Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-21, 19:30
  #13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Teater...A4sternorrland

"Teater Västernorrland, som sedan 2008 ingår i Scenkonst Västernorrland, startade 1972 som så kallad regionteater med placering i Härnösand. Scenkonst Västernorrland, som teatern ingår i, ägs av Sundsvalls kommun och Region Västernorrland."

Tänkte väl det. Tack!
Citera
2018-11-22, 03:35
  #14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Så har det varit i alla tider. Gammalt och nytt möts, gamla myter används och utvecklas, stöps om, smädas, förvanskas till oigenkännlighet...otaliga exempel på detta finns i litteraturen.

Jo, men Pelle Svanslös, Maja Gräddnos, Elake Måns och de andra är ju inte mytiska gestalter, utan känd skapare. Gösta Knutsson har bara varit död i 45 år, och mig veterligen gäller 70 år efter en författares död, innan man får börja ändra i hans verk, ge ut parodier och liknande. Det är möjligt att de efterlevande kan ge sin tillåtelse, men jag undrar om de har gjort det i det här fallet?
Citera
2018-11-22, 15:07
  #15
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men Pelle Svanslös, Maja Gräddnos, Elake Måns och de andra är ju inte mytiska gestalter, utan känd skapare.
David Lagercrantz gjorde ju Millennium 4...
Citat:
Gösta Knutsson har bara varit död i 45 år, och mig veterligen gäller 70 år efter en författares död, innan man får börja ändra i hans verk, ge ut parodier och liknande. Det är möjligt att de efterlevande kan ge sin tillåtelse, men jag undrar om de har gjort det i det här fallet?
Ingen aning, men det är förmodligen bara en tidsfråga innan Emil i Lönneberga blir transa.
Citera
2018-11-22, 15:46
  #16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
David Lagercrantz gjorde ju Millennium 4...
Ingen aning, men det är förmodligen bara en tidsfråga innan Emil i Lönneberga blir transa.

Jag vet, men då gav samboänkan/medförfattaren sin tillåtelse.

...och Alfred och Emils pappa har ihop det bakom ryggen på Emils mamma och pigan! Det här är inte så overkligt som man önskar att det vore; det finns redan dagis och skolor som har sorterat bort Astrid Lindgrens böcker, för att de anses vara för heteronormativa samt ge en för inskränkt bild av svenskhet..!
Citera
2018-11-30, 12:26
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Ta det lugnt. Redan Tintomara i Drottningens Juvelsmycke, av Carl Jonas "Love is just around the corner" Almqvist var en androgyn sagofigur. Greppet har gamla anor i den svenska kulturen - inget att förfasa sig över

Jo fast i det aktuella fallet görs det enbart med politiska och aktivistiska motiv. Rätt smutsigt med andra ord.
Citera
2018-11-30, 16:52
  #18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Jo fast i det aktuella fallet görs det enbart med politiska och aktivistiska motiv. Rätt smutsigt med andra ord.

Ja, och i detta fall har man ju dessutom STULIT en karaktär som skapats av en nutida författare, och gjort om den till något som författaren med största sannolikhet inte hade velat kännas vid. Jag tror som sagt att det till och med är olagligt - 70 år efter författarens död gäller, för att även eventuella barn till honom/henne ska vara avlidna och slippa bli kränkta.
Citera
2018-11-30, 18:17
  #19
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Jo fast i det aktuella fallet görs det enbart med politiska och aktivistiska motiv. Rätt smutsigt med andra ord.

Äh, låt oss vänta med att bli kränkta tills vi ser resultatet. Jag kan tänka mig att det blir ganska humoristiskt. Att den elake figuren är queer är väl inte så PK heller?
Citera
2018-12-01, 22:06
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Äh, låt oss vänta med att bli kränkta tills vi ser resultatet. Jag kan tänka mig att det blir ganska humoristiskt. Att den elake figuren är queer är väl inte så PK heller?

Nja det spelar inte så stor roll faktiskt, det är inte innehållet som är det viktiga utan den aktivistiska inställningen de har till att genomföra projektet. Det handlar om att flytta fram sina positioner.
Citera
2018-12-01, 22:15
  #21
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Nja det spelar inte så stor roll faktiskt, det är inte innehållet som är det viktiga utan den aktivistiska inställningen de har till att genomföra projektet. Det handlar om att flytta fram sina positioner.

Vilka positioner? Vad är du rädd för? Att den androgyna glam-rocken ska komma tillbaka?
Citera
2019-07-30, 13:28
  #22
Medlem
Ördögs avatar
Kom gärna och snacka även i denna tråd!

(FB) Pelle Svanslös fyller 80 år - delge minnen av och diskutera Pelle & Gösta Knutsson
Citera
2019-07-30, 13:34
  #23
Medlem
MartinStLouiss avatar
Vansinnet tar aldrig slut, det är sjukt vilken stor makt o inflytande dessa personer har fått de senaste åren.
Citera
2019-07-30, 14:40
  #24
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
När det gällde Lejonkungen så kritiserades väl Disney för att de framställt Scar som "en bitter gammal bög" och även Kapten Krok i Peter Pan och Ursula i Den lilla sjöjungfrun har sagts vara queer-skurkar. Märkligt om en svensk teater nu plockar upp samma tema.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback