade spänningen i balken under fallet?"

Ledaren måste röra sig vertikalt mot magnetfältet vilket innebär cos 61 x 48 = 23,3 x 10^-9

Generatorformeln ger, e = V x B x L

B= 23,3 mikro T, L = 8,5 m

Hastigheten saknas och jag kan inte komma på hur jag ska ta reda på det. Jag har sträckan den faller, kanske jag ska räkna ut dess arbete?

Jag skulle gärna vilja få en liten knuff på traven för vad jag kanske missat eller borde titta igenom.

Om luftmotståndet anses försumbart kan du använda energilagen, E_2 = E_1:

½ mv² = mgh, där h är fallhöjden

=> v² = 2gh.
Citera
2018-11-21, 23:52
  #3
Medlem
Yes! Jag tänkte att energiformerna hade ett samband. Men jag hade glömt bort det mesta och visste inte hur jag skulle avlägsna massan.

Det här är nog exakt vad jag letade efter. Tack Nail!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback