Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-20, 21:03
  #1
Avstängd
Mitch-Moons avatar
Vad händer om jag bombarderar deras söktjänst i några dagar, med ord och fraser om företeelser och tingestar som dom är intresserade av och faktiskt ägnar sig åt?
Det behöver inte nödvändigtvis röra sig om terrorrelaterade sökningar.
__________________
Senast redigerad av Mitch-Moon 2018-11-20 kl. 21:06.
Citera
2018-11-20, 21:07
  #2
Medlem
Får ja fråga dig varför denna intresse? Som svar så är det svårt att veta innan man har ägnat all sin tid och energi på att få reda på hur de agerar mot sådana handlingar..
Citera
2018-11-20, 21:11
  #3
Medlem
Män i svarta kostymer och solbrillor knackar på dörren inom några dagar, givetvis.
Citera
2018-11-20, 21:12
  #4
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitch-Moon
Vad händer om jag bombarderar deras söktjänst i några dagar, med ord och fraser om företeelser och tingestar som dom är intresserade av och faktiskt ägnar sig åt?
Det behöver inte nödvändigtvis röra sig om terrorrelaterade sökningar.

Vissa saker måste man pröva för att veta. Men om du sätter igång, och sitter på laptop eller mobil så skulle jag tejpa över kameran om jag vore du.
Citera
2018-11-20, 21:13
  #5
Medlem
Mia-Rovys avatar
Förmodligen samma sak som du hade velat göra antar jag.

Kollat upp vem du är, och kommit ihåg det, varit lite mer intressant för framtiden. Och är du för jobbig så blir det väl en anmälan.

De lär vara ganska vana vid sådant, så det blir nog snarare ett rutinärende, ett standardformulär för registrering i databasen för watchlistan över folk som är jobbiga.

Skulle nästan till och med våga gissa på att hela processen är automatiserad, kanske först efter att en anmälan är genererad som en människa ens slänger ett öga åt ditt håll, då mest av etiska skäl som det behöver vara en människa som trycker på skicka-knappen
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-11-20 kl. 21:23.
Citera
2018-11-20, 21:22
  #6
Avstängd
Mitch-Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexanderness1
Får ja fråga dig varför denna intresse? Som svar så är det svårt att veta innan man har ägnat all sin tid och energi på att få reda på hur de agerar mot sådana handlingar..
Jag tänker inte ägna all min tid åt det och det är heller inte något intresse.
Citera
2018-11-20, 21:27
  #7
Avstängd
Mitch-Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Förmodligen samma sak som du hade velat göra antar jag.
Jag struntar nog i om cia söker på arbetslöshetstermer på min hemsida.
Men du kanske menade nåt annat än vad du skrev.
Citera
2018-11-20, 21:28
  #8
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitch-Moon
Jag struntar nog i om cia söker på arbetslöshetstermer på min hemsida.
Men jag antar att du menade nåt annat än vad du frågade?
Ja. Jag menade vad du hade gjort i deras situation.
Citera
2018-11-20, 21:32
  #9
Avstängd
Mitch-Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Ja. Jag menade vad du hade gjort i deras situation.
Fortsatt peta mig i naveln troligtvis, jag har svårt att se vad cia kan ha för intresse av min arbetslöshet och sjukdom.
Citera
2018-11-20, 21:35
  #10
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitch-Moon
Fortsatt peta mig i naveln troligtvis, jag har svårt att se vad cia kan ha för intresse av min arbetslöshet och sjukdom.
Visst petar de sig nog i naveln. Men självfallet registreras det också i största mån möjliga. Allt annat hade varit oansvarigt.

Att de tar reda på vem du är, din historik, registrerar det och gör en anmälan behöver inte nödvändigtvis betyda att de bryr sig eller att någon ens slutade peta sig i naveln.

De har bra programvara för sådant. Så varför inte? Bara för att detta sker så behöver det inte betyda att det sitter en mänsklig utredare snabbnummer till presidenten och har panik över situationen.

Och varför skulle en människa ens vara anställd för att övervaka förfrågningarna? Det är ju busenkelt att automatisera, varenda hyfsad server gör detta. Varenda hyfsad server loggar IP. Varenda hyfsad server gör en enkel IP-trace.

När jag vaknar varje morgon så kan jag få en lista över alla attackförsök, vilket land (oftast från Ryssland och Kina), operatör och IP det gjordes ifrån. Givetvis har nödvändiga säkerhetsåtgärder tagits, och givetvis har jag stängt av notifikationerna för det (för alla standardattacker). Jag petar mig i naveln när det händer. Men givetvis loggas det, och jag spårar i den mån jag har möjlighet. Jag behöver inte röra ett finger, så why the fuck not? Det är bara någon sekunds beräkningskraft och ett par byte på hårddisken.

CIA och NSA går förmodligen ett steg längre. Inte för att de nödvändigtvis bryr sig så mycket, men för att de kan. Det hade jag såklart med gjort om jag hade kunnat.


Och utöver deras juridiska förmåga att få ut information från andra parter;
Alla de där skitavancerade teknikerna som de sitter på. Det är ingen människa som sitter och knackar på ett tangentbord varje gång som på 90-talsfilmerna. Människan har såklart istället fått i uppgift att skriva ett program som gör det. Det krävs alltså sällan särskilt stora resurser för att genomföra avancerade attacker.

Inte för att de lär använda den metoden jätteofta i såna här lägen, men deras förmåga är rimligtvis ganska hög på den här fronten.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-11-20 kl. 21:57.
Citera
2018-11-20, 21:37
  #11
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitch-Moon
Fortsatt peta mig i naveln troligtvis, jag har svårt att se vad cia kan ha för intresse av min arbetslöshet och sjukdom.

Men lite nyfiken hade du nog blivit om någon annan person hade börjat kolla upp dig, om och om igen, i sociala medier, t ex. ifall Facebook skulle ha en funktion som visar vem som cyberstalkar dig där dagligen? Den personen hade nog rönt ditt intresse lite mer än ditt navelludd.
Citera
2018-11-20, 22:02
  #12
Avstängd
Mitch-Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Men lite nyfiken hade du nog blivit om någon annan person hade börjat kolla upp dig, om och om igen, i sociala medier, t ex. ifall Facebook skulle ha en funktion som visar vem som cyberstalkar dig där dagligen? Den personen hade nog rönt ditt intresse lite mer än ditt navelludd.
Tveksamt, jag är avtrubbad och emotionellt likstel inför extrem och ovälkommen närgångenhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback