Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-20, 16:03
  #1
Medlem
Har startat ett AB som jag fakturerar via from Okt 2018 men tänker inte ta ut lön under detta år 2018.

1. Hur gör ni med semestertillägg på månadslönen som ni tar ut. Eller tar ni 12 månadslöner/år och skippar semestertillägg?
2. Direktpension. Hur räknar jag på den. Kan jag sätta den i övriga kostnader som avdragsgill eller betalas den från sista raden "Kvar i bolaget"? Tänkte lägga undan minst 5000kr/mån.

Räknar på att jag fakturerar 100.000 exkl.moms/månad. Tar ut en lön på 35000/mån.

Tänker jag rätt med denna uträkning?

Omsättning/intäkter 1 100 000
Företagsförsäkring 10 000
Direktpension ?
Dator/Telefon, abb 15 000
Verktyg, kläder 5 000
Bil, leasing 48 000
Milersättning 61 050

Kostnader: 139 050
Resultat 960 950
Lön 35 000
Årslön 420 000
Arbetsgivaravgifter 31,42% 131 964
Kommunalskatt 34% 142 800
Totalt inkl lön, arb,avg och skatt 694 764
Vinst 266 186
Bolagsskatt 22% 58 561
Kvar i bolaget 207 625
Citera
2018-11-20, 16:30
  #2
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skidoosummit800
Har startat ett AB som jag fakturerar via from Okt 2018 men tänker inte ta ut lön under detta år 2018.

1. Hur gör ni med semestertillägg på månadslönen som ni tar ut. Eller tar ni 12 månadslöner/år och skippar semestertillägg?
2. Direktpension. Hur räknar jag på den. Kan jag sätta den i övriga kostnader som avdragsgill eller betalas den från sista raden "Kvar i bolaget"? Tänkte lägga undan minst 5000kr/mån.

Räknar på att jag fakturerar 100.000 exkl.moms/månad. Tar ut en lön på 35000/mån.

Tänker jag rätt med denna uträkning?

Omsättning/intäkter 1 100 000
Företagsförsäkring 10 000
Direktpension ?
Dator/Telefon, abb 15 000
Verktyg, kläder 5 000
Bil, leasing 48 000
Milersättning 61 050

Kostnader: 139 050
Resultat 960 950
Lön 35 000
Årslön 420 000
Arbetsgivaravgifter 31,42% 131 964
Kommunalskatt 34% 142 800
Totalt inkl lön, arb,avg och skatt 694 764
Vinst 266 186
Bolagsskatt 22% 58 561
Kvar i bolaget 207 625
Vad gör du för något? Jag pyntar ca 30K per år för min ansvarsförsäkring då jag är rådgivande konsult. Du bör ha nån form av sjukförsäkring också.
Citera
2018-11-20, 17:39
  #3
Medlem
Sätt in vinsten i periodiseringsfond och se till att spara pengar till den framtida skatten. Betala inte någon bolagsskatt de första 3-5 åren. Semestertillägget är pensionsgrundande men småpengar strunta i den, jobba istället på semestern som alla riktiga småföretagare Lägg in leasingkostnaden som ett avdrag på lönen då blir den pensions- och sjukpenninggrundande. Skaffa en avbrottsförsäkring och säkra ev. upp med en arbetslöshetsförsäkring. Om du inte tar ut lön så får du heller ingen sjuklön/A-kassa om du blir skadad/arbetslös.

Direktpension. Förr var det avdragsgillt och så fick man inkomstskatta när man tog ut pensionen, vet inte hur det fungerar numera, hör med en försäkringsmäklare.
__________________
Senast redigerad av Evilius 2018-11-20 kl. 17:42.
Citera
2018-11-20, 21:43
  #4
Medlem
Du ska inte ta med kommunalskatten som personalkostnad. Den dras ju från din lön på 35 000 kr. Således borde vinsten före skatt bli 408 986 kr.

1. Jag tar inte ut semestertillägg. Tar upp till brytgränsen varje månad.
2. Så här bokför du direktpension: https://forum.vismaspcs.se/visma_spc...tjanstepension. Den är inte avdragsgill.
__________________
Senast redigerad av Carl_X 2018-11-20 kl. 21:46.
Citera
2018-11-20, 22:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Sätt in vinsten i periodiseringsfond och se till att spara pengar till den framtida skatten. Betala inte någon bolagsskatt de första 3-5 åren. Semestertillägget är pensionsgrundande men småpengar strunta i den, jobba istället på semestern som alla riktiga småföretagare Lägg in leasingkostnaden som ett avdrag på lönen då blir den pensions- och sjukpenninggrundande. Skaffa en avbrottsförsäkring och säkra ev. upp med en arbetslöshetsförsäkring. Om du inte tar ut lön så får du heller ingen sjuklön/A-kassa om du blir skadad/arbetslös.

Direktpension. Förr var det avdragsgillt och så fick man inkomstskatta när man tog ut pensionen, vet inte hur det fungerar numera, hör med en försäkringsmäklare.
Leasingkostnad som avdrag på lön? Varför det? Tänker du på förmånsvärde möjligen, framgår inte att bilen är en förmånsbil.
Citera
2018-11-23, 17:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Vad gör du för något? Jag pyntar ca 30K per år för min ansvarsförsäkring då jag är rådgivande konsult. Du bör ha nån form av sjukförsäkring också.

Jag har ansvarsförsäkring och personförsäkring via IF. Jobbar som teknisk konsult inom bygg och anläggning.

Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Sätt in vinsten i periodiseringsfond och se till att spara pengar till den framtida skatten. Betala inte någon bolagsskatt de första 3-5 åren. Semestertillägget är pensionsgrundande men småpengar strunta i den, jobba istället på semestern som alla riktiga småföretagare Lägg in leasingkostnaden som ett avdrag på lönen då blir den pensions- och sjukpenninggrundande. Skaffa en avbrottsförsäkring och säkra ev. upp med en arbetslöshetsförsäkring. Om du inte tar ut lön så får du heller ingen sjuklön/A-kassa om du blir skadad/arbetslös.

Direktpension. Förr var det avdragsgillt och så fick man inkomstskatta när man tog ut pensionen, vet inte hur det fungerar numera, hör med en försäkringsmäklare.

Tack. Struntar i semestertillägget. Haha ja jobba över semestern lär man få göra. Har haft 2 veckor sammanhängande semester senaste 4 åren. Angående leasingen, tänker du på nettolöneavdrag så är det så jag kommer att i sådana fall göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl_X
Du ska inte ta med kommunalskatten som personalkostnad. Den dras ju från din lön på 35 000 kr. Således borde vinsten före skatt bli 408 986 kr.

1. Jag tar inte ut semestertillägg. Tar upp till brytgränsen varje månad.
2. Så här bokför du direktpension: https://forum.vismaspcs.se/visma_spc...tjanstepension. Den är inte avdragsgill.

Tack. Såg felet ang skatten strax efter jag skickat iväg frågan. Kommer oxå att ta lön till brytgränsen. Ska läsa på mera ang direktpensionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Leasingkostnad som avdrag på lön? Varför det? Tänker du på förmånsvärde möjligen, framgår inte att bilen är en förmånsbil.

Inte som avdrag på lön utan jag tänkte att kategori leasingbil hamnar på övriga kostnader som avdrag eftersom jag måste ha bil för att kunna utföra mitt arbete som konsult.


Tack all för era svar.
Citera
2018-11-23, 17:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skidoosummit800
Jag har ansvarsförsäkring och personförsäkring via IF. Jobbar som teknisk konsult inom bygg och anläggning.



Tack. Struntar i semestertillägget. Haha ja jobba över semestern lär man få göra. Har haft 2 veckor sammanhängande semester senaste 4 åren. Angående leasingen, tänker du på nettolöneavdrag så är det så jag kommer att i sådana fall göra.



Tack. Såg felet ang skatten strax efter jag skickat iväg frågan. Kommer oxå att ta lön till brytgränsen. Ska läsa på mera ang direktpensionen.



Inte som avdrag på lön utan jag tänkte att kategori leasingbil hamnar på övriga kostnader som avdrag eftersom jag måste ha bil för att kunna utföra mitt arbete som konsult.


Tack all för era svar.
Leasingkostnaden är på samma nivå som övriga kringkostnader, är den däremot förmånsbil blir det annorlunda, men det är inte fallet alltså?
Citera
2018-11-24, 07:46
  #8
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Täcker din ansvarsförsäkring ABK09 fullt ut? Gör den det vill jag diskutera med dej i pm för då blir jag rövpumpad av If.
Citera
2018-11-27, 11:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Täcker din ansvarsförsäkring ABK09 fullt ut? Gör den det vill jag diskutera med dej i pm för då blir jag rövpumpad av If.
Fullt ut vet jag inte riktigt vad du menar men jag har de viktigaste som alla beställare inom bygg och anläggning kräver dvs 120Bb. Försäkringen är baserad på min omsättning på 900.000 kr/år. Bor i Norrbotten. Aktiebolag och bara jag själv som anställd.

Ansvarsförsäkring 7693 kr
Personförsäkring 1744 kr

Ansvarsförsäkringen innehåller:
Verksamhetsansvar
Produktansvar
Professionsansvarsförsäkring för tekniska konsulter
Rättsskydd
Förmögenhetsbrott
Databrott

Personförsäkring innehåller:
Olycksfallsförsäkring standard
Sveda och värk
Överfall
Ersättning vid sjukskrivning
Citera
2018-12-02, 15:11
  #10
Medlem
En liten uppdatering efter att jag försökt grotta ner mig i hur de flesta gör som har AB.

Den första lägre skiktgränsen för 2019 kommer att vara 473900 kr/år. Det innebär ca 39500 kr/mån. Allt över denna gräns får man betala 20% statlig skatt på upp till 689300 kr/år vilket då är den andra högre skiktgränsen och däröver blir det 25% statlig skatt.

Har man kvar pengar i bolaget och efter att bolagsskatten på 22% dragits så tar de flesta även ut en lågbeskattad utdelning. På lågbeskattad utdelning skattar man endast 20%. Är man själv som anställd i bolaget brukar det flesta använda sig av förenklingsregeln och då är schablonbeloppet för 2019 max 171875 kr. Finns även huvudregeln och används oftast när du har stora löner dvs några anställda. Då får man använda 50% av bolagets löneunderlag som gränsbelopp. Men för att få använda huvudregeln som enda anställda i bolaget så måste man ta ut en minimilön på minst 375000 kr/år + 5 %, dvs 393750 kr/år (ca 32800 kr/mån).

Har även försökt läsa mig till angående tjänstepensioner, direktpensioner och att spara i en företagsägd kapitalförsäkring och det verkar vara en djungel men för min del lutar det att jag kommer att lägga pengar i den sistnämnda. På en tjänstepension betalar man som arbetsgivare en löneskatt på 24,26% på premiebeloppet jämfört med 22% bolagsskatt när du sparar i en företagsägd kf. Men kom ihåg att se över vad det finns för övriga avgifter där ni öppnar er tjänstepension eller kf. Använder ni er av Avanza eller Nordnet så slipper ni alla onödiga avgifter.

Kort sammanfattning:
Lön inkl förmåner upp till max 473900 kr/år eller ca 39500 kr/mån.
Utdelning enligt schablon 171875 kr (137500 kr efter 20% skatt).
Skippa tjänstepension och spara i en företagsägd kapitalförsäkring.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback