Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-11-22, 19:34
  #25
Medlem
Någon som tröttnat och släppt ut ormen i skogen?
Djur på rymmen brukar ju anmälas som saknade om de inte är illegala eller utslängda

Cool upplevelse barnen måste ha haft, synd att ingen trodde på dem
Citera
2018-11-22, 20:06
  #26
Medlem
Qjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Är sjukt dålig på ormar men borde den inte frysa ihjäl?
Har exakt samma tanke, ormarna är ju inte gjorda för dehär klimatet antar jag. Känns ju spontat som att alla pälsfria djur har gått för halvlek.
Citera
2018-11-22, 20:16
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kipp
Hade gärna läst källan. Intressant.

T.o.m. på wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/2013_N..._python_attack
Citera
2018-11-23, 01:41
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hur farlig är en sådan om den över huvudtaget är farlig?

Tja, det beror väl på situationen; men David Attenborough ger i Zoo Quest for a Dragon en livfull beskrivning av sin egen fångst av en pyton i ungefär motsvarande storlek. I ungdomligt överdåd lyckades han förvisso; men den fras jag fäster mig vid är "efter en halvtimmas överläggning lyckades jag övertyga praktiskt taget alla byborna att de icke ville ta del i detta"!
__________________
Senast redigerad av Nakkvarr 2018-11-23 kl. 01:46.
Citera
2018-11-23, 03:20
  #29
Medlem
Ruger89s avatar
De befinner sig ju mitt i djungeln så klart det finns ormar.


Näe det tycker jag skulle förbjudas och förhindras. Farliga djur har inget i bostadsområden att göra. Det gäller hundar med.
Citera
2018-11-23, 05:40
  #30
Medlem
Europes avatar
Har det framkommit om den har en ägare som är villig att ta tillbaka den? I regel brukar större reptiler som hittas utomhus i Sverige vara husdjur som folk har gjort sig av med när de tyckte att de började bli stora, jobbiga och dyra. Konstigt nog, då det är helt väntat att de blir det. Inte sällan handlar det om vattensköldpaddor, då folk köper sådana till ungarna med tanken att de är lätta att sköta, för att sedan inse att de rätt snabbt blir stora och lätt kan bita av ungarnas fingrar. Dock lär det vara mer ovanligt att folk köper en orm till sina ungar med tanken att den är lättskött, så jag tänkte att det kanske finns ett litet hopp om att ormen bara har lyckats rymma.

Vi borde införa något slags körkort för att det ska vara tillåtet att äga husdjur. Speciellt när det gäller djur som folk av någon anledning tror att deras barn skulle lätt kunna ta ansvar för och som därför inte sällan vanvårdas, som t.ex. sköldpaddor, kaniner o.s.v.
Citera
2018-11-23, 05:43
  #31
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Är sjukt dålig på ormar men borde den inte frysa ihjäl?

Jag vet inte hur det ser ut för nämnda ormart. Jag vet att en del vattensköldpaddor faktiskt kan överleva vintern i Sverige, men däremot är det för kallt för att de ska föröka sig (ibland släpps de ut av djurägare som inte längre pallar att ta hand om dem i sådana mängder att de faktiskt skulle kunna tänkas föröka sig om de kunde det).

Hur som helst lär det vara ett stressigt klimat för dem, oavsett om de dör eller lyckas överleva.
Citera
2018-11-24, 01:10
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Har det framkommit om den har en ägare som är villig att ta tillbaka den? I regel brukar större reptiler som hittas utomhus i Sverige vara husdjur som folk har gjort sig av med när de tyckte att de började bli stora, jobbiga och dyra. Konstigt nog, då det är helt väntat att de blir det. Inte sällan handlar det om vattensköldpaddor, då folk köper sådana till ungarna med tanken att de är lätta att sköta, för att sedan inse att de rätt snabbt blir stora och lätt kan bita av ungarnas fingrar. Dock lär det vara mer ovanligt att folk köper en orm till sina ungar med tanken att den är lättskött, så jag tänkte att det kanske finns ett litet hopp om att ormen bara har lyckats rymma.

Vi borde införa något slags körkort för att det ska vara tillåtet att äga husdjur. Speciellt när det gäller djur som folk av någon anledning tror att deras barn skulle lätt kunna ta ansvar för och som därför inte sällan vanvårdas, som t.ex. sköldpaddor, kaniner o.s.v.

Läste i en liknande tråd so jag misstänker handlar om samma orm att ormen hade lyckats rymma under en städning och att den nu är inhämtat. Det händer inte allt för sällan så det kan nog stämma.

Ja folk köper ju "djurklappar" till sina barn, vilket kan vara det dummaste någonsin. Som du säger kan det tyckas vara urgulligt med en liten sköldpadda som får plats i handen ena dagen, men rätt vad det är så kan den bita av ett finger och plötsligt är det inte lika kul...

Som jag skrev tidigare så är det ingen frisk som vill köpa en gammal sköldpadda av någon, så enklast är ju så klart att skicka ut stackaren. Blir så jävla förbannad bara jag tänker på det...
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback