• 1
  • 2
2018-11-22, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Jag frågar inte efter vad för gryta jag skall göra. Utan vad som gör en gryta till en gryta.

Ingenting som skall bli en sopa, utan den härliga gryta. Inte åt sås hållet. Utan en gryta, hur gör man en gryta helt enkelt?

Jag har fått svar som grädde och tomatpuré, men det gör väl inte så att det blir en gryta?

Den hår tråden works in so many ways / endless lolz possibilities. Konstnärligt hållbar.

Läst vad jag skrivit? Redan svarat utförligt men lets copypasta wikipedia my nigga:

En gryta är en maträtt med varierande innehåll. Benämningen avser mer tillagningssättet än ingredienserna.

En gryta består av fasta ingredienser som kött, fisk, fågel och/eller grönsaker och vätska i form av vanligtvis buljong eller vatten. De fasta ingrediensera delas i mindre bitar och kokas i vätskan tillsammans med kryddor tills allt är genomkokt.

Grytan serveras vanligen med potatis eller ris, men kan även serveras på egen hand.

Grytan brukar få namn efter huvudingrediensen, som till exempel "kycklinggryta".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gryta_%28matr%C3%A4tt%29

Gryta är ett kokkärl för matlagning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gryta_...B6ksredskap%29
Senast redigerad av snuttis 2018-11-22 kl. 12:11.
Citera
2018-11-29, 02:32
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Beror på vilken sorts gryta du har tänkt göra. Saker som grädde och tomatpure passar inte i alla grytor. Men det är inte nödvändigtvis enstaka ingredienser som gör något till en soppa.

Som jag skrev tidigare: Det som gör det till en gryta är oftast att det är mindre vattenmängd (jämfört med soppa), fler 'fasta' ingredienser och större bitar (än en soppa). En soppa är ju tunnare och mer flytande.

Skillnaden mellan sås och gryta är ju oftast ännu större. Men kortfattat sagt, en gryta är en hel maträtt medan en sås oftast är ett tillbehör till mer fasta maträtter (och såsen är mer slät/flytande än vad en gryta är tänkt att vara). Så svårt att göra en gryta som blir åt såshållet. Beroende på typ av gryta, så kan du exempelvis minska vattenmängden och passa på att göra en redning till grytan. Det kan göra att det blir mer en gryta snarare än en soppa.

Alla soppor är inte släta, och mer som en dryck. Se exempelvis på Minestronesoppan, som inte är såpass slät utan fortfarande har kvar sina bitar av ingredienserna.

Absokut och jag tror där man kan börja att dra gränsen. Storleken och din uppfattning av vad du äter skiljer det från en soppa och en gryta. Bitarna ska utgöra mer ett komplement än att själva buljongen är ett komplement till grytbitarna för att det ska vara en soppa.

Så drar iaf jag gränsen. Så en ramen är egentligen en nudel gryta. Fast de säger nuddle-soup. Enligt min hårddragna linje.
Citera
2018-11-29, 15:56
Medlem
En gryta har vatten och kött alternativt köttiga grönsaker för att tjocka till vattnet.
Citera
2018-11-29, 15:59
Medlem
Pojkekorvs avatar
Kött som man kokar i en gryta innehåller bindväv (kollagen) som bryts ner till gelatin vilket bidrar till en naturlig redning.
Citera
2018-11-30, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Kött som man kokar i en gryta innehåller bindväv (kollagen) som bryts ner till gelatin vilket bidrar till en naturlig redning.
Jaaa....Aha!!!...Hmm!!!
Nu när du säger det så blir det ju någon form av färg av köttet.
Citera
2018-11-30, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taxi43
En gryta har vatten och kött alternativt köttiga grönsaker för att tjocka till vattnet.
Köttiga grönsaker för att hålla vattnet tjock!?

Helt perfekt, det är just det som jag egentligen undrar efter. Hur man helt enkelt kan få vattnet bli tjockare/gryta. Tack!

Men....Man MÅSTE alltså ha kött för att få till det där med vattnet?
Citera
2018-11-30, 23:17
Medlem
frozenbeachs avatar
En gryta är när folk slänger i allt möjligt i den , bla grönskar å kött för det vill alla ha, sen en slask med vatten å låter skuten koka x timmar å äter det med potatis troligtvis, jävla grismat
Citera
2018-12-01, 08:03
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
? Vatten och vetemjöl?

Låter mer som bröd?

Gryta baseras på att sakta sammanföra bitar av saker som med tid och finess utgör en helhet. En gryta ska ha en röd tråd, bestå av hela bitar som i rätt tid komponeras att bli färdiga tillsammans. En gryta kan koka lätt i början för att sen sänka värmen och sakta låta puttra i timmar. Putta i saker eftersom (olika tider).

Olika mängd vatten beroende på vad du har i grytan. Vatten kan även tillsättas eftersom för önskad balans. Buljong, grädde eller havregrädde/soyagrädde, olja, vin, sötma, syra, kryddor.

Vissa smaker vill du sakta låta ingjutas, andra tillsätter du senare/sist. Som tex färska örter.

Tips på innehåll i vegetariska "grytor" :

Purjolök, morot, spenat, linser, lök, kikärtor, potatis, blomkål, broccoli, kokosfett, tomater, rotfrukter, chili, russin, nötter, persilja, selleri,

Personligen gillar jag inte vitlök men d brukar fölk ösa i.

Hmmmm. En ansenlig mängd vatten+buljong, sen det som tar längst tid (rotfrukter/potatis/baljväxter), efter det kokat halva tiden > i m det du inte vill koka sönder för mycket. Sen buljong igen, sen smaka av sen grädde sen vin? smaka av Salt? Peppar? mer vatten?! Tabasco? folk experimenterar med allt möjligt? Finns såna äckliga grytfonder (urk) honung citronjuice? Kokosflarn, Saffran? Chili? Ingefära för värme.

EDIT: Inget tack för tipset. Men varsegod.

Det du baserar grytan på är det som bestämmer vilka kompisar som ska i. Det resterande ska "stötta"/"utveckla"/"förstärka"/"balansera".

Färger i grytor baseras på dess innehåll som tex rödbetor, men även saker som gurkmeja, saffran, tomatpure.

Bäst är att göra det enkelt för sig. Börja enkelt med grytbaser som skivade morötter, potatis, selleri, blomkål etc.

Köttgrytor är klassiska och enklare att förhålla sig till. Vegetariska = utrymme för mer experimenterande.

Ris passar utmärkt till grytor.

Även en hemgjord chutney.
Vilken köttfri gryta ska puttra i flera timmar? Ja, så länge man inte slänger i hel kålrot el. dylikt, men då bör man nog nyktra till.

Ja gryta ska nog inte ha vetemjöl heller, bra mat kokar o blir tjockt utan tillsätta stärkelse.
Citera
2018-12-02, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Vilken köttfri gryta ska puttra i flera timmar? Ja, så länge man inte slänger i hel kålrot el. dylikt, men då bör man nog nyktra till.

Ja gryta ska nog inte ha vetemjöl heller, bra mat kokar o blir tjockt utan tillsätta stärkelse.

Flera timmar va att ta i.
Citera
2018-12-02, 20:13
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Flera timmar va att ta i.
Ja, det var ju det. I övrigt ett välformulerat inlägg, finns inte mycket att fylla på med. Mer än att kanske avhandla receptet "gubbgryta", som jag fått intrycket av ska vara sådär all världens väg - avvägd i smakerna. Med russin, syra, persikor(?), svamp m.m.

Edit: Intressant, hittar inget om nämnda recept på nätet, sett det i en sån där samlings-kokbok som givits ut dock.
Citera
2018-12-11, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Hej!

Jag vill inte ha kött i min gryta och vill ha en ordentlig gryta. Ingen sopp liknade form utan en god härlig gryta.

Är det vatten och vetemjölet som gör den till just gryta?

Tack på förhand!

Både svensk husmanskost och det franska nya köket andvänder sig av två olika varianter. Den ena är Espagnole som är en mörk redning. Man bryner mjölet i smöret och på det sättet för en mörk redning (Espagnole). Den andra varianten är Veloute vilket är den ljusa redningen där man ej bryner smöret och mjölet så det får färg.
I dagens kök använder många maizena, men som skolad både i Sverige och Frankriken använder jag dom gamla recepten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in