Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-21, 17:04
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
https://sverigesradio.se/avsnitt/1187090

När teater Västernorrland sätter upp musikalen Pelle Svanlös för barn från 6 års ålder spelas elake Måns av Sofia Södergård som även har alter egot dragkingen Carl Cunt. Hon vill göra en mer androgyn machokatt och hitta hans sårbarhet. Är detta en bra idé?
Citera
2018-11-21, 17:15
  #2
Medlem
Merwinnas avatar
Ja, vad ska man säga? "Är ingenting heligt längre?" skulle jag vilja säga, men det känns som en utsliten fras... "Teater Västernorrland" - jag antar att den är skattefinansierad på något sätt, till råga på eländet..?
Citera
2018-11-21, 18:21
  #3
Medlem
TheJackets avatar
Och såhär kommer det fortsätta.
Citera
2018-11-21, 18:27
  #4
Medlem
Kpt.Svartskalles avatar
Det är nu hjärntvättnignen börjar. Att "normalisera" ett obotligt beteende. Nu växer även pojkar upp i Sverige som androgyna bögar.
Även i naturen finns det polarisering, maskulint och feminint.

Jävla satanister.
Citera
2018-11-21, 18:35
  #5
Medlem
PingPongGlasss avatar
Härligt med lite välbehövliga korsdrag i de tidigare så instängda och unkna kultur rummen. Det är klart kattjävlarna ska anpassas till den rådande tidsandan.

Inget om Bill och Bull? Borde inte de tu kunna byta snopp med varandra, för att sedan adoptera några tvestjärtade möss från Mykonos?

Fräscht!
Citera
2018-11-21, 18:36
  #6
Medlem
Slottsherres avatar
Ta det lugnt. Redan Tintomara i Drottningens Juvelsmycke, av Carl Jonas "Love is just around the corner" Almqvist var en androgyn sagofigur. Greppet har gamla anor i den svenska kulturen - inget att förfasa sig över
Citera
2018-11-21, 18:42
  #7
Medlem
Pentagenaristens avatar
Det är alltså skurken som är queer. Intressant. Tänkte dom på det?
Citera
2018-11-21, 18:44
  #8
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Ta det lugnt. Redan Tintomara i Drottningens Juvelsmycke, av Carl Jonas "Love is just around the corner" Almqvist var en androgyn sagofigur. Greppet har gamla anor i den svenska kulturen - inget att förfasa sig över

Nu vet jag inte om du skojar eller menar allvar. Men hur eller hur, så är det stor skillnad mellan att en författare själv skapar en androgyn karaktär - och att någon utomstående stjäl en karaktär från en författares produktion, och gör om den till något som författaren aldrig hade kunnat föreställa sig...
Citera
2018-11-21, 18:59
  #9
Medlem
Knullkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, vad ska man säga? "Är ingenting heligt längre?" skulle jag vilja säga, men det känns som en utsliten fras... "Teater Västernorrland" - jag antar att den är skattefinansierad på något sätt, till råga på eländet..?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Teater...A4sternorrland

"Teater Västernorrland, som sedan 2008 ingår i Scenkonst Västernorrland, startade 1972 som så kallad regionteater med placering i Härnösand. Scenkonst Västernorrland, som teatern ingår i, ägs av Sundsvalls kommun och Region Västernorrland."
Citera
2018-11-21, 19:08
  #10
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Har absolut inget emot om kulturen ”utmanar” ur ett politiskt eller konstnärligt perspektiv. Det är en av dess roller.

Men det får inte gå på rutin.
Och här är det frågan om att mer eller mindre slå in öppna dörrar och inhösta meningsfrändernas och elitens applåder.
I det här fallet tycker jag inte att man utmanar på nåt sätt då det snarare är norm, och rent utav inne att man ska vara positiv till queer.
Citera
2018-11-21, 19:13
  #11
Medlem
Vad förvånad Pelle Svanslös ska bli då Maja Gräddnos visar sig vara en transa.
Citera
2018-11-21, 19:19
  #12
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu vet jag inte om du skojar eller menar allvar. Men hur eller hur, så är det stor skillnad mellan att en författare själv skapar en androgyn karaktär - och att någon utomstående stjäl en karaktär från en författares produktion, och gör om den till något som författaren aldrig hade kunnat föreställa sig...
Så har det varit i alla tider. Gammalt och nytt möts, gamla myter används och utvecklas, stöps om, smädas, förvanskas till oigenkännlighet...otaliga exempel på detta finns i litteraturen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback