Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-20, 11:52
  #1
Medlem
spoilers avatar
"Moderaterna på Gotland utreder just nu misstänkt förskingring inom partiet. Det är Visby-moderaterna som lämnat in en polisanmälan om misstänkt brott.

Partiets ordförande på Gotland, Jesper Skalberg Karlsson säger till P4 Gotland att partiet nu går igenom sin ekonomi för att ta reda på hur det ser ut."

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7093376

"Även Moderata Ungdomsförbundet på Gotland polisanmäler nu att det saknas pengar. Den misstänkta svindeln kan röra flera olika konton i den moderata partiapparaten.

Enligt uppgift till P4 Gotland är det så gott som ebb i kassorna och inte mycket kvar på konton hos moderpartiet Moderaterna på Gotland och i ungdomsförbundet. Men den misstänkta förskingringen kan ha större omfattning än så. Den första polisanmälan som gjorts kommer från Moderaternas Visbyförening.

/.../

Läget är så illa att en moderatmedlem för P4 Gotland kallar det "katastrof" för partiet. I nuläget skulle partiet ha svårt att finansiera ett extra val om läget i riket skulle kräva det."

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7093717

Någon som vet mer?
Citera
2018-11-20, 12:17
  #2
Medlem
Jag var lite senare och tryckte in nedanstående och eftersom det finns en del ytterligare uppgifter (sexuella övergrepp mm) i mitt så lägger jag in det här:

"Den 19 nov lämnade Moderaterna i Visby in en polisanmälan om misstänkt förskingring. I dag meddelar "källor" till medierna att så gott som alla pengar som funnits i gotlandsmoderaternas och ungdomsförbundets saknas och detta inte är bara en förenings bekymmer.

När Jesper Skalberg Karlsson (distriktsordförande mm) intervjuades i radion igår sa han att det även förekommit sexuella övergrepp i gotlandsmoderaterna. Om dessa polisanmälts framgick dock inte.

Vet någon något mer om de påstådda sexuella övergreppen och den påstådda förskingringen.

Det har ju varit diskussioner om att de politiska partierna inte ordentligt redovisat vad de gjort med de mycket stora anslagen från regionen. I den debatten uttryckte Jesper Skalberg Karlsson (då riksdagsman) att det borde räcka med att lämna in en post-it lapp om att man gjort av med pengarna.

Av vad jag tidigare skvaller-hört så ar det Visby Moderaterna som haft problem med vad Skalberg Karlsson kallar sexuella övergrepp. Den mest framträdande Visdby Moderaten Inger Harlevi var ju även framträdande i domkyrkoförsamlingen när flera präster förgrep sig på barn och unga i församlingen och tillhörde säkert dem som förstod situationen och sedan var med och sopade under mattan. Visserligen tror jag inte Inger Harlevi nu är inblandad men hon tycks ha en viss förmåga att hamna i sådana sammanhang.

Antalet gotlandsmoderater som petats, avgått, blivit utfrysta och lämnat är mycket stort under senare år. Man skall faktiskt ha i beaktande detta när man uttalar sig om eventuella anklagade och tänka att det även kan ligga andra saker bakom anklagelser.

Här är radioinslaget:

https://sverigesradio.se/sida/artike...6&programid=94
Citera
2018-11-20, 12:23
  #3
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Moderaterna centralt ersatte Helsingborgsavdelningen tidigare i år när de råkat ut för samma sak. Lär ersätta Gotland också om det blir extraval.

Andra gången förskingring av partikassan i moderaterna på ett år. Vad är det för folk de rekryterar egentligen, i det "seriösa" partiet?
Citera
2018-11-20, 12:35
  #4
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jag läste på helagotland.se efter valet att någon kvinnlig före detta "topp-moderat" på ön inte fick förnyat förtroende att leda distriktet, hon har ett balkan-efternamn har jag för mig. Där känns det som att det kan ligga något lurt bakom den grejen. Men, jag gissar bara lite...
Citera
2018-11-20, 12:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag läste på helagotland.se efter valet att någon kvinnlig före detta "topp-moderat" på ön inte fick förnyat förtroende att leda distriktet, hon har ett balkan-efternamn har jag för mig. Där känns det som att det kan ligga något lurt bakom den grejen. Men, jag gissar bara lite...

Anna Hrdlicka (som nog är den du syftar på) som mycket riktigt blev undanpetad har liksom två andra undanpetade redan gått ut på sina facebook och sagt att de är oskyldiga.

Man skall hålla i minnet att det är många i moderaterna som hoppat av eller blivit petade de sista åren.

Man skall också hålla i minnet att det verkar ske en mycket grov och elak ryktesspridning för att manövrera bort varandra i vissa partier. Gotlandsmoderaterna överträffas nog bara av SD Gotland i att förtala varandra men de sexrykten jag hört om moderater på ön är på nivå om hur de olika gängen i SD pratat om varandra.

Det här kan faktiskt trots allt vara frågan om en intern maktkamp och inte någon typ spelmissbrukare.
Citera
2018-11-20, 12:56
  #6
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Anna H**licka (som nog är den du syftar på) som mycket riktigt blev undanpetad har liksom två andra undanpetade redan gått ut på sina facebook och sagt att de är oskyldiga.

Man skall hålla i minnet att det är många i moderaterna som hoppat av eller blivit petade de sista åren.

Man skall också hålla i minnet att det verkar ske en mycket grov och elak ryktesspridning för att manövrera bort varandra i vissa partier. Gotlandsmoderaterna överträffas nog bara av SD Gotland i att förtala varandra men de sexrykten jag hört om moderater på ön är på nivå om hur de olika gängen i SD pratat om varandra.

Det här kan faktiskt trots allt vara frågan om en intern maktkamp och inte någon typ spelmissbrukare.
Aha, då kanske du kan maska namnet något. Spelmissbruk brukar vara det första jag tänker på när föreningspengar försvinner, svårt att se hur det skulle passa in med försnillning i en maktkamp? Det kan ju ha varit en slarvig kultur kring pengarna och nu hugger man?
Citera
2018-11-20, 13:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Aha, då kanske du kan maska namnet något. Spelmissbruk brukar vara det första jag tänker på när föreningspengar försvinner, svårt att se hur det skulle passa in med försnillning i en maktkamp? Det kan ju ha varit en slarvig kultur kring pengarna och nu hugger man?

Spelmissbruk är ju det vanliga och det kanske det är i detta fall. Men så osams och sådana intriger det verkar vara bland moderaterna på Gotland så kan det ju också vara fråga om att man vill sätta åt någon.

Jusst det sista du skriver "det kan ju ha varit en slarvig kultur kring pengarna och nu hugger man" är det som jag tror mest på men det är en egen priivat och vild gissning. Det finns en person i moderaterna som jag tror är i stånd till att göra något sådant och har varit inblandad i grymma vendettor tidigare.
__________________
Senast redigerad av hannes.muller 2018-11-20 kl. 13:20.
Citera
2018-11-20, 15:35
  #8
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Vem som helst kan ju inte ta ut eller överföra pengar från en kassa. Vanligtvis brukar det vara kassören och/eller ordföranden, dvs bara ett fåtal i styrelsen. Men den som sköter om ekonomin på kansliet kan så klart ha tillgång till kontona. Eftersom det är två olika konton/avdelningar (dvs även ungdomsförbundet) det handlar om som pengar försvunnit från, så tror jag det kan vara den ekonomiansvarige på kansliet.
Citera
2018-11-24, 07:45
  #9
Medlem
Idag är det en mycket lång intervju med Inger Harlevi i tidningen. Hon har en osviklig förmåga att komma i centrum i miljöer där det blir skandaler, avhopp och övergrepp. Naturligtvis förklarar hon att gotlandsmoderaterna liksom tidigare domkyrkoförsamlingen fungerar utmärkt.

https://www.helagotland.se/samhalle/...-15366123.aspx

Hon är absolut inte den som är misstänkt för förskingring.
Citera
2018-12-04, 16:30
  #10
Medlem
Hela Gotland idag:

Delges misstanke om grov förskingring.
För ett antal veckor sedan framkom att Moderaterna på Gotland gjorde en anmälan om förskingring. Sedan dess har utredningsenheten hos polisen utrett ärendet som grov förskingring. Nu har personen i fråga delgivits misstanke. Åklagaren Liselott Nilsson, vid Västerorts åklagarkammare, berättar i en intervju med P4 Gotland varför det rör sig om grova brott.

– Det rör sig om betydande belopp. Det överstiger gränserna för grovt brott, säger hon till P4 Gotland.

I och med att det rör sig om grov förskingring är straffskalan högre än vid förskingring. Grov förskingring kan ge fängelse i lägst sex månader och högst sex år.

LÄS MER: Misstänkt moderat anmälde sig själv

Liselott Nilsson vill inte berätta om de fått några erkännanden från den misstänkte, men till P4 Gotland säger hon att den misstänkte bekräftar att allt inte gått rätt till.


Någon som vet vem det är?
Citera
2018-12-07, 09:33
  #11
Medlem
Personen är förhörd och husrannsakan är genomförd men inte frihetsberövad enl. Helagotland.se
Citera
2018-12-07, 23:13
  #12
Medlem
Det är inte någon av dessa moderater, som även är poliser:

Från helagotland.se:
"Förutom Ay*an Ab**laich jobbar ytterligare en av Moderaternas ledamöter på utredningssektionen. Det är R*lf Ö*tr*m."
---
"Den misstänkta förskingringen har, som Lisel*tte N*lsson uttrycker det, "pågått under ett par års tid"."
---
Detta kan ge en ledtråd:
"Den misstänkte är även engagerad i ett antal bolag och styrelser. De som GT varit i kontakt med vill inte kommentera ärendet."

(Även förre ordföranden i Visbymoderaterna, N. *ngelm*rk, har deklarerat på fejsboken att det inte är hen.)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback