Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-20, 19:31
  #1
Medlem
Arbetarbroders avatar
Jaha.. så nu har det hänt igen! Terror - för så kallas i de relativt få nyheter om attacken än så länge.

En radikaliserad kille från Isis attackerat en polis med kniv och huggit han i nacken, vid Grand Place i Belgien som är på UNESCO lista och känd plats i Belgiens huvudstad.

”Man shot after stabbing police officer in the neck in Brussels”
Citat:
A police officer was stabbed in the neck in the centre of Brussels on Tuesday morning by a man who was reported as having shouted “Allahu Akbar” before launching his attack.

The knifeman, 33, was shot three times by another officer outside a police station close to Brussels’ world famous Grand Place, a Unesco world heritage site, at 5.30am local time on Tuesday morning.
https://www.telegraph.co.uk/news/201...neck-brussels/

Förutom att kalla han ”knifeman 33” så har det i belgisk press kommit fram att han heter ”Issam T”
En fucking jävla sandneger alltså!!! Så jävla typiskt!
33-åring ska ha skjutits och rapporteras död.

Kolla ni artikeln i Telegraph och framsidan på SiTE iNTEL senaste Novermber rapport så är det väldigt likt:
https://ent.siteintelgroup.com/Weekl...7-13-2018.html

• Kan Isis ha inspirerats av börja använda kniv istället? Dåd i Melbourne 10 November där Isis via Amaq tog på sig dådet var också kniv.
Melbourne stabbing attack was ‘terrorism incident’, police say, as Islamic State claims it

• Tror ni de blir mera knivattacker? • Har man övergett truck attacks? • Vad man vill de egentligen? (Bara döda antar jag men..) • Varför Bryssel? • Hur ska vi stoppa dem?
Citera
2018-11-20, 19:39
  #2
Medlem
Arbetarbroders avatar
Engelska Euronews har en kortare inslag om det: https://youtu.be/Ei__mMMwm_s
Få rapporter annars. Dådet inträffade trots allt i morse.
Citera
2018-11-20, 19:49
  #3
Avstängd
Morgonpigg terrorist. Slår till när resten av staden ligger och sover.

05:30 känns inte riktigt som den bästa tiden för ett terrordåd.
Citera
2018-11-20, 23:54
  #4
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Morgonpigg terrorist. Slår till när resten av staden ligger och sover.

05:30 känns inte riktigt som den bästa tiden för ett terrordåd.
Ja, tänkte med på det.
Annorlunda beteende från ISIS. Fortfarande väljs strategiska, välkända och centrala platser, men från mer dramatisk form som deras Terror Trucks som de nu slutat med, till mer... som fulla finnar som ska bråka med kniven i tid och otid.

Kollar man mediabevakningen så blir den också extremt annorlunda.
Citera
2018-11-21, 00:13
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Ja, tänkte med på det.
Annorlunda beteende från ISIS. Fortfarande väljs strategiska, välkända och centrala platser, men från mer dramatisk form som deras Terror Trucks som de nu slutat med, till mer... som fulla finnar som ska bråka med kniven i tid och otid.

Kollar man mediabevakningen så blir den också extremt annorlunda.

Jag tvivlar på att det är särskilt välplanerat. Snubben ville väl bara provocera fram sin egen martyrdöd genom att attackera en tungt beväpnad polisman. Han visste att de skulle skjuta för att döda.

Men jag kan ju ha fel också. Tidpunkten känns dock märkligare än någonting annat. Det är ju helt dött ute vid den tiden på dagen. Om han hade haft för avsikt att döda civila så kunde han inte valt en mycket sämre tidpunkt.
Citera
2018-11-21, 00:32
  #6
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Jag tvivlar på att det är särskilt välplanerat. Snubben ville väl bara provocera fram sin egen martyrdöd genom att attackera en tungt beväpnad polisman. Han visste att de skulle skjuta för att döda.

Men jag kan ju ha fel också. Tidpunkten känns dock märkligare än någonting annat. Det är ju helt dött ute vid den tiden på dagen. Om han hade haft för avsikt att döda civila så kunde han inte valt en mycket sämre tidpunkt.

Han ska ha gått in på polisstationen tror jag, bara sett två nyhetssändningar och de var lite motstridiga men tror Euronews i inlägg ovan säger så.
Vilket också är en taktik för Isis då de tidigare endast attackerat civila tidigare. Melbourne och Bryssel skiljer sig åt på många sätt från hur Isis vanligen agerar.

Han ska alltså ha riktat in sig på stabba just polis, ej civila.
(Om jag nu då inte missuppfattat detta.)
Citera
2018-11-21, 00:50
  #7
Medlem
Arbetarbroders avatar
Oj..jag missuppfattad nog händelseförloppet. Tror jag, för säker på att jag läst att polisen överlevde.

Rörigt.
Men 2 poliser attackerades med kniv, och sköts sedan med sina egna vapen!
Betydlig mer dramatiskt alltså, ABC har även dådet på film!
Attacker shot after stabbing policeman in Brussels

Reuters: Policeman stabbed in Brussels, motive unclear

Macron ska ha varit i staden, nämner flera medier som möjlig koppling.
Hur de går ihop med döda två poliser förstår jag inte.
Citera
2018-11-21, 00:59
  #8
Medlem
Arbetarbroders avatar
Telegraph artikeln i trådstarten ger ett annat intryck om kollar den. Så detta var lite dålig rapportering.
Även den artikel avslutas dock med:
Mr Macron said that the “worst thing” would be to equate the Paris bombers with the people of Molenbeek”


Eftersom alla tidningar åtminstone är tydliga med Macrons besök i Bryssel så sätter jag min bästa pungkula på att denna koppling kommer att göras under utredningens gång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback