Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-10, 21:39
  #13
Medlem
Youthinkimsaxons avatar
Börja ät kalorifattig mat.

Byt ut en del av portionerna mot enkla sallader typ kålsallad. Lassa på med ugnsstekt broccoli

Dra 30 min cardio hemma varje kväll också, eller ut och löp en runda bara.
Citera
2019-01-11, 17:30
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banankaka12
Jag äter relativt nyttig mat för det mesta, ändå går jag upp i vikt.

Exempelvis äter jag nu mera enbart en frukt på morgonen när jag kommer till jobbet, sallad till lunch 4 av 5 dagar, något mellanmål (också frukt) och oftast så är inte middagen direkt usel heller. I kväll åt jag t.ex brociligratäng.

Dricker aldrig läsk, och mc donken har jag inte besökt på minst ett halvår. Pizza har jag inte heller ätit på över 6 månader.

Jag har problem med att jag inte har lust eller ork att föra kalorilogg, samtidigt så blir det uppenbart att jag helt enkelt äter för stora mängder mat.

Vad kan man göra för att komma runt det här problemet? Finns det några enkla trick för att få ned kalorimängden utan att behöva sitta och räkna på allt?
Ät mer protein till att börja med!
Det mättar mer samt så går det åt betydligt mer energi att bearbeta det än kolhydrater och fet.
Ganska säker på att det är runt 30% för protein och 3% för fett.
Så kaloriinnehållet är missvisande för mat med hög andel protein då man ej mig veterligen räknar bort energin som går åt för bearbetningen.
Protein är också viktigt att få i sig när man går ner i vikt.
Det enda man inte ska minska på är protein mängden vid en viktnedgång utan minska på annat såvida man inte äter väldigt mycket protein redan då kan man även där successivt minska.

Ät på en mindre talrik som en assiett.
Ta bara 1 portion!
Sov tillräckligt!
Sover du dåligt så blir kroppen mer benägen att kompensera bristen av sömn med ökat sug för mat.
Stressa mindre!
Drick ett glas eller två med vatten innan du ska äta för att ”fylla” upp magen.
Ät långsamt så att magen hinner känna av mättnaden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback