Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-28, 22:02
  #13
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massatassa
Hej all! Jag är totalt villrådig. Även fast jag kommer höra olika åsikter nu (som ex. Sitt stil i båten, hur lång sparhorizont har du, om jag vore du skulle jag lägga pengarna på bankkonto, jorden går under osv) så ställer jag frågan.

Ser att mina fonder gått ned rejält, det verkar så för dom allra flesta då börsen gått skitdåligt senaste tiden. Min sparhorizont är väl 10 år, kanske mer. Det jag ser är att mina fonder gått från vinst 8-12% ned till minus ca 1% ca. Lägg därefter till avgifter som också äter upp. Har inte jättedyra fonder men dom ligger väl runt 0,50% i avgift.

Jag undrar som många andra om denna resan fortsätter nedåt konstant nu. Med tanke på hur börsen gått senaste åren, dvs uppåt kan man helt sonika vifta bort chansen att den kommer gå bra 2 år till? Jag vet att kraftiga nedgångar som ras etc är omöjliga att förespå.

Som det känns nu så förlorar jag mer på att ha pengarna på börsen än på ett bankkonto.

Använd en strategi av något slag, någon som inte gör dig nervös av att backa -10-15% förslagsvis. Den typiska FB-portföljen, en drös index i olika världsdelar, backar historiskt betydligt mer än så.

Du kan börja med att spana in strategitråden här på Flashback.
Citera
2018-11-29, 22:26
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handels12kurre
Borde man investera i boozt nu? Vad känner ni? Har dock redan HM aktier och det går skit, haha! Väntar bara tills utdelningen kommer nästa år, sen säljer jag det. Detaljhandeln är ju en dålig investering för tillfället, är ingen bransch att satsa i just nu eller?

Tjänar boozt bra med pengar? Ökar omsättningen? Är värderingen rimlig?

Theres your answer..
Citera
2018-11-29, 22:31
  #15
Medlem
Själv tar jag det lugnt, säljer inget nu men köper inte mer heller. Köpte lite nobina nyligen, hyfsad värdering och bör inte påverkas av lågkonjunktur tänkte jag.

Ingen aning om när det vänder upp så därför ingen idé att gå ur, resonerar jag. Det enda man vet är att en vacker dag går det upp igen.
Då vill man ha cash att köpa för(eller ha köpt redan helst).
Citera
2018-12-10, 19:09
  #16
Medlem
Mooomintrollets avatar
Chocksiffrorna!!

Idag står börsen på rekordbotten, om man ser över 2 år och cirka 30 månaders tid. Vad är era funderingar kring det? Gör ni som jag, går all in och köper ordentligt nu? För har vi nått bottnen så kommer det bara att gå uppåt! https://www.avanza.se/index/om-index...x-stockholm-30
Citera
2018-12-11, 00:22
  #17
Medlem
Två och ett halvt år är inte så länge om man betänker att vi haft uppgång i 10 år nu.
Citera
2018-12-11, 00:25
  #18
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooomintrollet
Chocksiffrorna!!

Idag står börsen på rekordbotten, om man ser över 2 år och cirka 30 månaders tid. Vad är era funderingar kring det? Gör ni som jag, går all in och köper ordentligt nu? För har vi nått bottnen så kommer det bara att gå uppåt! https://www.avanza.se/index/om-index...x-stockholm-30

Ja, om vi har nått botten ja.

Ganska lite makrodata pekar dock på det så om det är på väg utför skulle jag gissa på att botten ännu inte har nåtts. Detta åtminstone om man tittar på historisk data. Det finns däremot skäl att spekulera kring att vi har gått in i en ny makroekonomisk fas där t ex inte de gamla cyklerna på 6-7 år längre gäller utan där vi istället oftare ser korrigeringar.

Om du zoomar ut så att du ser mer data kommer du att se att allt knappast varit guld och gröna skogar sedan år 2009. Vi har rentav två tydliga toppar och korrigeringar. De nuvarande nedgångarna kan vara en repris eller inte.

Oavsett är det lite knepigt att proklamera att botten är nådd. Vilken data har du som pekar på något sådant?
Citera
2018-12-11, 00:31
  #19
Medlem
Mooomintrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, om vi har nått botten ja.

Ganska lite makrodata pekar dock på det så om det är på väg utför skulle jag gissa på att botten ännu inte har nåtts. Detta åtminstone om man tittar på historisk data. Det finns däremot skäl att spekulera kring att vi har gått in i en ny makroekonomisk fas där t ex inte de gamla cyklerna på 6-7 år längre gäller utan där vi istället oftare ser korrigeringar.

Om du zoomar ut så att du ser mer data kommer du att se att allt knappast varit guld och gröna skogar sedan år 2009. Vi har rentav två tydliga toppar och korrigeringar. De nuvarande nedgångarna kan vara en repris eller inte.

Oavsett är det lite knepigt att proklamera att botten är nådd. Vilken data har du som pekar på något sådant?

2 år och cirka 3 månaders data. Är inte det tillräckligt? Det är massor av data.
Citera
2018-12-11, 00:40
  #20
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooomintrollet
2 år och cirka 3 månaders data. Är inte det tillräckligt? Det är massor av data.

Nej, ur ett bredare perspektiv är 2 år och 3 månader väldigt lite data.
Det har som sagt inte varit en 100% "bull run" sedan slutet av år 2008.
Citera
2018-12-12, 09:55
  #21
Medlem
Citat:
Det jag ser är att mina fonder gått från vinst 8-12% ned till minus ca 1% ca.
Lägg därefter till avgifter som också äter upp. Har inte jättedyra fonder men dom ligger väl runt 0,50% i avgift.
Nej det läggs inte till någon avgift, det är inbakat i fondkursen.
Årsavgiften dras med en 365-del varje dygn, så det ser man aldrig.
Men den finns där ändå.

Citat:
Idag står börsen på rekordbotten, om man ser över 2 år och cirka 30 månaders tid. Vad är era funderingar kring det? Gör ni som jag, går all in och köper ordentligt nu? För har vi nått bottnen så kommer det bara att gå uppåt!
Gissar på köpläge nu. Tror att börsen går upp under våren 2019.
Anledningen är att de flesta svenska aktier ger rätt bra utdelningar då
__________________
Senast redigerad av bosseriks 2018-12-12 kl. 10:02.
Citera
2018-12-12, 12:57
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Anledningen är att de flesta svenska aktier ger rätt bra utdelningar då

Och du tror inte att utdelningarna redan är inprisade i kursen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback