Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-05-14, 16:37
  #25
Moderator
v50s avatar
Den här förändringen är nu genomförd så vid det nu aktuella EU-valet kan man välja valsedel fritt från insyn för andra vilket många säkert uppskattar.
Citera
2019-05-14, 20:17
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Nog lika bra att det inte införs, tror nästan det hade gjort det jobbigare.

Valbåsen där man ska kunna tas hade tömts på misshagliga alternativs röstsedlar, och då hade personen behövt gå ut och fråga efter. Det hade nog blivit ännu jobbigare.

Kan väl bara stå en kontrollant som kontrollerar att alla valsedlar finns kvar efter varje ny person har varit där inne. Denna kontroll bör ta 10-20 sekunder max, och om någon bunt plötsligt är borta så vet man vilken idiot det är som har saboterat, utan att oskyldiga drabbas.
Citera
2019-05-15, 07:54
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Kan väl bara stå en kontrollant som kontrollerar att alla valsedlar finns kvar efter varje ny person har varit där inne. Denna kontroll bör ta 10-20 sekunder max, och om någon bunt plötsligt är borta så vet man vilken idiot det är som har saboterat, utan att oskyldiga drabbas.

Och helt plötsligt så har du en ny person som kan glömma lika lätt som de som lägger fram därute.

Personen kommer såklart att lägga dit om någon påpekar, men.. då är vi tillbaka till att det är ännu jobbigare att gå och fråga.
När de ligger där ute i rummet så räcker det med att en vågar att fråga för att alla ska få istället för att en person måste fråga själv.
Citera
2019-05-15, 23:36
  #28
Medlem
Enydrions avatar
Jag vet inte hur det såg ut bakom skärmen (som var ny för i år) med valsedlar, då jag hade med SD kuvertet med valsedlar i handen när jag gick till vallokalen (SD är enda parti som delat ut valsedlar i brevlådan här i trakten), så det var nog inte så svårt för tanten som delade ut kuverten att förstå vilket parti jag skulle rösta på... jag såg till att sidan med SD trycket var vänt utåt.

Men jag förstår att skärmen behövdes för de som tänkte rösta på sjuklövern, och då särskilt S,V,Mp, L och C Jag skulle skämmas ögonen ur mig om nån märket att jag röstade på de skitpariterna...
Citera
2019-05-16, 20:18
  #29
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Kan väl bara stå en kontrollant som kontrollerar att alla valsedlar finns kvar efter varje ny person har varit där inne. Denna kontroll bör ta 10-20 sekunder max, och om någon bunt plötsligt är borta så vet man vilken idiot det är som har saboterat, utan att oskyldiga drabbas.
Ja, det är förstås möjligt. Men problemet med det här och generellt med det nya systemet med skärmar för valsedlarna, är att det ställer högre krav på valförrättarna och ger dem merarbete, vilket inte är lyckat på alla sätt. T.ex. kan det kräva en till valförrättare i varje vallokal som ska avlönas av skattebetalarna.

Tidigare var det ju ordnat så att valförrättarna kunde ha uppsikt över ordningen bland valsedlarna i stället oavsett var de befann sig i lokalen och även om de satt och tog emot röster, vilket var mer effektivt. Nackdelen är förstås att många tog den här valförrättarnas uppsikt över valsedlarna som intäkt för att dessa övervakade vilket parti den röstande röstade på. Men i de flesta fall är valförrättaren helt ointresserad av vilka partier som väljs, då det ändå lätt kan döljas, och har viktigare saker att hålla reda på i vallokalen.
Citera
2019-05-17, 09:25
  #30
Medlem
Måste säga att jag blev fascinerad över hur öppet det är kring valsedlar numera. När jag röstade i riksdagsvalet gjorde jag det i en något mindre ort, i förtid varpå jag var i regel ensam i lokalen (förutom kontrollanterna som glatt kunde stirra ut mig). Inte för att jag är den som bryr mig, men ändå.

Nu röstade jag i EU-valet och detta på Centralstationen i Stockholm. Fullt med folk, helt öppet, personal satt precis bakom ryggen på mig när jag stod där vid valsedlarna, och de som sedan skulle motta min röst hade dessutom full uppsyn över mig när jag plockade valsedlar. Jag kan tänka mig att det påverkar människor som känner att deras åsikt kan vara "kontroversiell".
Samtidigt fascinerande urval av valsedlar för partier vars enda fråga är urträde ur EU, AFS, Piratpartiet, MED o.s.v.
Citera
2019-05-19, 00:15
  #31
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Måste säga att jag blev fascinerad över hur öppet det är kring valsedlar numera. När jag röstade i riksdagsvalet gjorde jag det i en något mindre ort, i förtid varpå jag var i regel ensam i lokalen (förutom kontrollanterna som glatt kunde stirra ut mig). Inte för att jag är den som bryr mig, men ändå.

Nu röstade jag i EU-valet och detta på Centralstationen i Stockholm. Fullt med folk, helt öppet, personal satt precis bakom ryggen på mig när jag stod där vid valsedlarna, och de som sedan skulle motta min röst hade dessutom full uppsyn över mig när jag plockade valsedlar. Jag kan tänka mig att det påverkar människor som känner att deras åsikt kan vara "kontroversiell".
Samtidigt fascinerande urval av valsedlar för partier vars enda fråga är urträde ur EU, AFS, Piratpartiet, MED o.s.v.
Vallokalen är inte Apoteket. Det finns inte mirakelmedicin mot paranoja där (dessutom har ju judarna förgiftat alla piller mot paranoja i vilket fall).

Traditionellt tar den svenske väljaren en av varje valsedel. Om man lider av extrem social fobi så kan man ta med sig sitt partis valsedel i fickan. Eller ta en blank valsedel och skriva partinamnet och personröstkandidaten på den. Man kan också ombudsrösta med fullmakt, fast det kanske inte hjälper de som tror att judarna styr allting i världen, inklusive ens bäste vän som ju teoretiskt skulle kunna förfalska namnunderteckningar och legitimation.

Tänk om någon såg att du tog en blank valsedel! Ojojoj, nu är du körd, judarna kommer att förstöra resten av ditt liv. Rösta istället på sossarna för säkerhets skull!
Citera
2019-05-19, 00:32
  #32
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Ja, det är förstås möjligt. Men problemet med det här och generellt med det nya systemet med skärmar för valsedlarna, är att det ställer högre krav på valförrättarna och ger dem merarbete, vilket inte är lyckat på alla sätt. T.ex. kan det kräva en till valförrättare i varje vallokal som ska avlönas av skattebetalarna.
Hehe, nä, det blir inte fler valförrättare per vallokal. Och lönerna till valförrättarna uppgår till nånting i stil med 20 kronor per väljare. Inte mer än bussbiljetten för att ta sig till vallokalen.

Du kanske är en sån där som skär ut en tiondel av varje frimärke, och sen pusslar ihop de bitarna till ett elfte frimärke per tio stycken köpta. De karaktärerna är mer psykologiska än ekonomiska.


Citat:
Tidigare var det ju ordnat så att valförrättarna kunde ha uppsikt över ordningen bland valsedlarna i stället oavsett var de befann sig i lokalen och även om de satt och tog emot röster, vilket var mer effektivt. Nackdelen är förstås att många tog den här valförrättarnas uppsikt över valsedlarna som intäkt för att dessa övervakade vilket parti den röstande röstade på. Men i de flesta fall är valförrättaren helt ointresserad av vilka partier som väljs, då det ändå lätt kan döljas, och har viktigare saker att hålla reda på i vallokalen.
Jag har varit röstmottagare flera gånger. Och jag har intensivt övervakat vem som tagit vilken valsedel. När jag stått där och snokat över axeln och har sett någon ta en valsedel för ett misstänkt parti, alltså något annat än sossarnas, då har jag sen följt vederbörande tills denne prickat av sig i vallängden. Sen har jag rapporterat vederbörande till mina överjudar, de som styr allting. De är väldigt intresserade av att veta en av sju miljoner svenska väljare har plockat en papperslapp från ett bord.
Citera
2019-05-20, 10:13
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Vallokalen är inte Apoteket. Det finns inte mirakelmedicin mot paranoja där (dessutom har ju judarna förgiftat alla piller mot paranoja i vilket fall).

Traditionellt tar den svenske väljaren en av varje valsedel. Om man lider av extrem social fobi så kan man ta med sig sitt partis valsedel i fickan. Eller ta en blank valsedel och skriva partinamnet och personröstkandidaten på den. Man kan också ombudsrösta med fullmakt, fast det kanske inte hjälper de som tror att judarna styr allting i världen, inklusive ens bäste vän som ju teoretiskt skulle kunna förfalska namnunderteckningar och legitimation.

Tänk om någon såg att du tog en blank valsedel! Ojojoj, nu är du körd, judarna kommer att förstöra resten av ditt liv. Rösta istället på sossarna för säkerhets skull!

Alltid kul med trollande!
Klart det finns potentiella risker med att det sitter folk och ser precis vad du tänker rösta. Det finns människor (alltså inte jag själv, eftersom att jag tydligt gick fram och tog en valsedel för det parti jag bestämt mig för att rösta på) som tycker det är extremt jobbigt att under några som helst omständigheter uppvisa vad man röstar på. Samtidigt finns det absolut en större risk för röstfusk om valarbetaren som hanterar din röst vet vad du röstar på. Alla är vi mer eller mindre politiskt styrda.

Ovanstående gäller dock inte mig själv. Och jag är dessutom judevänlig, så inte heller där fick du rätt. Men jag ger dig en poäng, det är faktiskt ganska kul med konspirationer på Flashback från folk som tror att judarna styr precis allt!
Citera
2019-05-20, 12:14
  #34
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Alltid kul med trollande!
Klart det finns potentiella risker med att det sitter folk och ser precis vad du tänker rösta.
Hämta valsedel på annat sätt och ta med dig den. Eller ta en valsedel av varje, som man traditionellt gjort i Sverige. Eller skriv på en blank. Eller rösta via ombud om du lider av social fobi. Problemet finns inte.

Enda anledningen till varför du argumenterar om det här, om du nu verkligen inte har psykiska problem med paranoja, kan bara vara att du vill att staten dikterar vilka partier som man ska kunna rösta på genom att lista dem på en enda valsedel. Det skulle bara krävas 100 000 namnunderskrifter för ett nytt parti att kvala in på listan över tillåtna partier, lika många som krävs för att ta initiativ till folkomröstning i Schweiz, så kan vi kopiera det föredömet också, grattis!

Att övervaka 7 000 000 väljare i 6 000 vallokaler, och basera det på vem som tog vilken valsedel från ett bord, identifiera vederbörande och notera det. Det är inget annat än vansinnigt att föreställa sig att det går till så. Det förnekar det verkliga problemet med svensk demokrati, att väljarna totalt skiter i sitt samhälle och aktivt håller sig själva helt oinformerade. Svenskarna vet inte vad demokrati är för någonting. De bara önskedrömmer om att staten plötsligt ska göra så att allting blir bra, ungefär som vädret. fattar inte, eller förnekar, att de själva är rikets högsta beslutsfattare.
Citera
2019-05-20, 13:19
  #35
Medlem
Valghandlingen i Sverige og i Senegal ligner hinanden.

Arrh.. er det ikke en uretfærdig sammenligning.

Jo nu er der en skærm om stemmesedlerne i Sverige så valgsabotører kan fjerne eller bytte stemmesedler.

Jo skærmen som skjuler vælgeren er mindre i Sverige.

Jo identifikationen af vælgeren i Sverige er dårligere (ingen fingeraftryk fra vælgeren):

https://m.youtube.com/watch?v=fJHWbnt0yDI
Citera
2019-05-26, 11:54
  #36
Medlem
KometenKommers avatar
Noterade idag i min vallokal att man först fick gå till ett stort rum för att hämta valsedel och sen skulle man gå tillbaka och tvärs över rummet med sin valsedel och vänta tills nästa rum där man röstade blev ledigt. Samtidigt passerade man ingången där alla stod och väntade. Noterade även att valskärmarna hade blivit mindre och att det i stor utsträckning var sura sossekärringar som var funktionärer.

Samma idiotsystem som förut och kändes inte speciellt mycket anonymare.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback